راهنمای غربالگری سرطان

آزمایشات غربالگری، برای کمک به پیدا کردن سرطان در اوایل بروز آن و قبل از هر گونه توسعه علائم، استفاده می شود. در مراحل اولیه، وقتی که تومور کوچک است و سلولهای سرطانی گسترش نیافته اند، بسیاری از انواع سرطان آسان تر درمان می شود.

غربالگری سرطان چیست؟ آزمایشات غربالگری، برای کمک به پیدا کردن سرطان در اوایل بروز آن و قبل از هر گونه توسعه علائم، استفاده می شود. در مراحل اولیه، وقتی که تومور کوچک است و سلولهای سرطانی گسترش نیافته اند، بسیاری از انواع سرطان آسان تر درمان می شود.

1-    انواع تست های غربالگری سرطان

غربالگری سرطان ممکن است شامل اخذ تاریخچه پزشکی، از جمله عادت های بهداشتی و انتخاب شیوه زندگی، وانجام یک معاینه فیزیکی، آزمایشات آزمایشگاهی (مانند آزمایش خون، آزمایش ادرار، بیوپسی)، روش های تصویربرداری (مانند ماموگرافی، سی تی اسکن) و یا آزمایشات ژنتیکی (برای تشخیص جهش های ژنی) باشد.

2-   نگرانی در مورد غربالگری سرطان

همه روشهای غربالگری مفید نیستند و بسیاری از آنها باعث ایجاد خطراتی می شوند. بعضی از آنها می توانند خونریزی یا آسیب را ایجاد کنند و ممکن است نتیجه ای غلط ازمثبت  یا منفی را نشان دهند. نتایج مثبت کاذب می تواند موجب اضطراب شود و منجر به روش های غیر ضروری شود، نتایج منفی کاذب نیز ممکن است باعث ایجاد تشخیص مراحل بعدی و پیش بینی های ضعیف شود.

3-  خطر شخصی سرطان و غربالگری

عوامل خاصی از قبیل سابقه خانوادگی سرطان یا سایر شرایط پزشکی شما، گزینه های شیوه زندگی مانند سیگار کشیدن، رژیم غذایی، فعالیت بدنی و سایر عوامل می توانند بر روی توصیه های غربالگری سرطان اثیر بگذارند. مهم است که با ارائه دهنده خدمات درمانی خود صحبت کنید تا بدانید که کدام روش برای شما مناسب است.

4-   غربالگری سرطان پستان

با ارائه دهنده مراقبت های پزشکی خود درمورد ماموگرافی و آزمایش های غربالگری درمورد سرطان پستان صحبت کنید. انجمن سرطان آمریکا هر ساله برای همه زنان بالای 40 سال توصیه می کند که ماموگرافی سالانه داشته باشند، اما برخی از کارشناسان توصیه می کنند هر 2 سال یکبار در زنان بین 50 تا 74 ساله ماموگرافی انجام شود.

5-   غربالگری سرطان دهانه رحم

دو آزمایش برای نمایش سرطان سرویکس در دسترس است. زنان در سن 21 تا 65 سالگی باید به طور منظم تست پاپ اسمیرداشته باشند،که معمولا با آزمون لگن و همانطور که توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی آنها توصیه می شود، انجام می گیرد. زنان بالای 30 سال باید درباره مزایای آزمایش HPV سوال کنند.

6-   غربالگری سرطان کولورکتال

افرادی که به طور متوسط دارای خطر ابتلا به سرطان کولورکتال هستند، باید به طور منظم برای این بیماری بین سنین 50 تا 75 ساله تست را انجام دهند. آزمایشاتی که برای غربالگری سرطان کولون / رکتال مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: تست خون مخفی با حساسیت بالا، سیگموئیدوسکوپی و کولونوسکوپی.  با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید.

7-    غربالگری سرطان پروستات

دو آزمایش برای غربالگری سرطان پروستات استفاده می شود. مردان باید با پزشک خود در مورد آزمایشات دیجیتال رکتوم (DRE) ، PSA (آنتی ژن مخصوص پروستات) و غربالگری معمولی سرطان پروستات صحبت کنند. از ژانویه سال 2014، دیگر آزمایش PSA توصیه نمی شود.

8-   غربالگری انواع دیگر سرطان

با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید. برای ارزیابی مزایای بالقوه و خطرات غربالگری معمول برای سرطان ریه، سرطان تخمدان، سرطان پوست و سایر انواع سرطان در افرادی که در معرض خطر متوسط برای این شرایط هستند، مطالعات بیشتری لازم است.

9-   خطرات بالای غربالگری

به یاد داشته باشید: با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید. اگر شما در معرض خطر بالاتر از حد متوسط برای انواع خاصی از سرطان هستید، توصیه های غربالگری شما ممکن است متفاوت باشد. پیدا کردن سرطان در اوایل بروز آن، اغلب کلیدی برای بهبود نتایج و بقای فرد است.

برگردان: سیما آزاد فلاح

پیشگیری و غربالگری سرطان دهانه رحم

بهترین سن برای غربالگری سرطان چه سنی است؟

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ