از حیوان خانگی ام چه بیماری ای می گیرم؟ قسمت اول

faateme1366
وقتی صحبت از حیوانات خانگی به میان می آید شاید خیلی از افراد فقط به سگ یا گربه فکر کنند ولی یک دسته مهم از حیوانات خانگی را جوندگان تشکیل می دهند. به حیواناتی مانند همستر یا موش خانگی جونده می گویند. در این مطلب برای شما از بیماری های مشترک بین انسان و جوندگان صحبت کرده ایم.

زندگی انسان در کنار حیوانات ریشه تاریخی دارد و آدمی از ابتدای خلقت به دلیل احتیاجی که به انواع حیوانات داشته، سعی کرده با نگهداری از آنها‌ نیازهای اولیه‌اش را برآورده کند. در این میان، حیوانات هم مثل ما بیمار می‌شوند و نیاز به درمان پیدا می‌کنند. برخی از این بیماری‌ها قابل انتقال از حیوانات هستند و همین موضوع احتمال ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانات را بالا می‌برد. از بین جوندگان معمول ترین گونه هایی که بعنوان حیوان خانگی نگهداری می شوند، عبارتند از : سنجاب، همستر و خوکچه هندی. از بین بیماریهای عفونی قابل انتقال به انسان در جوندگان، سالمونلوز و کوریومننژیت لنفوسیتیک از اهمیت بیشتری برخوردارند.در زیر برای شما تمام بیماری های مشترک بین انسان و حیوانات دسته جوندگان را توضیح داده ایم.

1.Lymphocytic Choriomeningitis یا به اختصار

 LCM یک بیماری ویروسی قابل انتقال از جوندگان به انسان است. با استشمام ذرات معلق در هوا که از ادرار، مدفوع و بزاق آلوده جوندگان منتشرمی شود. رت ها و موش ها و همسترها جزو جوندگان می باشند .

 LCM می تواند علائمی شبیه ضعف های عضلانی و حتی فلجی ایجاد کند و متاسفانه درمان قاطعی برای آن وجود ندارد.

 

2.تب گزش جوندگان :

یک بیماری باکتریایی است که از گازگرفتن ، پنجه کشیدن و یا غذا و آب آلوده به مدفوع جوندگان منتقل می شود و بیماری فوق در انسان علائمی شبیه به بیماری سرماخوردگی ایجاد می کند که شامل تب ، سردرد و دردهای عضلانی است . این بیماری می تواند علایمی مانند ضعف های عضلانی و حتی فلجی ایجاد کند و متأسفانه درمان قاطعی برای آن وجود ندارد.

بعضی آنتی بیوتیک ها جهت درمان آن استفاده می شوند .اگر دارای حیوانات جونده در منزل هستند از تماس مستقیم با ترشحات و فضولات آنها خود داری کنید و سعی کنید خانه یا لانه یا محل زندگی آنها را مرتب ضدعفونی کنید .

 

3.بیماری هاری:

هاری یک بیماری حاد و کشنده ویروسی سیستم مرکزی است که مخصوص گوشتخواران اهلی و وحشی بوده انسان و سایر حیوانات خونگرم پستاندار بطور تصادفی و غالباً از طریق گزش به آن مبتلا می شوند

یکی از مهمترین مکانیسم های دفاعی جوندگان گازگرفتن می باشد و در صورت احساس خطر به سرعت از این حربه استفاده خواهند کرد که می تواند منجر به انتقال برخی بیماری ها نظیر هاری به انسان گردد.

با وجودیکه بیش از یک قرن از کشف واکسن هاری توسط پاستور می گذرد به علت تنوع میزبان های حساس به بیماری در حیوانات اهلی و وحشی نظیر گوشتخواران، علفخواران، جوندگان، خفاش ها هنوز بیماری در بیشتر کشورهای جهان از نواحی قطبی تا مناطق استوایی به صورت آندمیک وجود دارد و علیرغم پیشرفت های حاصل در تکنولوژی و علوم پزشکی و پیراپزشکی و مطالعات گسترده دهه اخیر با کمال تاسف هنوز درمانی برای مبتلایان به هاری پس از ظهور علایم بالینی وجود ندارد. بطویکه علیرغم عدم گزارش دهی بسیاری از کشورها سالیانه نزدیک به ۶ میلیون نفر در دنیا علیه هاری واکسینه شده حدود ۰۰۰/۵۰۰ نفر در اثر این بیماری جان می سپارند.

 

4. سالمونلوز:

این بیماری بویژه در خوکچه هندی بسیار خطرناک بوده و با مرگ و میر بالا همراه است و در صورت بروز اسهال و استفراغ در کودکی که در خانه از یک جونده نگهداری می کند، باید سریعاً به احتمال انتقال سالمونلوز از حیوان به کودک مشکوک شد و نمونه مدفوع جونده را مورد آزمایش قرار داد.

علائم : اسهال و استفراغ، بی حالی و ضعف.

راه انتقال : راه مدفوعی – دهانی.

 

5. کوریومننژیت لنفوسیتیک:

یک بیماری ویروسی است که در بسیاری از جوندگان یافت می شود. جوندگان می توانند حامل بدون علامت بیماری باشند و با دفع ویروس منجر به آلودگی انسان گردند.

علائم : دوره بیماری در انسان از حالت بدون علامت بالینی تا یک بیماری شبیه به سرماخوردگی همراه با تب و سردرد متغییر است که 10 – 5 روز بعد از آلودگی رخ می دهد. در تعداد کمی از بیماران مننژیت غیرچرکی شکل می گیرد و در موارد نادر تبدیل به مننگوآنسفالیت می شود. مرگ در اثر این بیماری نادر است.

این مطلب ادامه دارد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ