2 اثر نامطلوب مواد پروبیوتیک

مزایای بهداشتی مکمل های پروبیوتیک و مواد غذایی به خوبی به اثبات رسیده است، از جمله خطر ابتلا به عفونت کمتر، هضم بهبود یافته و حتی خطر ابتلا به برخی از بیماری های مزمن. در حالی که بسیاری از مزایای بهداشتی مرتبط با مصرف پروبیوتیک ها وجود دارد

مزایای بهداشتی مکمل های پروبیوتیک و مواد غذایی به خوبی به اثبات رسیده است، از جمله خطر ابتلا به عفونت کمتر، هضم بهبود یافته و حتی خطر ابتلا به برخی از بیماری های مزمن. در حالی که بسیاری از مزایای بهداشتی مرتبط با مصرف پروبیوتیک ها وجود دارد، اما این مواد ممکن است عوارض جانبی نیز داشته باشند که باید به آن ها توجه کرد.

عوارض جانبی مواد پروبیوتیک

1.  برخی از مواد تشکیل دهنده ممکن است واکنش های نامطلوب را ایجاد کند.

افراد مبتلا به آلرژی و یا عدم تحمل آن باید برچسب های مکمل پروبیوتیک را به دقت بخوانند، زیرا ممکن است حاوی مواد تشکیل دهنده ای باشند که می توانند در بدن واکنش نشان دهند و فرد را دچار مشکل کنند. به عنوان مثال، برخی از مکمل ها حاوی آلرژن هایی مانند لبنیات، تخم مرغ یا سویا هستند. هرکسی که به این مواد حساسیت داشته باشد باید از این مواد اجتناب کند؛ زیرا ممکن است باعث واکنش آلرژیک شود. در صورت لزوم، برچسب ها را به دقت بخوانید تا از خوردن این مواد جلوگیری شود. به همین ترتیب، پروبیوتیک های مبتنی بر مخمر نباید توسط افرادی با آلرژی های مخمر مصرف شود.

در عوض، باید پروبیوتیک مبتنی بر باکتری مورد استفاده قرار گیرد. قند شیر یا لاکتوز نیز در بسیاری از مکمل های پروبیوتیک مورد استفاده قرار می گیرد. در حالی که اکثر افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز می توانند تا 400 میلی گرم لاکتوز در داروها یا مکمل ها را تحمل کنند، اثرات نامطبوعی از پروبیوتیک ها روی سلامت افراد تاثیر گذار است و می تواند سلامت انسان را به خطر بیندازد.

از آنجایی که تعداد کمی از افرادی که دارای عدم تحمل لاکتوز هستند ممکن است هنگام مصرف پروبیوتیک حاوی لاکتوز، نفخ را تجربه کنند، ممکن است بخواهند محصولات لاکتوز را انتخاب کنند. به علاوه مواد حاوی پروبیوتیک های قدرتمند، بعضی از مکمل ها حاوی پری بیوتیک هستند. اینها الیاف گیاهی هستند که انسانها نمی توانند هضم کنند، اما باکتری ها می توانند به عنوان غذا مصرف کنند. شایع ترین انواع آن ها لکتولوز، انولین و الیگوساکارید های مختلف هستند. هنگامی که یک مکمل حاوی میکروارگانیسم های پروبیوتیک و فیبرهای پربیوتیک است، آن را سین بیوتیک می نامند.

بعضی از مردم هنگام مصرف سین بیوتیک ها گاز و نفخ می کنند. کسانی که این عوارض جانبی را تجربه می کنند، می خواهند یک مکمل را انتخاب کنند که حاوی پری بیوتیک نباشد. مکمل پروتئین های پروبیوتیک میتواند حاوی آلرژنها، لاکتوز یا پروبیوتیک باشند که ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد واکنش های نامطلوب شود. این مواد را می توان با خواندن برچسب ها مشخص کرد و از خوردن آن ها اجتناب کرد.

2.  آنها می توانند خطر برخی از عفونت ها را افزایش دهند.

پروبیوتیک ها برای اکثریت قریب به اتفاق مردم مفید و بی ضرر هستند، اما ممکن است برای همه مناسب نباشد. در موارد نادر، باکتری یا مخمر موجود در پروبیوتیک می تواند در جریان خون وارد شود و باعث ایجاد عفونت در افراد حساس شود.

کسانی که بیشترین خطر را در مصرف مواد حاوی پروبیوتیک دارند، شامل افرادی هستند که:

از سیستم ایمنی سرکوب شده رنج می برند، بستری طولانی مدت داشته اند، کاتتر وریدی دارند و یا کسانی که تازه تحت عمل جراحی قرار گرفته اند.

با این حال، خطر ابتلا به عفونت بسیار پایین است و در مطالعات بالینی جمعیت عمومی هیچ گونه عفونت جدی را تجربه نکرده اند. برآورد شده است که تنها حدود یک تا یک میلیون نفر پروبیوتیک ها که حاوی باکتری های لاکتوباسیله هستند، عفونت را ایجاد می کنند. این خطر برای پروبیوتیک های مبتنی بر مخمر کوچکتر است و تنها 6/5  میلیون نفر مستعد مبتلا و آلوده شدن به آن هستند.

هنگامی که عفونت رخ می دهد، به طور معمول بدن به آنتی بیوتیک های سنتی یا ضد قارچ ها پاسخ می دهد. با این حال، در موارد نادر، مرگ و میر رخ می دهد.

افرادی که دارای پانکراتیت حاد شدید هستند نباید از پروبیوتیک استفاده کنند، زیرا ممکن است خطر مرگ را در آن ها افزایش دهد. خلاصه افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیف بدن، کاتترهای وریدی، جراحی اخیر، پانکراتیت حاد یا بستری طولانی مدت هستند باید از مصرف پروبیوتیک اجتناب کنند.

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده هستند که در صورت مصرف در مقادیر زیاد، مزایای سلامتی را به ارمغان می آورند. آنها می توانند به عنوان مکمل مصرف شوند، اما همچنین به طور طبیعی در غذاهای ریز شده ظاهر می شوند. پروبیوتیک ها برای اکثریت مردم ایمن هستند، اما عوارض جانبی نیز ممکن است رخ دهد. شایع ترین عوارض جانبی :

افزایش موقت گاز و نفخ، التهاب، یبوست و تشنگی است.

بعضی افراد همچنین می توانند به مواد تشکیل دهنده مورد استفاده در مکمل های پروبیوتیک یا آمین ها که به طور طبیعی در غذاهای پروبیوتیک وجود دارند واکنش نشان دهند.

در صورت بروز این مشکل، استفاده از پروبیوتیک ها را متوقف کنید. در موارد نادر، افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف، داشتن بستری طولانی مدت و یا جراحی های اخیر ممکن است بدن آن ها از باکتری های پروبیوتیک عفونت ایجاد کند. افراد مبتلا به این بیماری باید قبل از مصرف پروبیوتیک ها، ریسک ها و مزایا را در نظر بگیرند. به طور کلی، پروبیوتیک علاوه بر رژیم غذایی یا مکمل رژیم غذایی افراد، با عوارض جانبی نسبتا کم همراه هستند.

برگردان: عرب زاده

 همه چیز درباره پروبیوتیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ