سندرم کمر صاف

از جمله نشانه های مهم سندرم عدم توانایی فرد در صاف ایستادن است که این عارضه با درد کمر و کشاله ران همراه است. به مرور زمان این عارضه ها شدت بیشتری پیدا خواهند کرد به گونه ای که مبتلایان برای ایستادن دچار مشکل خواهند شد .

این عارضه تا جایی پیشروی میکند که بیمار برای حفظ موقعیت بدنش مجبور به خم کردن زانوها و مفصل ران خود می شود. تلاشی که فرد برای ایستادن بهتر از خود نشان میدهد باعث خستگی و ناتوانی اش خواهد شد.

اکثر این بیماران به تنگی کانال نخاع و سیاتیک دچارند که با علائمی همچون درد و سستی اندم در زمان راه رفتن  همراه بوده اند. از جمله شکایات رایج این بیماران می توانیم به درد بین دو کتف و گردن اشاره کنیم. .این نشانه ها کم کم شدت بیشتری پیدا میکنند و و بیمار را مجبور به استفاده از محصولات دارویی ضدالتهاب خواهند کرد و باعث ایجاد اختلال در امور روزمره وی خواهند شد.

عوامل ایجادکننده سندرم کمر صاف

غالبا در گذشته بیماران مبتلا به اسکولیوز با میله های هارینگتون درمان می شد اما با روش های نوین درمانی این سندرم کمتر پدید می آید. بیمارانی که از این میله ها استفاده میکنند تا مدت ها بهبود یافته و بدون هیچ مشکلی به زندگی خود ادامه میدهند

خرابی دیسک : با بالارفتن سن ، دیسک  دچار دگرگونی های زیادی می شود و پس از آسیب دیدگی ،توان خود را از دست می دهد در نتیجه بیمار برای ایستادن با مشکلات زیادی مواجه می شود.

شکستن  مهره ها : شکستن متعدد مهره ها به خاطر پوک شدن استخوان ها موجب نابودی قوس کمر شده و باعث بروز سندرم کمر صاف خواهد شد .

عارضه اسپوندیلیت انکلیوزان : به نوعی التهاب مزمن گفته می شود  که باعث درگیرشدن ستون فقرات نیز می شود و در نتیجه باعث کاهش میزان لوردوز خواهد شد .

سندرم بعد از جراحی لانیکتومی : در برخی مبتلایان لامینکتومی  موجب کم شدن  لوردوز و بروز ناپایداری خواهد شد.

نشانه مهم برای سندروم کمر صاف ناراحتی در زمان ایستادن است.

 

دیگر علائم  سندرم کمر صاف

در برخی موارد مبتلایان قادر به ایستادن نخواهند بود و از درد کمر شکایت میکنند. غالبا آن ها  در گذشته جراحی انجام داده اند با به بیماری التهابی دچاربوده اند .

رادیوگرافی کامل ستون فقرات الزامی است .رادیوگرافی در حالت های مختلف ایستاده و زانوهای صاف صورت میگیرد بیمار . حالتی خمیده دارد . برخی پزشکان دستور به انجام MRI و CT اسکن برای تشخیص بیماری در کانالهای نخاعی و دیسکها میدهند. .

درمان های دارویی برای سندرم کمر صاف

در برخی موارد با کمک داروهای ضدالتهاب، درمانهای ارتوپدی و فعالیت های ورزشی  این بیماری قابل برطرف شدن خواهد بود. ولی اگر مشکل ستون فقرات مزمن باشد درمان غیر جراحی نتیجه نخواهد داد .

 

درمان های جراحی برای سندرم کمر صاف

در بیمارانی که با تغییرات ساختمانی ستون فقرات  مواجه شده اند درمان جراحی  توصیه می شود و اصلاح ستون فقرات ایجاد خواهد شد.

راهنمای ورزشی برای درمان کمر صاف:

 

 1. روی صندلی نشسته و کمرتان را به  جلو خم کنید. این  تمرین ورزشی موجب کشیده شدن ماهیچه های پشتی شده و حالتی شبیه به سلام کردن و تعظیم دارد

 

2.  زمان نشستن روی روی صندلی  حالت صاف به گردن و شانه خود بدهید سر و سینه خود را به  جلو خم کرده و این کار را تکرار کنید. این تمرین باعث کشش بیشتر عضله های گردن خواهد شد.مراقب باشید به آرامی به ماهیچه های خود فشار بیاوریدتا به ماهیچه هایتان آسیبی وارد نشود.

 

3.  وقتی ناهنجاری کمر صاف به خاطر مشکل در عضله های باسن و کمرباشد، باید هر دو قسمت را نرمش دهید وقتی می نشینید صاف باشید و پاهای خود را بکشید. سر، باسن و کمر خود را خم کرده، بدنتان را به طرف پایین بکشید. علاوه بر این سعی کنید دست هایتان را به طرف مچ پا و بدن را به طرف ران ها بکشید.. برای این تمرین می توانید از فرد دیگری جهت فشار دادن به کمر عضلات پشتتان استفاده کنید.

 

4.  وقتی عضله های گردن، پشت و کمر کوتاه باشند، تمرین کششی  بهترین گزینه است. با نشستن روی صندلی سر، بدن و کمر را خم کرده زانوهایتان را از هم فاصبه دهید با قرار دادن دست ها در میان پاها آن ها را به سمت زمین بکشانید. به این ترتیت عضلاتتان را بکشید و مانع کوتاه شدن عضلات پشت و کمر خود شوید.

هرگونه کپی برداری و استفاده از این مطلب با ذکر نام و منبع الو دکتر مجاز می باشد

۹ راه آسان برای خلاص شدن از شر چربی کمر

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ