اختلال در حس تشنگی با ورزش کردن

samiira
همیشه احساس تشنگی پاسخ مناسبی برای جبران آب در بدن ورزشکار نیست زیرا با ورزش کردن، واکنش تشنگی در بدن تا حدودی مختل می شود.

در زمان ورزش مقدار زیادی آب قبل از احساس تشنگی از دست می رود و قبل از اینکه به طور کامل کم آبی شما جبران شود، احساس تشنگی شما نیز از بین می رود.به همین دلیل نمی توان فقط به حس تشنگی اکتفا کرد.

یک ورزشکار باید آگاهانه عمل کند و بیش از آنکه دوست داشته باشد مایع یا آب بنوشد باید اقدام به جبران کم آبی خود کند زیرا احساس تشنگی یک علامت نامناسب و شایدگذرا باشد.

این موضوع است که سن ورزشکار، نوع فعالیت ورزشی، شدت آن، درجه حرارت محیطی که در آن ورزش می کند، نوع غذایی که خورده شده و بسیاری عوامل از این دست نیزبر میزان آب مورد نیاز بدن موثر است و چنانچه به این عوامل بی توجهی شود، (بویژه در مسابقات ورزشی) در عملکرد و کیفیت ورزشی ورزشکار اثرات نامطلوبی ایجاد خواهد شد.

علاوه بر این، در کنار جبران آب بدن، برخی از ورزشکاران نیاز به جایگزینی الکترولیت های سدیم و پتاسیم که در نتیجه عرق کردن از دست می روند، دارند.این موضوع بویژه در ورزش هایی که بیش از یک ساعت به طول می انجامد، بیشتر صدق می کند.

چقدر آب بنوشید؟
کارشناسان تغذیه ورزش بر این باورند که میزان مصرف آب در روز به عوامل مختلفی مانند درجه حرارت محیط، رژیم غذایی ، نوع و میزان فعالیت بدنی، وزن بدن، سن و جنسیتنیز بستگی دارد.اما نکته ای که نباید از نظر دور داشت این موضوع است که همواره باید بین آب مصرفی و آب دفع شده از بدن تعادل را حفظ کرد.

بر اساس تحقیقات انجام شده مشخص شده است که آب از دست رفته بدن ناشی از تنفس، تعریق، ادرار و مدفوع در مجموع حدود ۲۷۵۰ سی سی است که در کنار آن به واسطه نوشیدن، مصرف غذا و متابولیسم بدن ۲۷۵۰ سی سی آب جذب بدن باید شود.

لذا در طول روز حدود ۱۲ لیتر آب، مورد نیاز بدن است که باید از طریق نوشیدن مرتفع شود.کارشناسان میزان توصیه مصرف آب را برای بزرگسالان حدود ۳۰ میلی لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن بدن ذکر می کنند.بر این اساس، مهم ترین شاخص ارزیابی نیاز بدن به آب، اندازه گیری وزن بدن است.

با کاهش یک کیلوگرم از وزن بدن، یک لیتر آب از دست می رود که باید نسبت به جبران آن اقدام کرد.به ویژه در فعالیت های ورزشی احساس تشنگی یک علامت نامناسب . ورزشکاران پس از فعالیت با کاهش ۵ درصدی وزن بدن خود مواجه می شوند که بخش عمده آن دفع مایعات بدن است که در اسرع وقت باید جبران شود.

می خواهید با گرسنگی و تشنگی خداحافظی کنید؟

منبع: سلامتی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ