آیا استرس به سرماخوردگی ربطی دارد؟

a.mahammadi
احتمالا بسیاری از شما این روزها و در فصل بهار به دلیل تفاوت دمای شبانه‌روز با علائمی همچون آبریزش بینی،‌ عطسه و گاه لرز روبه‌رو شده‌اید، علائمی که البته بشدت شبیه حساسیت هم است.

اگر شما به‌دقت واکنش بدن‌تان را با شرایط فصل و علائم ظریف بررسی کنید، می‌توانید قبل از ابتلا به سرماخوردگی از آن آگاهی یافته و به توقف آن کمک کنید. در این مطلب سراغ دکتر هومن ابراهیمی، متخصص داخلی رفتیم تا نکاتی در مورد چگونگی شناسایی علائم سرماخوردگی و نحوه سالم‌ماندن به شما ارائه شود.
غرغره کردن با آب و نمک
طبق نظر بسیاری از متخصصان و پزشکان تامین آب مورد نیاز بدن علائمی چون گلودرد و آبریزش بینی را بهبود می‌بخشد.
برای مبارزه با گلوی آزرده بهتر است نصف قاشق چایخوری نمک را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید. نمک، با خارج کردن آب اضافی از بافت‌های گلو موجب کاهش تورم و پاک شدن مخاط و محرک‌ها از پشت گلو می‌شود.
مراجعه به داروخانه
برای التیام درد بهتر است از مسکن‌هایی چون استامینوفن استفاده کنید. همچنین داروهای بدون نیاز به نسخه‌ای چون قرص‌های ضدحساسیت می‌تواند به بهبود آبریزش بینی و خیسی چشم‌ها کمک کند. برای گرفتن نتیجه بهتر استفاده از داروهایی که دارای تمامی این مواد هستند، توصیه می‌شود.
از مایعات غافل نشوید
زمانی که متوجه می‌شوید نمی‌توانید به راحتی از طریق بینی نفس بکشید، بینی شما ممکن است به مقدار رطوبت بیشتری برای جلوگیری از باقی ماندن میکروب‌های سرماخوردگی نیاز داشته باشد. سرماخوردگی‌ها، از خانواده بیماری‌های تنفس فوقانی جزئی به شمار می‌رود، و علائم این بیماری معمولا در ابتدا از بینی شروع می‌شود. ویروس سرماخوردگی به این مناطق وابسته به بینی حمله کرده و بدن با ترشح موکوس یا مخاط بیشتر و بیرون راندن ویروس به‌طور خودکار، با آن مبارزه می‌کند. شما می‌توانید با نوشیدن مایعات مناسب و آبرسانی بیشتر به بدن خود کمک کنید. این کار، مخاط شما را رقیق کرده و به آن اجازه می‌دهد تا با راحتی بیشتری از مجرا عبور کند. همچنین به این وسیله، غشاهای مخاطی شما نیز مرطوب خواهد شد. تنها کافی است یک یا دو قاشق چایخوری عسل را با چای خود مخلوط کرده و به جای داروهای شیمیایی مصرف کنید. البته هنوز تاثیر این ماده از لحاظ علمی اثبات نشده است.
استرس ربطی به سرماخوردگی دارد؟
در صورتی که پروژه بزرگ و مهمی در محل کارتان به عهده شما بوده و انجام کارهای مربوط به آن می‌تواند باعث تخلیه انرژی شما در پایان روز شود، پس امکان دارد در معرض ابتلا به سرماخوردگی قرار داشته باشید. واقعیت این است که استرس مزمن برای سیستم ایمنی بدن بسیار مضر می‌باشد. در واقع افزایش هورمون‌های استرس نیست که باعث ابتلای شما به بیماری‌های مختلف می‌شود، بلکه دلیل این امر این است که بدن شما آنچنان به سطوح افزایش یافته عادت کرده که نمی‌تواند از آنها برای مبارزه با ویروس‌ها استفاده کند. بنابراین اگر شما احساس خستگی و فرسودگی دارید، سعی کنید مدتی به خودتان استراحت دهید.
آخرین فرصت برای مبارزه با ویروس‌ها!
یک تغذیه سالم می‌تواند انرژی مورد نیاز سیستم ایمنی بدن را تامین کند، بنابراین بهتر است برای شام، خوراکی‌های دارای پروتئین چون گوشت بدون چربی، ماهی و حبوبات همراه غلاتی چون برنج قهوه‌ای و سبزیجات سرشار از آنتی‌اکسیدان مصرف کنید. اگر همچنان حالت کرختی و گرفتگی دارید پیش از رفتن به رختخواب دوش آب گرم گرفته و سپس خواب آرامی داشته باشید.
اگر حالتان وخیم‌تر شده یا تب دارید، حالت تهوع داشته یا سردرد بدی گرفته‌اید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. زیرا این علائم نشان‌دهنده چیزی فراتر از سرماخوردگی ساده است.

مشکلاتی که براثر استرس برای بدن ایجاد می شوند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ