در روزهای آلودگی هوا برای سالم ماندن چه بخوریم و چه نخوریم؟

faateme1366
این روزها دغدغه همه افراد کلان شهرها آلودگی هوا شده است. در این میان باید بررسی کرد که بهترین راه برای سالم ماندن به کمک تغذیه چیست. در این مطلب برای شما بخور و نخورهای آلودگی هوا را آورده ایم و در آن نگاهی به طب سنتی نیز داشته ایم.

چه کسانی آسیب پذیرترند؟

کسانی که فقر آهن، ید و سلنیوم در بدن داشته باشند، بیشتر تحت تأثیر آلودگی هوا قرار می‌گیرند.

از آن جایی که آلودگی هوا می‌تواند تأثیر جدی‌ای روی سلامت داشته باشد و افرادی که ایمنی بدنشان کم است آسیب پذیرتر می‌شوند، افراد باید از غذاهای حاوی ویتامین A، E، C مانند آب هویج، فلفل دلمه‌ای، گوجه، مرکبات و میوه‌های رنگی استفاده کنند تا سموم هوا از بدنشان دفع شود. افرادی که سیستم ایمنی بدن‌شان ضعیف باشد مقامت کمتری در برابر آلودگی دارند همچنین کسانی که به صورت مداوم ماهی مصرف کنند و طبع‌شان با این مسئله سازگاری نداشته باشد بیشتر آسیب‌پذیر هستند.

 

افزایش سیستم ایمنی بدن

برای افزایش سیستم ایمنی بدن، «آنتی اکسیدان ها» را در این زمینه کمک کننده دانست و افزود: مواد غذایی حاوی ویتامین E مانند کاهو و جوانه گندم و غذاهای حاوی ویتامین C مثل مرکبات، گوجه فرنگی و سیب زمینی می‌توانند نیاز بدن را در این زمان تأمین کنند. برای نمونه بهتر است در غذا از لیمو ترش استفاده کرد.

 

آلودگی هوا و طب سنتی

افرادی که مواد زائد بدن آنها شامل اخلاط چهارگانه در سودا، صفرا، خون و بلغم بیشتر باشد به همین میزان بیشتر در معرض عوارض ناشی از آلودگی هوا قرار می‌گیرند.

 

بلغمی ها و آلودگی هوا

افرادی که مزاج آنها به سمت بلغم است امکان ایجاد عفونت در بدن‌شان بیشتر است بنابراین باید راهکارهایی را جهت کاهش این مسئله در بدن پیش‌بینی کرد.

 

مزاج خشک و آلودگی هوا

خطرات آلودگی هوا برای افرادی که دارای مزاج خشک یا دچار غلبه خشکی هستند، اظهار داشت: کسانی که دارای مزاج خشک، یا سوء مزاج‌های خشک و یا بیماری‌های صفرایی و یا سودایی باشند، به‌ حسب مراتب در معرض خطرات بیشتری ازخشکی ناشی از آلودگی هستند.

 

توصیه های طب سنتی برای تغذیه مزاج های خشک

مصرف دم‌نوش‌هایی مانند دم‌نوش گل‌گاوزبان، یا دم‌نوش عناب و آویشن، مصرف ماء الشعیر طبی، مصرف میوه‌های رسیده، شیرین، لطیف به‌ویژه سیب و انار و گلابی شیرین، مصرف شله‌زرد همراه با خلال مغز بادام و شیره طبیعی انگور و نوشیدن آب سیب تازه برای حفظ قلب و مغز از خشکی‌های مرضی و تقویت نیروهای بنیادی این افراد در آلودگی هوا بسیار مفید است.

 

راهکار خوراکی طب سنتی برای آلودگی هوا

مصرف عدس، کلم، گوشت گوساله، بادمجان، قارچ و ماکارونی و همچنین سالاد الویه در بدن ایجاد سردی کرده و مقاومت افراد را در برابر آلودگی هوا کمتر می‌کند. بنابراین توصیه می‌کنیم جهت جلوگیری از این مسئله روزانه 2 استکان عرق نعنا به همراه یک قاشق مرباخوری عسل مصرف کنند تا علاوه بر افزایش مقاومت بدن از ابتلا به بیماری‌های مختلف همچون سرماخوردگی جلوگیری شود.

 

برخی از موثرترین این مواد مغذی به شرح زیر است:

 

مواد غذایی غنی از ویتامین ث –

این ویتامین بهترین آنتی اکسیدان برای مقابله با آسیب ناشی از مولکول‌های رادیکال آزاد در اثر تماس با آلاینده‌های هوا است.

برخی از خوردنی‌هایی که منبع مهم این ویتامین هستند شامل مرکبات، فلفل دلمه، گوجه فرنگی، انواع توت، پاپایا، بروکلی و کیوی می‌شوند.

 

اسیدهای چرب امگا ۳ –

این اسیدها علاوه بر سایر خواصی که دارند همچنین یک سپر دفاعی عالی در برابر آلاینده‌ها هستند.

منابع خوراکی غنی از این اسیدهای مفید شامل مغزهای روغنی مثل گردو، دانه‌ها مثل تخم کتان، ماهی‌های چرب و روغن ماهی هستند.

 

منابع خوراکی غنی از منیزیم –

این مواد غذایی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند و همچنین در تسکین مجاری تنفسی نقش مفید دارند.

بهترین منابع حاوی منیزیم شامل مغز خشکبار، اسفناج، تخم کدو، ماست و حبوبات هستند.

 

زنجبیل –

ترکیب فعال موجود در زنجبیل موسوم به “جینگرول” دارای خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است و می‌توان آن را به عنوان چاشنی مفید به انواعی از غذاها و نوشیدنی ها اضافه کرد.

 

زردچوبه –

این ادویه پرخاصیت به تقویت سیستم دفاعی طبیعی بدن کمک می‌کند.

ماده فعال موجود در زردچوبه موسوم به کورکومین بالقوه یک ترکیب ضدالتهاب و آنتی اکسیدان است.

 

مصرف مایعات بیشتر –

برای این منظور لازم است که به اندازه کافی در طول روز آب بنوشید، میوه‌های آبدار بخورید، چای سبز بنوشید، شربت آبلیمو را فراموش نکنید و سوپ سبزیجات را نیز در فهرست غذایی روزانه خود بگنجانید.

 

– استفاده از مکمل‌های حاوی ریزمغذی‌ها –

مکمل‌هایی که مجموعه‌هایی از املاح و ریزمغذی‌ها از جمله ویتامین ث،‌ ویتامین د، ویتامین ای، ویتامین ب ۱۲، بتاکاروتن، اسیدهای چرب امگا ۳ و منیزیم هستند نیز برای این منظور مفیدند چون در شرایطی که بدن با فشار اکسیدیته مواجه می شود نیاز آن به ریزمغذی‌ها افزایش پیدا می‌کند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ