بوتاکس با مو چه می کند؟

قدیم‌ها، منظورم خیلی قدیم‌هاست یعنی دوران حضرت حافظ و همسر محترم‌شان شاخه‌نبات خانم. ظاهرا سلیقه زیبایی‌شناسی به سمت موهای مجعد و پر پیچ و خم بوده و سخن از جعد گیسوی یار در اشعار مدام تکرار می‌شده است. مثل‌ مدامم مست می‌دارد نسیم جعد گیسویت/ خرابم می‌کند هر دم فریب چشم جادویت البته در حال حاضر هم موی مجعد و پرپیچ و خم طرفداران خودش را دارد و زیبا شمرده می‌شود. اما موفرفری‌های زیادی را می‌شناسیم که دست به دامن راه چاره‌ای برای داشتن موهای صاف شده‌اند. در سال‌های اخیر همپای پیچ و خم‌های متعددی که به لطف علم و فناوری باز شده‌اند راه‌حل صاف کردن مو هم پیدا شد. کراتینه کردن مو، دارندگان موهای فرفری را به داشتن موهای صاف و لخت امیدوار کرد، اما ماجرای این خوشبختی به همین جا ختم نشد. علاوه بر کراتینه کردن مو روش های دیگری در بازار پوست و مو وجود دارد که یکی از پر طرفدارترین آنها بوتاکس است. اگر می خواهید درباره این شیوه و مکانیسم عملش بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

بوتاکس مو؛ رقیبی برای کراتینه

اگرچه خیلی‌ها طرفدار موی فر و مجعد هستند اما امان از موی وز، آسیب‌دیده و شاخه‌شاخه شده؛ عمرا شاعری پیدا کنید که بیتی درباره موی وز، موخوره و شکننده بگوید یا از ریزش موی یار مثل برگ درختان پاییزی شعری بسراید. جدای از گلایه‌کنندگان از داشتن موهای وز و فرفری، بسیاری از افراد هم هستند که به خاطر رنگ کردن‌های پیاپی یا مش و فر و دکلره کردن موهای‌شان با سرنوشتی تلخ برای گیسوان‌شان مواجه شده‌اند؛ یعنی موهای سوخته، کم‌پشت و بدحالت. برای همه این رفقا این روزها در ویترین درمان آزردگی‌های مو «بوتاکس مو» قرار داده شده که کیفیت درمانی به‌مراتب بهتری نسبت به کراتینه کردن دراختیار مصرف‌کنندگانش قرار می‌دهد.

یک براق کننده واقعی!

اگر حسرت موهای خوش‌حالت و درخشان بازیگران هالیوود را می‌خورید، این راز بین خودمان بماند که بسیاری از آنها این درخشندگی را مدیون استفاده از بوتاکس مو هستند.

اگرچه این روزها کلمه بوتاکس به‌عنوان درمان‌کننده پیری پوست استفاده می‌شود اما ماجرای بوتاکس به همین جا ختم نشده و به دنیای مو هم رسیده است. بوتاکس مو یک روش درمانی جدید و به‌روز است که علاوه بر صافی و درخشندگی مو با وجود مواد مغذی مثل پروتئین‌ها، روغن خاویار، کلاژن،  ویتامین‌هایB5  و‌E ، روغن نارگیل، روغن آرگان، آنتی‌اکسیدان‌ها، اسیدهای طبیعی گلیو کسیلیک که جایگزین جدید فرمالدئید است، یک تنه کار تغذیه، آبرسانی و ترمیم موهای شکسته و آسیب دیده را برعهده می‌گیرد. به این ترتیب شما یک گام بزرگ به سمت داشتن موهای صاف‌، خوش حالت، درخشان و جذاب برداشته‌اید بدون اینکه به موهای‌تان آسیب برسانید.

دلجویی از گیسوان آزرده

اگر با خودمان رو راست باشیم باید اعتراف کنیم که خیلی از ما به‌خصوص خانم‌ها با انجام کارهایی مثل رنگ و مش کردن موها استفاده از سشوار و اتوی مو به گیسوان‌مان جفا می‌کنیم. حتی تغییرات آب و هوایی و آلودگی هوا هم تاثیرات مخربی روی موی ما می‌گذارند، تا جایی که یکهو می‌بینیم کسی که روزی موهایی خوش حالت و درخشان داشته‌ حالا با موهایی آسیب‌دیده و مشکلاتی مثل موخوره، بد حالتی، شکنندگی و حتی شوره سر درگیر شده است. کارشناسان سلامت و بهداشت مو در مقابل این جفای نامهربانانه ما به گیسوان‌مان دست به کار شده‌اند و راه‌حلی برای دلجویی از موهای‌مان ارائه داده‌اند. این راه‌حل که اسمش بوتاکس مو است با وارد شدن به فولیکول‌های مو بار دیگر شادابی، جوانی و سلامت به ساختار مو از ریشه تا ساقه بازمی‌گردند. این خاصیت  بوتاکس شامل انواع جنس موی فر، صاف، ضخیم، نازک و کم‌پشت، موی سفید، موی بی‌رنگ و… می‌شود. محلول بوتاکس شکاف‌های ایجاد شده در ساقه موهای آسیب‌دیده ‌را پر کرده، پروتئین‌های از دست رفته را جبران می‌کند و رطوبت لازم را به موها خواهد رساند. این محلول همچنین نوک‌ شکافته شده موها را ترمیم کرده و شادابی و درخشانی خاصی به مو می‌بخشد. این ترکیب طبیعی ریشه‌ موها را از درون تقویت می‌کند. کارشناسان سلامت و زیبایی مو توصیه می‌کنند که پس از انجام عمل بوتاکس مو دو هفته زمان بدهید و بعد از آن اقدام به رنگ کردن مو کنید. به این دلیل که بوتاکس لایه محافظی از پروتئین روی مو ایجاد ‌کند که این لایه مانع از نفوذ مواد رنگ به داخل کوتیکول مو می‌شود.

مزایای بوتاکس مو نسبت به کراتینه

تا همین اواخر کراتینه مو تنها و بهترین راه نجات پیدا کردن از گره کور موهای فرخورده و به هم پیچیده بود. اما در حال حاضر با بررسی کارشناسان پوست و مو کراتینه به‌عنوان راه‌حل برتر کنار رفته و بوتاکس مو با وجود خواص درمانی جای آن را به‌خوبی گرفته ‌است.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های بوتاکس نسبت به کراتین به ترکیب شیمیایی آنها بر‌می‌گردد. در ترکیبات کراتین ماده شیمیایی فرمالدئید Formaldehyde  موجود است که ‌ماده‌‌ای سمی است و سازمان حفاظت محیط‌زیست و فدرال OSHA آن را به‌عنوان ماده سرطان‌زا معرفی کرده، در‌حالی که بوتاکس مو عاری از فرمالدئید و دیگر مواد شیمیایی مضر است. نکته مهم دیگر اینکه مواد کراتینه به ریه آسیب می‌رساند. البته اگر از بوتاکس مو استفاده می‌کنید حتما محتوای روی جعبه را بخوانید و مطمئن شوید که در آن از ماده فرمالدئید استفاده نشده باشد، چون این ماده وقتی درمعرض حرارت سشوار و اتوی مو قرار می‌گیرد گازی سمی تولید می‌کند. دلیل مهم دیگر که بوتاکس مو را انتخاب بهتری نسبت به کراتین می‌کند این است که کراتین فقط برای صاف کردن موهای مجعد استفاده می‌شود و روی موهای نازک، کم‌پشت، ضعیف و آسیب‌دیده اثر مطلوبی ندارد. در مقابل اما ‌بوتاکس مو خاصیت بهبود و سلامت‌بخشی روی موهای نحیف و آسیب‌دیده دارد و باعث تقویت، سلامت، شادابی و درخشندگی مو می‌شود. درمان بوتاکس مو برای هر نوع مو، مجعد، صاف، سفید یا بلوند، ضخیم یا کم‌پشت یا هر نوع دیگری از مو مناسب است. به‌خصوص برای کسانی که موهای بسیار بلند با موخوره یا موهای فرفری و شکننده دارند. اثر بوتاکس دو تا سه ماه روی مو باقی می‌ماند. افراد برای رهایی از موی آسیب‌دیده بهتر است هر سه ماه یک‌بار این فرآیند را تکرار کنند تا به موی ایده‌آل‌شان برسند. این زمان برای کسانی که خیلی اهل رنگ و مش کردن موهای‌شان نیستند هر 4 تا 6ماه یک‌بار کفایت می‌کند. در ضمن استفاده از شامپو و نرم‌کننده‌های بدون سولفات، به‌دلیل اینکه بسیار ملایم هستند ماندگاری خاصیت بوتاکس مو را افزایش می‌دهند.

خط قرمز بوتاکس مو

البته که با همه مزایا و محاسنی که برای این روش درمانی و زیبایی مو برشمردیم اما ناگفته نماند که به‌دلیل شیمیایی بودن اجزای مواد بوتاکس مو استفاده از آن برای بانوان باردار مجاز نیست. بنا به توصیه پزشکان، زنان باردار به هیچ عنوان نباید در معرض مواد شیمیایی قرار بگبرند چراکه احتمال آسیب رسیدن به جنین وجود دارد. با این اوصاف بانوانی که در انتظار تولد نوزادشان هستند، بهتر است استفاده از بوتاکس مو را به پس از سپری شدن دوران بارداری خود موکول کنند.

گروه دیگری که باید درخصوص استفاده از بوتاکس مو محتاط باشند، افرادی هستند که مستعد حساسیت پوستی و سایر آلرژی‌ها هستند. این افراد هم باید پیش از اقدام به بوتاکس مو با کارشناس پوست مشورت کنند تا در صورت احتمال بروز آلرژی از مصرف آن خودداری کنند. در صورت بروز آلرژی نسبت به مواد بوتاکس مو علایمی مثل خارش، سوزش و اگزما در پوست رخ می‌دهد.

کودکان زیر 6سال گروه بعدی هستند که استفاده از بوتاکس مو برای‌شان به هیچ عنوان مناسب نیست و نباید آنها را درمعرض مواد شیمیایی قرار داد. برای نوجوانان زیر 16سال هم استفاده از بوتاکس مو باید با احتیاط و زیرنظر متخصص انجام شود.

درخانه بوتاکس کنید

اما اگر ازجمله افرادی هستید که ترجیح می‌دهید کار بوتاکس موهای‌تان را در خانه انجام دهید با ما همراه شوید تا گام به گام مسیر رسیدن به موهای شاداب و درخشان را با هم پیش ببریم.

در مرحله اول موهای‌تان را دو مرحله با شامپوی معمولی و بدون اینکه از مواد نرم‌کننده استفاده کنید، بشویید و آبکشی کنید. در مرحله بعد با حوله آب موهای‌تان را بگیرید و با سشوار در دمای ملایم تا 80درصد موهای‌تان را خشک کنید.

حالا وقت آماده‌سازی محلول بوتاکس است. براساس دستوری که در دفترچه راهنما نوشته شده مقدار کافی از محلول بوتاکس را داخل ظرف ‌بریزید و به آن آب گرم اضافه کنید. با استفاده از فرچه یا قلم‌مو این محلول را به‌هم بزنید تا یک مایع نسبتا چسبناک خامه‌ای شکل بگیرد.

موهای‌تان را به چهار قسمت تقسیم کنید. با استفاده از فرچه رنگ از ریشه موهای پشت‌سر شروع کرده و محلول را به موها بمالید. محلول را در سراسر موهای خود پخش کنید طوری که همه قسمت‌های سر به یک اندازه به محلول آغشته باشند. مطمئن شوید که هر رشته مو کاملا به محلول درمانی آغشته شده باشد.

بعد از آنکه تمام موها را به محلول آغشته کردید، بگذارید 45 دقیقه روی سرتان باقی بماند و اگر موهای شما فردار و مجعد است بهتر است این زمان افزایش یابد. یک کلاه حمام را روی سر گذاشته و هوای گرم سشوار را به مدت 15دقیقه روی موهای‌تان بگیرید.

بعد از 45 دقیقه یا بیشتر 50 تا 80 درصد از محلول را بدون شامپو از روی موهای‌تان بشویید و 20 تا 50 درصد باقی‌مانده را برای سشوار کشیدن باقی بگذارید. با استفاده از یک برس و سشوار موهای خود را خشک کنید.

برای تثبیت فرآیند درمان بوتاکس از یک اتوی  صاف‌کننده مو استفاده کنید. دمای اتو را روی 210 تا 230 درجه‌ سانتی‌گراد قرار دهید. برای موهای ظریف و سفید بهتر است دمای اتو 180درجه سانتی‌گراد باشد. می‌توانید همان روز موهای خود را شسته و به شکلی که دوست دارید آنها را شانه کرده و حالت دهید.

منبع: سیب سبز

بوتاکس چگونه عمل می‌کند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ