10 راه برای صرفه‌جویی وقت در کارهای خانه

پانته آ توتونپیان
هر ‌قدر هم که مرتب و منظم باشید، بازهم کارهایی هست که می‌تواند وقت شما را در انجام امور خاaنه نصف کند. این 10 قدم را طی کنید تا این تکنیک‌ها به شما کمک کند کارهای خانه را سریع‌تر انجام دهید و برای کارهای دیگر وقت بیشتری ذخیره کنید.

از وسایل‌تان درست استفاده کنید
کابینت‌های آشپزخانه همه شما پر از وسایلی مثل خرد‌کن، مخلوط‌کن و چیزهای دیگری است که اگر منصفانه به آنها نگاه کنید، می‌بینید که از هیچ‌کدام درست استفاده نمی‌کنید. چون حوصله درآوردن خردکن از کابینت و به برق زدنش را ندارید، پیاز را با چاقو خرد می‌کنید و ترجیح می‌دهید هویج سالاد را با دست و با زحمت زیاد رنده کنید. به جای این‌کار وسایل برقی را روی کابینت و جلوی چشم‌تان بچینید تا هر وقت به آنها نیاز داشتید بتوانید از آن‌ها استفاده کنید. شما برای آن‌ها پول پرداخت کرده‌اید تا کارتان راحت‌تر شود. خیلی راحت با خردکن می‌شود در کمتر از 5 دقیقه یک سالاد خوشمزه درست کرد.

 از ظرف‌های کمتری استفاده کنید
خیلی از خانم‌ها موقع غذا پختن و برای چشیدن غذا، هر بار از یک قاشق مجزا استفاده می‌کنند. با این روش بعد از این‌که پخت غذا تمام شد، می‌بینید سینک ظرف‌شویی شما پر از قاشق نشسته است و برای صرف غذا تازه باید کنار سینک بایستید و همه قاشق‌های آشپزخانه را بشویید. به جای این کار می‌توانید 2 قاشق و یک بشقاب کنار گاز بگذارید. با یکی از قاشق‌ها غذا بردارید و در قاشق دیگر بریزید و بعد بچشید. این 2 قاشق را تا آخر پخت نگه‌دارید. می‌توانید این تکنیک را برای ظروف دیگر هم استفاده کنید.
 برای مثال هیچ لیوانی با یک بار آب خوردن کثیف نمی‌شود. می‌توانید لیوانی که در آن آب می‌خورید را تا وعده‌غذایی بعد، روی کابینت یا زیر آب‌سرد‌کن یخچال بگذارید. 
علاوه‌بر‌این وقتی خودتان همراه خانواده دور میز نشسته‌اید، لازم نیست از بشقاب‌های متعدد برای هر نفر استفاده کنید. شما می‌توانید از اعضای خانواده بخواهید در همان بشقابی که سوپ می‌خورند، غذای اصلی را هم بکشند و میل کنند. اگر غذا هم سوپ دارد و هم چلو‌خورش، می‌توانید از بشقاب‌هایی که کمی گود هستند استفاده کنید تا در پایان ظرف‌های کمتری را بشویید.

  زباله‌ها را ساماندهی کنید
موقع آماده‌کردن غذا، به‌خصوص غذاهایی که نیاز به پاک‌کردن و خردکردن مواد‌غذایی دارند، یک کیسه زباله یا کاسه بزرگ کنار دست‌تان بگذارید و تمام آشغال‌ها را در آن بریزید. با این روش خیلی سریع‌تر زباله‌ها جمع می‌شوند و می‌توانید در پایان کار آن‌ها را در سطل بیندازید. موقع جمع‌کردن وسایل خانه بعد از مهمانی هم می‌توانید از این روش استفاده کنید. یک کیسه زباله دست‌تان بگیرید و درکل خانه بچرخید. بشقاب‌ها را خالی کنید و باقی زباله‌ها را از روی میز و گوشه‌وکنار خانه جمع کنید. بعد از این کار می‌توانید با زمان بسیار کمی بقیه کارهای نظافت و جمع‌وجور کردن را انجام دهید.

 کارها را قسمت کنید
اگر از شنیدن جمله‌هایی مثل «مامان شام چی داریم؟» یا عبارت‌های مشابه خسته شده‌اید، پیشنهاد ما را جدی بگیرید. کارهای خانه را با اعضای خانواده تقسیم کنید. هرقدر که می‌توانید کمک بگیرید حتی اگر این کمک، ساختن یک جدول برای برنامه شام خانواده باشد. از بچه‌ها بخواهید غذاهایی که دوست دارند را پیشنهاد بدهند و با کمک آن‌ها یک برنامه خوب و منظم برای شام بچینید و آن را به در یخچال بزنید. شما حتی می‌توانید کارهایی مثل به‌هم زدن سس، مرتب‌کردن خانه، تقسیم و تاکردن لباس‌های شسته‌شده، چیدن میز شام و کلی کار دیگر را بدون نگرانی به بچه‌ها بسپارید. این‌کار، علاوه‌بر این‌که بار مسئولیت روی دوش شما را کم می‌کند، می‌تواند به بچه‌ها حس مسئولیت‌پذیری و اعتماد به نفس بدهد.

  گاهی حاضری بخورید
اصلا اشکالی ندارد اگر برای شام خانواده چلوخورش درست نکنید. غذاهای سنگین برای شام مناسب نیستند. هم باعث چاقی می‌شوند و هم سنگینی آن‌ها باعث می‌شود نتوانید راحت بخوابید. خیلی از شب‌ها می‌توانید غذای حاضری درست کنید و روی میز بگذارید. برای مثال کمی تخم‌مرغ پخته را با سیب‌زمینی پخته، جعفری و پنیر صبحانه مخلوط کنید و با نان ساندویچی روی میز بگذارید. می‌توانید با ترکیب تن‌ماهی با پیاز خردکرده، جعفری و کمی سس مایونز یک خوراک سریع و خوشمزه درست کنید. در روزهای گرم لذت خوردن نان و پنیر و گوجه یا ماست و خیار همراه گردو و کشمش برای شام، کمتر از یک غذای مفصل و کامل نیست.

 یخچال را بشناسید
هرچند روز یک‌بار یخچال‌تان را با دقت بررسی کنید. اگر غذایی از قدیم در یخچال مانده آن را بیرون بیاورید و تا خراب نشده تکلیفش را معلوم کنید. مثلا اگر مرغ پخته در یخچال دارید، می‌توانید با ترکیب آن با کمی مایونز و کشمش، یک سالاد خوشمزه برای شام درست کنید. اگر برنج مانده دارید، آن را کنار پنجره برای پرنده‌های بریزید. شاید بتوانید با ته‌مانده غذاهای قدیمی یک شام سبک جور کنید و سر سفره بگذارید. موقعی که یخچال را چک می‌کنید، باید حواس‌تان به مواد‌غذایی که تمام‌شده هم باشد. اگر رب‌گوجه، ماکارونی، روغن یا نمک را تمام کرده‌اید یا اگر سبزی‌های خورش درحال تمام شدن است در یک فهرست آن‌ها را بنویسید و هر وقت به خرید می‌روید، به فکر کامل‌کردن یخچال باشید. با این روش مجبور نمی‌شوید وقتی فرصت کافی ندارید، تازه به صرافت خرید بیفتید و وقت‌تان را هدر دهید.

  تنبلی نکنید
کارهایی هست که انجام به‌موقع آن‌ها شاید حوصله شما را سر ببرد اما در درازمدت کارتان را راحت می‌کند. برای مثال اگر بعد از هربار نظافت و خالی‌کردن سطل‌های زباله، دوباره در آن‌ها کیسه بگذارید می‌توانید خیلی راحت‌تر سطل‌ها را خالی کنید و نیاز به شستن و ضدعفونی‌کردن آن‌ها نخواهید داشت اما اگر بعد از خالی‌کردن تنبلی کنید و در سطل‌ها کیسه نگذارید، بعد از هربار خالی‌کردن مجبور می‌شوید، سطل‌ها را کامل بشویید تا بو نگیرند. مرتب‌بودن خانه هم همین‌طور است. اگر یک‌بار وقت بگذارید و به خانه نظم بدهید، بعدا برای مرتب‌کردن آن مشکل کمتری خواهید داشت.

خوراکی پس انداز کنید
داشتن یک فریزر پر، از مشخصات یک خانم خانه با سلیقه و با نظم و انضباط است. ذخیره‌کردن مواد‌غذایی به شما این امکان را می‌دهد که در وقت نیاز، با صرف وقتی بسیار کمتر بتوانید نتیجه بهتری بگیرید. برای مثال وقتی قرار است سبزی خرد کنید و خودتان را در زحمت پاک‌کردن و خردکردن و سرخ‌کردن سبزی می‌اندازید، سعی کنید برای مصرف چند ماه‌تان سبزی آمده کنید. یا می‌توانید برای مصرف یک هفته پیاز خرد کنید و پیاز داغ درست کنید. اگر اول هر هفته چند پیاز را در خردکن خرد کنید و سرخ کنید و در یخچال بگذارید، تا آخر هفته، برای درست‌کردن هر غذا، حدود 10دقیقه کمتر وقت خواهید گذاشت. ‌این کار را می‌توانید با کرفس، گوجه‌فرنگی پخته و خردکرده برای املت، لوبیا سبز، آلبالوی آلبالو پلو و غذاهای دیگر هم انجام دهید.

هر روز نظافت  کنید
اگر هرروز قبل از خواب خانه را کمی مرتب کنید و طبق چک‌لیست‌هایی که قبلا در همین صفحات در مورد آن‌ها خوانده‌اید کمی خانه را تمیز کنید، موقع نظافت کلی وقتی که صرف می‌کنید تا 70 درصد کم می‌شود. برای مثال اگر بعد از هربار غذا خوردن میز را پاک کنید تا مواد‌غذایی روی آن خشک نشود، بعد از هر بار حمام روی دیوارها آب بریزید تا کف خشک‌شده روی کاشی‌ها جرم ایجاد نکند یا بعد از هربار غذا پختن روی گاز دستمال بکشید، نیاز کمتری به تمیزکردن سخت و صرف وقت زیاد خواهید داشت.

  از قبل آماده باشید
سخت‌ترین وظایف شما، وقت‌هایی است که به اندازه کافی فرصت ندارید. مثلا یک ربع قبل از بیرون‌رفتن از خانه از خواب بیدار شده‌اید و حالا مجبورید هم حاضر شوید، هم برای اعضای خانواده صبحانه آماده کنید. یا مثلا مهمان دارید و فقط کمی قبل از ورود آن‌ها از سرکار به خانه می‌رسید. این جور کارها را می‌توانید زودتر انجام دهید. مثلا صبحانه را از شب قبل آماده کنید. می‌توانید گوجه‌ها را تفت دهید تا صبح، فقط چند تخم‌مرغ در آن‌ها بشکنید. می‌توانید قوری را بشویید و در آن چای خشک بریزید تا صبح لازم باشد فقط کمی آب جوش به آن اضافه کنید. برای مهمانی هم می‌توانید خیلی از غذاها را از قبل آماده کنید و فقط بماند دم‌کردن برنج.
منبع: مجله ی سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ