بهترین و بدترین غذاها برای سلولیت-قسمت اول

مهرناز زاوه
عوامل ژنتیکی تأثیر فراوانی بر بروز سلولیت دارند، اما واقعا هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. با این حال، کم کردن وزن و کاهش میزان مصرف چربی‌های ناسالم، شکر، و نمک باعث می‌شود که وضعیت ظاهری سلولیت کمتر به چشم بیاید.

از روش‌هایی مانند استفاده از کرم‌ها یا چشمه‌های آب معدنی گرفته تا غذاهایی که ازبینبرنده یا دشمن سلولیت هستند، شاید پیشنهادات زیادی درباره نحوه کم کردن وضعیت ظاهری فرورفتگی‌ها و چاله‌های پوستی وجود داشته باشد. در شرایطی که میزان موفقیت در اِعمال این موارد در افراد مختلف با هم تفاوت دارد، اما همه آنها یک چیز مشترک دارند و آن این است که وقتی یک‌سری غذای خاص را از رژیم غذایی‌تان حذف می‌کنید، تأثیرگذاری آن رژیم بیشتر خواهد شد. از آن طرف، ‌برخی مواد مغذی خاص (و غذاهایی که حاوی آن مواد مغذی هستند) باعث بدتر شدن ظاهر پوست‌تان می‌شوند.

عوامل ژنتیکی تأثیر فراوانی بر بروز سلولیت دارند، اما واقعا هیچ درمانی برای آن وجود ندارد. با این حال، کم کردن وزن و کاهش میزان مصرف چربی‌های ناسالم، شکر، و نمک باعث می‌شود که وضعیت ظاهری سلولیت کمتر به چشم بیاید. در اینجا به برخی غذاهایی می‌پردازیم که بدترین تأثیر را روی سلولیت دارند.

گوشت‌‌ها و پنیرهای فرآوری‌شده

یک پُرس استاندارد از کالباس چیزی حدود ۷۹۰ میلی‌گرم سدیم دارد. چیزی حدود یک‌سومِ میزان توصیه‌شده مصرف روزانه شما. حالا در نظر بگیرید که بسیاری از افراد نان خود را با میزان گوشتی بیشتر از حد استاندارد پُر می‌کنند. پنیر فرآوری‌شده هم در واقع بهتر از این‌ها نیست، و بعضی از انواع آن مانند پنیر فتا چیزی حدود ۴۰۰ میلی‌گرم نمک به‌ازای یک‌چهارمِ پُرس دارند. فراموش نکنید که غذاهای سرشار از سدیم مانند کالباس، سوسیس و برخی پنیرها باعث احتباس آب در بدن می‌شوند. تورم بدن و میزان زیاد آب باعث می‌شود سلولیت بیشتر به چشم بیاید. به‌جای این‌کار، توصیه می‌شود به دنبال گوشت یا پنیرهایی باشید که سدیم کمتر و از آن سو میوه‌ و سبزیجاتی بخورید که آب بیشتری داشته باشند و پیوسته در طول روز آب بنوشید.

سوپ کنسروی

زمانی که فرصت کافی برای درست کردن غذا ندارید، سوپ کنسروی یکی از گزینه‌های ساده برای شام محسوب می‌شود، اما بسیاری از آنها سرشار از نمک‌اند که منجر به کم‌آبی و ماندن بیشتر آب در بدن شده و باعث می‌شود ظاهر چاله‌ها و فرورفتگی‌های بدن بیشتر خود را نشان دهد. توصیه می‌شود سوپ‌های کنسروی با سدیم کم را انتخاب کنید و آن را روی شعله کم بگذارید تا آرام بپزد.

سودا و نوشیدنی‌های گازدار شیرین‌شده

آیا بعد از هر مهمانی و تولدی که می‌روید متوجه می‌شوید سلولیت‌تان بدتر شده است؟ علت احتمالا این است که بدن شما کلاژن کمتری تولید می‌کند – در واقع پروتئینی که ظاهر پوست را صاف و بدون چروک نشان می‌دهد و فرورفتگی‌ها را پوشش می‌دهد. متأسفانه از آنجایی که این مسئله یکی از بخش‌های طبیعی سالخوردگی محسوب می‌شود، هیچ راهی برای بازگرداندن یا احیای اثرات مربوط به آن وجود ندارد. با این حال، کم کردن مصرف قند (که همانطور که می‌دانید ماده‌ای مغذی است که باعث تسریع از بین رفتن کلاژن می‌شود) می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد. هرچند این ماده شیرین در هر چیزی از نان گرفته تا غلات وجود دارد، ‌اما بیشترین میزان آن را می‌توان در نوشیدنی‌های گازدارِ شیرین‌شده مانند آبمیوه‌های فرآوری‌شده، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و سودا یافت.

پیتزا

سوای مسائل ژنتیکی، انواع و اقسام عوامل دیگر وجود دارد که می‌تواند سبب بروز سلولیت باشد. یکی از شایع‌ترین آنها، رژیم غذایی سرشار از چربی‌های ناسالم است که می‌تواند جریان خون و اکسیژن را کُند کند. در نتیجه، بافت‌های پیوندی تضعیف شده و باعث می‌شود موج‌های پوستی بیشتری به چشم بیایند. برای آنکه بتوانید جریان خون را در سطح خوبی حفظ کنید، از خوردن غذاهایی که حاوی چربی‌های اشباع‌شده مسدودکننده سرخرگ‌ها هستند؛ مانند پیتزا خودداری کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که پیتزا و پنیر بزرگ‌ترین منابع غذایی چربی اشباع‌شده در رژیم غذایی افراد هستند. توصیه می‌شود حتی در شرایطی که زمان کافی برای درست کردن غذا ندارید هم پیتزا سفارش ندهید.

مارگارین و کره نرم

سال‌ها پیش، محققان به این نتیجه رسیدند که اگر روغن سبزیجات را همراه با هیدروژن به هم تزریق کنند، ‌به یک چیز جامد تبدیل می‌شود و حتی در دمای اتاق هم به همان شکل خواهد ماند. این کشف منجر به شکل‌گیری چربی‌های ترانس شد که در داخل بدن سخت‌تر و سفت‌تر می‌شود، یعنی در جایی که به سرخرگ‌ها فشار آورده و آنها را تنگ می‌کند، و گردش خون و اکسیژن دشوار خواهد شد. این مسئله نه تنها برای قلب‌تان خطرناک است، بلکه منجر به تضعیف بافت‌ها خواهد شد و موج‌های پوستی را بیشتر به چشم می‌آورد. توصیه می‌شود از کره گیاهی روی نان تست‌تان استفاده کنید. این مسئله را باور داشته باشید یا نه، باید گفت که کره ‌گیاهی منبع غنی اسیدهای چرب بوده که کاهش وزن را پوشش می‌دهد. در واقع CLA (اسید لینولئیک دوگانه) به لحاظ تجاری به عنوان مکمل سوزاننده چربی فروخته می‌شود.

منبع: eatthis

قسمت دوم را اینجا بخوانید

درمان‌های خانگی برای از بین بردن سلولیت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ