چگونه یک پرنده خانگی خوب بخریم؟ قسمت دوم

faateme1366
در قسمت اول این مطلب برای شما از تمام نکات مهم برای خرید پرندگان خانگی صحبت کردیم و در این قسمت به ادامه آن می پردازیم

آنچه در قسمت اول خواندید

این اتفاق اغلب می افتد که یک فرد عادی به پرنده فروشی در محله ی خودش مراجعه می کند و وقتی که وارد فروشگاه می شود دنبال آنهایی که زیبایی خاصی دارند می رود و وقتی که یک لحظه با یکی از پرندگان زیبا چشم در چشم می شود ، مثلا یک طوطی با رنگ های شگفت آور(ماکائو) که آن شخص را با یک ” سلام” قدرتمند خوشامد گویی می کند ، آن فرد بلافاصله تحت تاثیر قرار گرفته و دقایقی بعد آن فرد را در حال رانندگی به خانه با طوطی جدیدش می بینیم.اکثر افرادی که خودشان را دراین وضعیت می یابند از این بی اطلاع هستند که ماکائو ها می توانند تا ۱۰۰ سال زندگی کنند و بعضی ها اصلا نمی دانند که این پرندگان رژیم غذایی خاصی را نیاز دارند و نیاز دارند که هر روز به بیرون از قفس و روی دست بیایند ، و اغلب شرایطی مانند این باعث به وجود آمدن صاحبان ناراضی و پرندگان ناخواسته می شود. اطمینان حاصل کنید که با استفاده از این راهنمایی ها این اتفاق برای خانواده ی شما نمی افتد.

شناسنامه دار بخرید

اگر قبل از خرید و نگهداری پرندگان در مورد آن اطلاعاتی به دست آورده باشید و هنگام خرید پرنده شناسنامه بهداشتی آن را از فروشنده بخواهید، در آن صورت مطمئن هستید پرنده سالم است و شما را بیمار نخواهد کرد. شناسنامه بهداشتی برای پرندگانی صادر می‌شود که دامپزشک آنها را معاینه کرده است. در این پرونده داروهایی که پرنده استفاده کرده، اقدام‌های پیشگیرانه‌ای که برایش انجام شده، واکسیناسیون پرنده و… ذکر شده است.

در چه مکانی پرنده را نگهداری کنیم؟

آپارتمان‌های کوچک امروزی جای زیادی برای نگهداری از پرندگان ندارند، درنتیجه قفس‏های کوچکی برای نگهداری از آنها انتخاب می‌شود. در حالی که هر چه فضای نگهداری از پرنده بازتر و وسیع‌تر باشد، پرنده احساس بهتری خواهد داشت و هر چه این قفس کوچک‌تر، تنگ‌تر و امکان جابجا شدن پرنده در آن کمتر باشد، او را بیشتر آزار می‌دهد و ممکن است برخی عادات و رفتارهای طبیعی خود را که در محیط طبیعت داشته از دست بدهد.

کدام اتاق را برای نگهداری پرنده انتخاب کنیم؟

جای نگهداری از قفس نیز بسیار مهم است. به عنوان مثال آشپزخانه به هیچ‌وجه مکان مناسبی برای نگهداری از پرندگان نیست زیرا گازهای زیاد ناشی از پخت و پز، احتراق یا سوخت پکیج‌ها یا آبگرمکن‌هایی که در آنجا کار گذاشته شده وجود دارد. این گازها که بعضا سمی هستند، می‌توانند به پرنده آسیب برسانند. به‌خصوص اینکه برخی از این وسایل اکسیژن موردنیاز خود را از هوای داخل منزل تامین و برای انسان و پرنده مشکل ایجاد می‌کنند.

اتاق خواب نیز مکان مناسبی برای نگهداری از قفس پرنده نیست زیرا فضولات یا پرهای ریز پرنده می‌تواند در محیط پخش و وارد رختخواب‏ها شود و مشکلاتی برای افراد ایجاد کند.

سرما یا گرما؟ کدام هوا برای پرنده مناسب تر است

توصیه می‌شود قفس پرندگان را کنار درها و پنجره‌هایی که ورود و خروج هوا به‌خصوص در فصل زمستان به‌راحتی از آنها میسر است نیز قرار ندهید زیرا پرنده در معرض سرما قرار می‌گیرد و آسیب می‌بیند. از گذاشتن قفس پرنده‌ها به‌خصوص خانواده طوطی‌سانان اعم از طوطی‌های سبز یا کاسکو، عروس هلندی و… که به هوای گرم و خشک حساس هستند کنار وسایل گرمایشی از جمله شوفاژ و بخاری به شدت بپرهیزید زیرا این وسایل علاوه بر گرمایی که تولید می‌کنند باعث خشکی محیط خانه نیز می‌شوند. قرار گرفتن این پرندگان در چنین محیطی آنها را دچار افسردگی، پرریزی و خودخوری می‌کند. یعنی پرنده پرهای خود را می‌کند و اشتهایش را از دست می‌دهد و درنهایت بیمار می‏شود. برای بهبود این شرایط می‌توانید یک ظرف آب روی شوفاژ یا بخاری قرار دهید تا کمی محیط را مرطوب کند و تهویه مناسبی برای خانه در نظر بگیرید. بهترین محیط برای نگهداری پرندگان، محیطی است که تهویه هوا بدون جریان داشتن هوای خیلی سرد امکانپذیر باشد. از قرار دادن قفس پرنده در اتاق کودک به‌خصوص کودکان زیر 6 سال نیز خودداری کنید.

پرنده را در چه ارتفاعی نگه داریم؟

نکته دیگر اینکه قفس پرنده را روی زمین نگذارید زیرا وقتی پرنده از پایین به انسان نگاه می‌کند می‌ترسد و دچار مشکل می‌شود بنابراین بهتر است قفس پرنده به‌خصوص پرنده‌های کوچک‌تر مانند فنچ و قناری را بالاتر از سطح زمین و در جایی قرار دهید که همسطح با صورت انسان یا کمی بالاتر از آن باشد.

پرنده و ترس از گربه

اگر قفس پرنده را در بالکن منزل قرار داده‌اید آن را از نوسانات دمای روز و شب که گاهی به زیر صفر درجه سانتی‌گراد می‌رسد به‌وسیله پوشش‌هایی که جلوی باد و سرما را تا حدود زیادی می‌گیرند حفظ کنید. همچنین احتمال حضور گربه را در بالکن در نظر بگیرید و قفس را جای مناسبی قرار دهید که امکان دسترسی گربه به قفس فراهم نباشد.

هشدار مهم قبل از خرید پرنده

قبل از خرید پرنده مطمئن شوید که هیچ کس در خانواده تان آلرژی ندارد که شامل خودتان نیز هست. آلرژی پرنده بسیار شایع است و اکثر مردم تا زمانی که پرنده ای نباشد و دچار آن نشوند متوجه آن نیستند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ