خطر لخته خون در کمین مسافران!

اگر زیاد سفر می‌کنید این مطلب را از دست ندهید

محققان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها بر این باورند که بروز لخته‌های خونی که ناشی از سفرهای طولانی‌مدت زمینی یا هوایی است، می‌تواند در برخی افراد با لخته‌های خونی همراه شود. موضوعی که در صورت عدم رسیدگی می‌تواند به‌عنوان یک خطر جدی سلامت برخی مسافران را در طول سفرهای طولانی به خطر بیندازد. به گزارش سایت TMZ، مسافری که  با پیشینه لخته شدن خون سفر می‌کند، باید هوشیار باشد که این سفر چقدر می‌تواند سلامتش را تحت تاثیر قرار دهد. بنا بر گزارش مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های خاص از هر1000نفر یک نفر می‌تواند به لخته شدن خون مبتلا شود و این موضوعی است که حتما باید در افراد به‌ویژه آنها که زیاد سفر می‌کنند، بررسی شود.

لخته‌های پردردسر را بیشتر بشناسید
لخته شدگی خون از آنجا که به‌صورت معمول در عروق عمیق بدن شکل می‌گیرد از روی پوست قابل مشاهده نیستند. این نوع از لختگی‌ها را ترمبوز سیاهرگی می‌نامند. به گفته دکتر ملدوندو مدیر این پروژه تحقیقاتی، اگرچه لخته‌های خونی ‌در هر رگی از بدن می‌توانند به وجود بیایند ولی عمدتا در پاها شکل می‌گیرند. حال سوال این است که چه چیزی باعث خطرناک شدن این لخته‌های خونی می‌شود؟ وجود عاملی بالقوه در‌خصوص حرکت لخته در سیستم گردش خون بدن یکی از مهم‌ترین این عوامل است. ‌دکتر ملدوندو می‌گوید: زمانی که به هر دلیل لخته‌ای در رگ‌ها به‌وجود می‌آید، آن لخته خواهد توانست از جای خود بیرون بیاید، به سمت قلب حرکت کند و در ریه‌ها ‌یا خود قلب فرد انباشته شود که خود این موضوع می‌تواند با خطر مرگ همراه شود. 

در چه کسانی بیشتر بروز می‌کند؟
 سالانه بیش از 300میلیون نفر در سراسر دنیا به سفرهای هوایی طولانی که غالبا بیشتر از 4ساعت طول می کشد، می‌روند. لخته‌های خونی که پیش‌تر از آن با عنوان ترامبوز نیز یاد شد، می‌توانند خطری بسیار جدی برای این افراد به حساب بیایند. بیشتر اطلاعات در‌خصوص لخته‌های خونی و سفرهای طولانی‌مدت، از سفرهای هوایی گردآوری شده‌اند. اگرچه هر فردی که با خودروی شخصی، هواپیما، اتوبوس یا با قطار برای مدت بیش از 4 ساعت سفر می‌کند، ممکن است این مسئله را تجربه کند.  از آنجا که در طول مدت سفر شما برای زمانی طولانی در فضایی محدود نشسته‌اید که در این صورت لخته‌های خونی خواهند توانست در رگ‌های عمیق پاهای‌تان به‌وجود بیایند. هر قدر زمان بی‌تحرکی شما طولانی‌تر باشد خطر بروز لخته‌های خونی بیشتر خواهد بود. 

لخته‌ها چه زمانی خطرناکند؟
در بیشتر موارد لخته‌های خونی به خودی خود برطرف می‌شوند. اگر‌چه یک مشکل جدی درخصوص سلامت زمانی رخ خواهد داد که قسمتی از لخته خونی از جای خود جدا شود و به سمت ریه حرکت کند و باعث انسداد عروق شود. به این پدیده انسداد ریوی گفته می‌شود که ممکن است خطر مرگ را هم به‌دنبال داشته باشد. خبر خوش اینکه راهکارهایی درخصوص چگونگی محافظت از سلامت و نیز کاهش خطر بروز لخته‌های خونی در طول سفرهای طولانی وجود دارد. 

فاکتورهایی که ریسک خطر را بالا می‌برند
تشکیل لخته‌های خون در طول سفر تنها وابسته به زمان سفر نیست. عوامل دیگری هم وجود دارند که احتمال بروز این خطر را بیشتر می‌کنند.
 افراد بالای 40 سال، افرادی که به اضافه وزن مبتلا هستند و بی.ام.آی بدن‌شان بالاتر از 30 است بیشتر در معرض خطر قرار دارند.  داشتن سابقه جراحی یا تصادف در صورتی که کمتر از 3 ماه از آن گذشته باشد. استفاده از قرص‌های ضدبارداری، هورمون درمانی که درخصوص کاهش تاثیرات یائسگی از آن استفاده می‌شود، بارداری یا به تعویق افتادن دوره قاعدگی تا 6 هفته بعد از زایمان، داشتن سابقه لختگی خون در یکی از اعضای خانواده یا خود فرد، ابتلا به بیماری سرطان یا تحت درمان آن بودن، بی‌تحرکی، قرار دادن لوله‌های فلزی یا پلاستیکی در رگ‌ها برای تسریع جریان خون و ابتلا به واریس ازجمله مواردی است که احتمال ابتلا به لخته‌های خونی را بیشتر می‌کند. 

چه علایمی دارد؟
تقریبا نیمی از افراد مبتلا به ترمبوز سیاهرگ‌ها به‌طور کلی هیچ‌گونه علایمی ندارند. اما برخی نشانه‌ها از قبیل  تورم دست یا پا، درد و ضخامت وصف ناشدنی، داغی و قرمزی پوست می‌توانند از‌جمله علایمی باشند که نباید ساده از کنار آنها گذشت.  اگر شما به یکی از این علایم مبتلا هستید حتما با پزشک خود تماس بگیرید و قبل از سفر با او در این زمینه مشورت کنید. 

اختلال تنفسی شاید  سراغ‌تان بیاید
یکی دیگر از عوارضی که می‌توانید در طول سفر تجربه کنید، انسداد ریوی است که ناشی از به‌وجود آمدن ترمبوز سیاهرگی و حرکت آن به سمت ریه است. انسداد ریوی می‌تواند شامل دشواری در تنفس، تندی یا نامرتب بودن ضربان قلب، درد قفسه سینه ‌که معمولا با نفس عمیق کشیدن یا سرفه کردن همراه است، بروز پیدا کند. اگر دچار هر یک از این عوارض هستید خیلی سریع به مراکز پزشکی مراجعه کنید. 

این نکته را فراموش نکنید
اگرچه لخته‌های خونی ‌در هر رگی از بدن می‌توانند به وجود بیایند ولی عمدتا در پاها شکل می‌گیرند. حال سوال این است که چه چیزی باعث خطرناک شدن این لخته‌های خونی می‌شود؟ وجود عاملی بالقوه در‌خصوص حرکت لخته در سیستم گردش خون بدن یکی از مهم‌ترین این عوامل است. ‌دکتر ملدوندو می‌گوید: زمانی که به هر دلیل لخته‌ای در رگ‌ها به‌وجود می‌آید، آن لخته خواهد توانست از جای خود بیرون بیاید، به سمت قلب حرکت کند و در ریه‌ها ‌یا خود قلب فرد انباشته شود که خود این موضوع می‌تواند با خطر مرگ همراه شود.

 چطور پیشگیری کنیم؟
بدانید که به‌دنبال چه باید بگردید، نسبت به علایم و نشانه‌های لختگی خون هوشیار باشید. اگر فکر می‌کنید که در خطر ابتلا هستید حتما با پزشک‌تان صحبت کنید، اگر خودتان یا یکی از بستگان‌تان دچار لختگی خون بوده یا اینکه این بیماری به‌صورت ارثی در خانواده‌تان وجود دارد حتما در‌خصوص آشنایی بیشتر خود با خطرات فردی این بیماری با پزشک‌تان صحبت کنید. زمانی که در یک شرایط ثابت و برای طولانی‌مدت در سفرید، پاهای‌تان را به‌صورت متناوب تکان دهید و ماهیچه‌های پشت ساق پاها را برای تقویت گردش خون ورزش دهید. اگر برای زمانی طولانی نشسته‌اید به خود استراحت داده و پاهای‌تان را کشش دهید. پاهای‌تان را صاف دراز کرده و قوزک پای‌تان را حرکت دهید، به گونه‌ای که انگشتان پای‌تان را به سمت بدن‌تان متمایل کنید.

این تمرین را تکرار کنید 
 برخی خطوط هوایی به مسافران‌شان پیشنهاد می‌کنند که زانوهای‌شان را به مدت 15 ثانیه تا قفسه سینه بالا آورده به‌گونه‌ای که دست‌شان به دور ساق پا گره شده باشد و این کار را 10مرتبه تکرار کنند، این نوع فعالیت‌ها باعث تقویت گردش خون در پاها می‌شوند. اگر در خطر ابتلا به لخته‌های خونی هستید و استعداد آن را دارید، با پزشک‌تان جهت پیشگیری صحبت کنید تا راهکارهایی را به شما ارائه دهد. برای مثال برخی افراد ممکن است با استفاده از جوراب‌های واریس ساق‌بلند سود ببرند و با کمک این جوراب‌ها بخشی از خطر را پشت‌سر بگذارند. 

منبع: مجله سیب سبز

بهترین غذاها برای جلوگیری از لخته شدن خون

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ