حمل دارو به مغز انسان با سم زنبور!

bagheri.mry
گروهی از دانشمندان موسسه طب زیستی در بارسلونا از آپامین، پپتید موجود در سم زنبورها که پس از گزیدگی در سیستم مرکزی اعصاب افراد گزیده شده متراکم می‌شوند، برای انتقال دارو استفاده کرده‌اند.

رساندن دارو به مغز به دلیل وجود سد‌های خونی در مغز کار دشواری است،‌سدهایی که مانند دیوارهای نیمه تراوا میان سیستم چرخش خون و مایعات مغزی قرار گرفته‌اند تا دسترسی به اندام‌های حیاتی را محدود سازند.
براساس گزارش گیزمگ، پپتیدهای خاصی که درون سم حیوانات وجود دارند می‌توانند از روی این سدها پل زده و به مغز حمله کنند و اکنون دانشمندان قصد دارند از این ویژگی مخرب برای انتقال دارو به بخش‌های مختلف مغزی استفاده کنند.

گروهی از دانشمندان موسسه طب زیستی در بارسلونا از آپامین، پپتید موجود در سم زنبورها که پس از گزیدگی در سیستم مرکزی اعصاب افراد گزیده شده متراکم می‌شوند، برای انتقال دارو استفاده کرده‌اند.

به گفته محققان سم برخی از حیوانات از قدرت حمله به سیستم عصبی مرکزی برخوردار است، و این به آن معنی است که این ماده می‌تواند از میان سد مغزی-خونی عبور کرده و احتمالا داروها را نیز همراه خود حمل کند.

طبیعی است که تکنیک استفاده از سم برای قاچاق دارو به درون مغز می‌تواند مشکل‌ساز باشد زیرا ماده منتقل کننده یک سم است. از این رو محققان آپامین مورد استفاده خود را به گونه‌ای بهبود دادند تا کمتر سمی باشد و در عین حال توانایی‌اش برای عبور از سد مغزی-خونی را حفظ کند. این فرایند به واسطه حذف مواد شیمیایی موجود در آپامین که امکان اتصال آن را به کانال‌های پتاسیمی نورون‌ها فراهم می‌آورد، ممکن شده‌است.

به این شکل از شدت سمی بودن آپامین کاسته شده و قابلیت آن برای عبور از سد‌های مغزی حفظ می‌شود. در مرحله بعدی دانشمندان باید این حامل دارو را تا حد امکان کوچک و نامرئی می‌کردند تا سیستم ایمنی توانایی مشاهده آن را نداشته‌باشد. نتیجه این تلاش نسخه‌ای از پپتید به نام Mini-Ap4 بود که حتی نسبت به پپتید اصلی توانایی بهتری در دسترسی به نقاط مختلف مغز داشت.

محققان معتقدند از آنجایی که این حامل دارو ساختاری حلقه‌ای دارد، نسبت به آنزیم‌هایی که اتصالات پپتیدی را از بین می‌برند مقاوم‌ترند. مرحله بعدی آزمایش عملکرد حمل دارو توسط این پپتید‌های جدید است و برای آزمایش این فرایند قرار است از سلول‌های انسانی در مغز موش استفاده شود.

منبع: همشهری آنلاین

شاید زنبور درمانی دردناک باشد اما بسیار سودمند است…

نیش زنبور عسل چه کاربرد هایی دارد ؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ