کدام محصولات معطر برای کودک مجاز است؟

بایدها و نبایدهای خرید محصولات عطردار

  بوی گردن نوزاد! شاید لذتبخش‌ترین و البته منحصر به فردترین رایحه‌ای است که افراد می‌توانند برای یک‌بار هم که شده در طول زندگی تجربه کنند. عطری که تاکنون مشابه مصنوعی نداشته و هیچ کمپانی بزرگ و شناخته  شده‌ای نتوانسته حتی شبیه آن را تولید و عرضه کند. به جرات می‌توان گفت بوی خوشی از بهشت، پاک‌ترین و دلچسب‌ترین رایحه است که نمی‌توان به‌راحتی از کنارش گذشت و استشمام آن عمری دوباره می‌بخشد. حالا چه اتفاقی در دنیا افتاده که شرکت‌های تولیدکننده محصولات آرایشی و بهداشتی تلاش می‌کنند تا عطر و اسپری‌های اختصاصی کودکان و نوزادان تولید کنند و اتفاقا با قرار دادن این محصولات بین کالاهای لوکس فروشگاه‌های اختصاصی کودکان، با القای حس لاکچری بودن، آنها را تا مرز بیماری‌های سخت درمان پیش می‌برند.  این مطلب به شما می‌گوید چرا باید از عطرها فراری باشید.

خوشبو   و  کشنده
در طول 50 سال گذشته، 80 تا 90درصد مواد تشکیل‌دهنده عطر از نفت ساخته شده است و برخی مواد شیمیایی مضر رایج در محصولات  معطر و خوشبوکننده شامل استون، فنل، تولوئن، بنزیل استات و لیمونن هستند که جزء محصولات کشنده و خطرناک دسته‌بندی شده‌اند.
فتالات 
 عامل دوام طولانی عطرها استفاده از فتالات است. این ماده شیمیایی پس از جذب از طریق پوست با ایجاد اختلال در سیستم هورمونی بدن می‌توانند باعث ایجاد تومورهای سرطانی، نقص‌های مادرزادی و سایر اختلالات رشدی در مادر و نوزاد شود. جالب است که استفاده از فتالات در تولید اسباب‌بازی‌های معطر مخصوص کودکان در ایالات‌متحده، اروپا و کانادا ممنوع است، اما هیچ کدام از شرکت‌های تولیدکننده عطر، استفاده از آن را متوقف نکرده اند.

استایرن 
 مواد اولیه مورد استفاده در تولید ظروف فومی یکبار مصرف که سرطان‌زا بودن آن اثبات و از چرخه تولید ظروف حذف شده است همچنان در فهرست محصولات معطر قرار دارد.

 پارابنز
 این استروژن حاوی مواد نگهدارنده که به منظور حفظ کیفیت محصولات معطر مورداستفاده قرار می‌گیرد، در بافت‌های سرطان پستان دیده شده و در بروز مشکلات تولیدمثل مردان نیز دخالت دارد.

اختلال هورمونی و آسم
 تحقیقات گروه شبکه‌های زیست محیطی (EWG) می‌گوید که عطرها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین آلرژن‌های انسانی ‌شناخته‌شده و می‌توانند حملات آسم را ایجاد کنند.

 همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد استفاده از عطر و دیگر محصولات معطر مخصوص کودکان می‌تواند آسم را تشدید کرده و ممکن است عامل پیشرفت‌دهنده اختلالات تنفسی در کودکان باشد. این محققان همچنین اعلام کردند که عطرهای رایج و آزمایش شده دارای 14ماده شیمیایی مخفی هستند که در برچسب‌های معرفی کالا عنوانی از آنها نیامده است و در میان آنها مواد شیمیایی مرتبط با اختلالات هورمون و واکنش‌های آلرژیک به میزان بالایی دیده می‌شود. 
این مواد شیمیایی با خواص خطرناک، تمایل زیادی به تجمع در بافت‌های انسانی دارند که اثرات آن طی سالیان طولانی بروز پیدا می‌کند. متاسفانه این مواد مخدر نامرئی فقط در عطرها وجود ندارند. محیط اجتماعی و حتی داخل خانه‌ها پر است از خوشبوکننده‌ها، شوینده‌های معطر، دستمال و لوسیون بدن و… که هر روزه به مدت طولانی در مجاورت با آنها قرار داریم.

معطرهای بی‌مجوز
 خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناک و کشنده به‌دلیل مجاورت با مواد شیمیایی در نوزادان و کودکان بیشتر است چون اندام‌های حسی آنها هنوز در حال توسعه هستند و نسبت به مواد حساسیت‌زا، واکنش شدیدتر و عمیق‌تری نشان می‌دهند. 

قوانین سختگیرانه سازمان غذا و داروی جهانی بر مواد شیمیایی موجود در اقلام خوراکی و صنایع غذایی متمرکز شده و قوانین مربوط به صنایع عطر و آرایشی معطر متفاوت هستند. تحقیقات آژانس حفاظت از محیط‌زیست نشان داده است که 95درصد از مواد شیمیایی موجود در رایحه‌های موجود در محصولات معطر، ترکیبات مشتق شده از نفت هستند.  
مراکز تحقیقاتی و بهداشتی عطرها را با حشره‌کش‌ها، فلزات سنگین و حلال‌ها دسته‌بندی می‌کنند و باور دارند که باید تاثیرات آنها بر سیستم اعصاب مرکزی بدن مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
این مواد نفتی می‌تواند در درازمدت موجب سرطان، نقص‌های مادرزادی و آسیب‌های جدی به سیستم ایمنی بدن شود. 
تحقیقات نشان داده است که 36برند شناخته شده عطر در جهان حاوی دو ماده سمی (فتالات اسید و مُشک مصنوعی) ساخته شده از مواد شیمیایی هستند  که باعث تغییر فشارخون، حالات روحی، تغییر جریان خون مغز و سردردهای میگرنی می‌شود. تحقیقات آژانس حفاظت از محیط‌زیست نشان می‌دهد که ماده شیمیاییlinalool –  شایع‌ترین ماده شیمیایی در  تولید عطر باعث بی‌حالی، افسردگی و اثرات تنفسی تهدیدکننده در مادران باردار و کودکان می‌شود.

مراقب این واکنش‌ها باشید
 1) واکنش‌های تنفسی آلرژیک و غیرآلرژیک مانند آسم و سندرم اختلال عملکرد تنفسی
2)  واکنش‌های عصبی مانند میگرن، تهوع، سرگیجه و سردرگمی روانی
 3) تحریک و حساسیت‌های پوستی 
4 ) پاره شدن، التهاب و خراش قرنیه براثر خارش و مالش زیاد دست به چشم

جایگزین کنید
شاید تصور زندگی بدون عطر و رایحه کمی سخت و غیرقابل باور باشد ولی انتخاب محصولات طبیعی، ترکیبات خانگی تمیزکننده، محصولات ارگانیک و طبیعی خوشبوکننده و استحمام و نظافت دقیق و منظم خانه و محل کار از بهترین جایگزین‌های زندگی معطر و کشنده است. 
شست‌وشوی کودک و تمیز نگه داشتن محیط خواب و استراحت نوزادان بهترین و سالم‌ترین جایگزین برای خوشبو نگه داشتن آنهاست. دقت داشته باشید که تنها حذف عطر کافی نیست، هر بوی مصنوعی می‌تواند او را آزار دهد.

بی‌بوها هم خطرناکند
طیف گسترده‌ای از محصولات مورد استفاده در زندگی روزمره حاوی همه این مواد مضر هستند از مواد شوینده، صابون و پاک‌کننده‌ها گرفته تا پوشک و شمع‌ها، داروها، لوازم آرایشی و کرم‌های ضدآفتاب کودکان که به شکل غیرمجاز و بدون نظارت مراکز بهداشتی تولید و عرضه می‌شوند، به این مورد توجه داشته باشید که کارخانجات تولیدکننده محصولات زیبایی و آرایشی برای پوشاندن و محو کردن بوی مواد شیمیایی باز هم از عطرها استفاده می‌کنند بنابراین حتی محصولات بدون بو «unscented»  هم حاوی عطرهای خنثی‌کننده هستند! 

عطر مادر روی بدن نوزاد
 هنگامی که عطرها روی نقاط دارای نبض بدن (مچ دست، پشت گوش و زانو) اسپری می‌شوند، درمعرض جذب بیشتر از طریق پوست یا استنشاق قرار می‌گیرند. 
تحقیقات نشان داده است که این مواد شیمیایی در بدن تجمع یافته و به نوزاد متولد شده نیز منتقل می‌شود.  در مطالعه EWG (گروه کاری محیط‌زیست) دو ماده شیمیایی مصنوعی «گالاکسولید و تونالید» که به‌طور خاص در تولید عطر استفاده می‌شوند، در خون بندناف نوزادان شناسایی شده است.  این دو ماده شیمیایی موجب بروز مسمومیت و تغییر در سیستم هورمونی شده و نوزاد با همان سطح از آلودگی به مواد سمی متولد می‌شود.

منبع: مجله سیب سبز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ