کدام کرم برنزه را بخریم؟

تابستان که از راه می‌رسد خیلی چیزها تغییر می‌کند؛ از دمای هوا گرفته تا شدت تابش خورشید و البته سیری و روشنی آبی آسمان و درست به همین دلایل است که رنگ پوست تیره و براق هم فقط در این فصل سال جذاب و زیباست. تغییری که با فصل و گرمای آن مناسب بوده و به دل می‌نشیند. هرچند این روزها دیگر نیازی به حمام آفتاب گرفتن نیست و در عرض چند دقیقه نیز می‌توان به کمک دستگاه‌های پیشرفته به رنگ دلخواه رسید ولی تابستان است و لذت حمام آفتاب؛ تابستان است و زیبایی تغییر رنگ. این مطلب تنها یک راهنمای کامل است برای انتخاب بهترین محصول موجود در بازار تا برای داشتن رنگ پوستی متفاوت، متحمل ضررهای پوستی زیادی نشوید.

راهنمایی برای انتخاب بهترین‌های تغییر رنگ

قبل از خرید بدانید

انتخاب یک محصول پوستی با هدف برنزه شدن پوست باید با اطلاعات کاملی انجام شود. در این مسیر شناخت کامل پوست، زمان موردنظر برای تغییر رنگ، دوام و تداوم برنزه ماندن، رنگ موردنظر و قیمت محصول موارد مهمی هستند که باید به آنها توجه داشته باشید. انتخاب یک محصول ارزان و بی‌کیفیت فقط با پشتوانه اطلاعات میدانی از افراد دیگری که آن را استفاده کرده‌اند و به سرعت به نتیجه دلخواه رسیده‌اند، شیوه مناسبی نیست. بهترین شیوه برای انتخاب محصول مناسب با پوست شما مشاوره و راهنمایی از کارشناسان پوست و زیبایی است که محصولات مختلف را می‌شناسند و از تاثیر هر کدام باخبر هستند.

چطور برنزه شویم؟

در بازار محصولات آفتابی مخصوص پوست با عناوین و علایمی مواجه می‌شوید که اگر معنای هر کدام را ندانید قطعا با مشکل روبه‌رو خواهید شد. معمولا بین برندهای برنزه‌کننده عنوان «تکرار شونده» به صورت نوشته یا عددی آمده که نشان می‌دهد شما برای رسیدن به رنگ موردنظرتان که اتفاقا کد محصول هم هست، نیاز دارید که مثلا 20 تا 50بار روند آفتاب گرفتن را تکرار کنید تا به رنگ مشخص شده و دلخواه‌تان برسید. این عدد که در محصولات مختلف و با رنگ نهایی متفاوت است به شما کمک می‌کند بهترین اثر، در کوتاه‌ترین زمان ممکن و البته کمترین آسیب به پوست را تجربه کنید.

چطور نتیجه بهتری بگیریم؟

در این روند باید پروسه آفتاب گرفتن با زمان مناسب توصیه شده، تکرار شود تا نتیجه مطلوب حاصل شود. تکرار فرآیند مهم است نه طولانی بودن هر بار حمام آفتاب.  انتخاب محصول برنزه‌کننده دقیقا مثل انتخاب یک مرطوب‌کننده  و آبرسان پوست و مو است که با شرایط زندگی هرکسی متفاوت است و البته این نکته را فراموش نکنید که تاثیرات نامطلوب محصولات آرایشی و بهداشتی معمولا 4 تا 5 ماه بعد خودش را نشان می‌دهد. انتخاب مناسب با پوست و محل زندگی همچنین شدت آفتاب موردنظر هر فرد متفاوت بوده و انتخاب نادرست بر نتیجه نهایی کار تاثیر خواهد داشت.

2مرحله جادویی برای تغییررنگ

بیشتر لوسیون‌های برنزه‌کننده  شامل ترکیبی از دو محصول هستند که هر کدام نقش مهمی دارند. این دو مرحله‌ای بودن در بسیاری از محصولات برنزه‌کننده دقیقا براساس سیستم عملکرد طبیعی پوست در مقابل تابش خورشید عمل می‌کند.

لوسیون مرحله یک برای زمانی است که شما برای اولین‌بار حمام آفتاب می‌گیرید به این ترتیب که دوش گرفته و محصول مرحله اول را استفاده می‌کنید. سپس  بدن را مجددا خیس کرده و این بار محصول مرحله دوم را استفاده می‌کنید. این دو مرحله با تقلید از روش طبیعی واکنش پوست در برابر خورشید طراحی شده است و با تکرار این فرآیند تغییر رنگ شما سریع‌تر و طبیعی‌تر می‌شود.  لوسیون  شماره یک با تحریک سلول‌های پوست ملانوسیت تولید می‌کند که باعث ایجاد خارش (ملانین) می‌شود. این اولین گام برنزه کردن به شیوه طبیعی است. این ملانین به‌صورت طبیعی قهوه‌ای نیست ‌و در‌واقع صورتی رنگ است. این رنگ صورتی خفیف و البته خارش آن می‌تواند از 24 تا 72 ساعت به طول انجامد. برای ساخت ملانین قهوه‌ای یا تغییر رنگ اصلی باید اکسیژن وارد سلول‌های پوستی شود. اکسیژن باعث می‌شود ملانین به رنگ قهوه‌ای یا برنز در بیاید. درست مانند زمانی که شما یک سیب را برش می‌زنید و بخش برش خورده در برابر تماس با اکسیژن، قهوه‌ای می‌شود. گام دو اکسیژن خالص را مستقیما به سلول‌های پوستی می‌رساند و باعث می‌شود که ملانین تولید شده در پوست به رنگ قهوه‌ای تیره دربیاید. تکرار این دو مرحله به شما کمک می‌کند که رنگ برنزه را بسیار سریع‌تر به دست بیاورید. رنگ طبیعی پوست شما راهنمای خوبی خواهد بود تا بدانید از کدام مرحله شروع کنید. پوست‌های سفید قطعا تکرار مرحله یک را باید در اولویت برنزه کردن قرار دهند و پوست‌های تیره‌تر تمرکز بیشتری روی مرحله اکسیژن‌رسانی به ملانوم‌های پوستی داشته باشند.

ترکیبی جادویی

پایه و اساس همه انواع کرم‌ها و لوسون‌های برنزه‌کننده ماده‌ای شیمیایی به‌نام دی‌هیدروکسی استون (DHA) است که با تاثیر بر غشای سلولی باعث تغییر رنگ آن می‌شود. محلول دی‌هیدروکسی استون، ماده‌ای است که از نیشکر به دست می‌آید و زمانی که با پوست افراد تماس پیدا می‌کند، با آمینواسید‌های بالاترین لایه‌ پوست (سلول‌های شاخی پوست) واکنش نشان می‌دهد و همین موضوع  است که باعث تیره شدن پوست می‌شود. وجود این ماده شیمیایی با درجه غلظت متفاوت، عامل اصلی در درجه‌بندی رنگ‌های تیره و روشن‌تر برنزه است. وجود و ترکیب این ماده شیمیایی با سلول‌های شاخی باعث تغییر رنگ‌های متفاوت روی پوست‌های چرب، خشک، معمولی و… می‌شود.  در ترکیب لوسیون‌های برنزه‌کننده، میزان متفاوتی از ضدآفتاب‌ها، مواد طبیعی مثل عصاره هویج، قهوه و شکلات، انواع ویتامین A،C،E، و… نیز وجود دارد که علاوه ‌بر رنگ‌پذیرتر کردن پوست بر سلامت پوست و جوان‌سازی آن نیز تاثیر می‌گذارد.

کف دست و پا به‌دلیل لایه عمیقی از سلول‌های شاخی خیلی سریع و عمیق رنگ می‌گیرند و بهتر است بلافاصله با آب شسته شوند تا تغییر رنگ زیادی نداشته باشند.

معمولا ترکیبات این لوسیون‌ها بر پایه امولسیون بوده و قابل حل شدن در آب هستند، به‌همین دلیل ترکیب با آب یا شست‌و‌شو، آنها را رقیق کرده و از تاثیرشان می‌کاهد.

Ph  و تمیز بودن پوست بر اثر بخشی دی‌هیدروکسی استون تاثیر دارد. بنابراین بهتر است پوست بدن پاک و عاری از هرگونه ماده آرایشی یا عطر، مام و دئودورانت باشد. در غیر این‌صورت در بخش‌های آلوده به این مواد تغییر رنگی دیده نخواهد شد. وجود این ماده شیمیایی عامل ایجاد خارش، سوزش یا انواع مختلف سرطان پوست نخواهد شد ولی تماس مداوم و طولانی‌مدت هر ماده شیمیایی می‌تواند اثرات جانبی متفاوتی داشته باشد. حتما بعد از حمام آفتاب، دوش آب ولرم بگیرید و بدن‌تان را با لوسیون‌های بعد از آفتاب After Sun چرب کنید. این محصولات هم از التهاب پوست جلوگیری می‌کنند و هم باعث تثبیت رنگ و زیباتر شدن آن می‌شوند. استفاده از روغن‌بچه یا روغن‌های طبیعی دیگر توصیه نمی‌شود چون نبود ضدآفتاب‌ها در این مواد باعث سوختن عمیق سلول‌های پوستی و گاهی ایجاد تاول می‌شود. نوشیدن آب حین حمام آفتاب مهم و ضروری است چون  طی این زمان بدن آب زیادی از دست داده و کم‌آبی ممکن است باعث ایجاد تب یا گرمازدگی شود.

کارشناسان چه می‌گویند؟

عفیفه نعمتی‌نژاد، کارشناس بهداشتی و آرایشی می‌گوید:  برخلاف تصور خیلی از افراد کرم‌ها و لوسیون‌های برنزه‌کننده، حاوی مقادیر قابل‌توجهی ضدآفتاب هستند که سلول‌های پوستی را در برابر اشعه‌های مضر آفتاب محافظت می‌کنند و باید گفت یکی از مهم‌ترین بخش‌های تشکیل‌دهنده یک برنزه‌کننده استاندارد، وجود ضدآفتاب است که کمک می‌کند تغییر رنگ ایمن و کمتر آسیب‌رسانی را تجربه کنید. توصیه ما به افرادی با پوست‌های روشن و حساس این است که در اولین مرحله از حمام آفتاب حتما از برنزه‌کننده‌هایی با SPF  بیش از 50 استفاده کنند تا به جای تغییر رنگ دچار آفتاب سوختگی نشوند. این باور اشتباه است که به‌دنبال برنزه‌کننده بدون ضدآفتاب باشیم چون هدف همه محصولات استاندارد، حفظ و نگهداری از سلامت بدن در فرآیند برنزه کردن است. SPF  لوسیون‌های برنزه‌کننده بین  عدد 5 تا 70 متغیر است و افراد با آشنایی به میزان مقاومت و حساسیت پوست‌شان در برابر آفتاب می‌توانند محصول مناسب را انتخاب کنند.  بین محصولات موجود در بازار آرایشی و بهداشتی نمونه‌های معروف و موفق برندهای خارجی و ایرانی  وجود دارند که با همراه داشتن مقادیر قابل‌توجهی آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی مثل عصاره انگور، روغن نارگیل، هویج، ویتامین‌های A و   E  کمک می‌کنند که آبرسانی به سلول‌های پوستی بیشتر شده همچنین از پیری و از بین رفتن سلول‌های پوستی جلوگیری شود. البته باید توجه داشت که تعدادی از محصولات برنزه‌کننده وجود دارند که با تغییراتی در ساختار شیمیایی‌شان کمک می‌کنند تا شما بدون قرار گرفتن درمعرض آفتاب هم بتوانید پوست برنزه را تجربه کنید.

منبع: سیب سبز

چطور کرم‌ برنزه‌کننده را انتخاب و استفاده کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ