آنفلوآنزا را بیشتر بشناسیم (قسمت یک)

mousavi
یکی از بیماری های شایع فصل سرد سال به ویژه زمستان بیماری آنفلوآنزا است. آنفلوانزا که معمولا با همین نام شناخته می شود، به علت ویروس هایی است که دستگاه تنفسی را آلوده می کنند.

یکی از بیماری های شایع فصل سرد سال به ویژه زمستان بیماری آنفلوآنزا  است. آنفلوانزا که معمولا با همین نام شناخته می شود، به علت ویروس هایی است که دستگاه تنفسی را آلوده می کنند.

آنفلوآنزا چیست؟

بیماری شایع فصل زمستان که معمولا “آنفلوآنزا ” نامیده می شود، بیماری است که توسط ویروس های RNA ایجاد می شود که دستگاه تنفسی بسیاری از حیوانات، پرندگان و انسان را آلوده می کند. در اکثر افراد، عفونت منجر به ایجاد تب، سرفه، سردرد و ناراحتی می شود. (خسته، بدون انرژی)؛ بعضی افراد همچنین ممکن است گلودرد، تهوع، استفراغ و اسهال ایجاد کنند. اکثر افراد علائم آنفلوانزا را در حدود یک تا دو هفته دارند و سپس بدون هیچ مشکلی بهبود می یابند. با این حال، در مقایسه با بسیاری از دیگر عفونتهای تنفسی ویروسی، مانند عفونت های سرماخوردگی، آنفلوآنزا  می تواندیک بیماری شدیدتر با نرخ مرگ و میر حدود 01٪ از افراد مبتلا به ویروس باشد.

نشانه های آنفلوآنزا

  • تب
  • لرز
  • سرفه
  • گلودرد
  • سردرد
  • عضله درد
  • خستگی

دوره انکوباسیون برای آنفلوانزا حدود یک تا چهار روز است. آنفلوآنزا مسری است و علائم می تواند هفت تا 14روز طول بکشد. آنفلوآنزا با تاریخچه بیمار  و آزمایشات آزمایشگاهی تشخیص داده می شود. آنفلوآنزا با سرفه مستقیم و غیرمستقیم گسترش می یابد؛ به عنوان مثال و به طور مستقیم از شخص

توسط قطره های هوا در هنگام عطسه یا سرفه و به طور غیرمستقیم زمانی که مواد آلوده بر روی سطوح است و پس از آن توسط افراد سالم لمس می شود.

ویروس های آنفلوانزا به سه نوع A ،B  و C تقسیم شده اند که انواع آنفلوانزا A هستند و بیشترین مشکلات را در انسان ایجاد می کنند.

اکثر افراد مبتلا به ویروس آنفلوانزای معمولی یا فصلی به طورکامل در عرض یک تا دو هفته بهبود می یابند، اما بیماری های جدی و بالقوه ی برخی افراد مانند: پنومونی زندگی دیگران را تهدید می کنند.

ویروس آنفلوآنزای سالانه می تواند از بیماری و مرگ ناشی از آنفلوآنزا ی معمولی یا فصلی جلوگیری کند.

آنفلوانزا A تحت تغییرات مکرر آنتی ژنیک قرار می گیرد که نیاز به واکسن های جدید دارد و افراد هرسال یک واکسن جدید دریافت می کنند. تکنولوژی واکسن جدید در حال توسعه است.

اثربخشی واکسن سال به سال متفاوت است، زیرا فشار ناشی از آنفلوآنزا نیز سالانه متفاوت است. برخی از دارو های خانگی می تواند علائم آنفلوآنزا  را کاهش دهد. پیشنهادات غذایی به بهبود مردم از آنفلوآنزا  کمک می کند. داروی تجویز شده برای ویروس آنفلوانزا و داروهای ضد ویروسی آنفلوآنزا لیست شده است.

مانند ویروس آنفلوآنزا، درمان های دارویی به طور مداوم در حال تغییر و بهبود هستند، اما در عین حال، واکسیناسیون به موقع هنوز به عنوان بهترین دفاع در برابر آنفلوآنزا  در نظر گرفته می شود. با این حال، مرکزاکز ایالات متحده برای کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) داروهای ضد ویروسی را به عنوان یک افزودنی مهم برای واکسن در کنترل بیماری می دانند.

مردم باید آگاه باشند که پاندمی های آنفلوآنزا می توانند علائم شدید آنفلوانزا را ایجاد کنند و گاهی اوقات باعث مرگ در بسیاری از افراد می شود که بیشتر از آنفلوآنزای معمولی حساس به آنفلوانزا هستند.

آنفلوانزای مرغی (H5N1) به طور عمده آلوده به پرندگان است، اما همچنین انسان هایی را که ارتباط نزدیکی با پرندگان دارند، آلوده می کند. افراد باید توسط پزشکان خود بررسی شوند تا مشخص شود که آیا آن ها نسبت به افراد سالم بیشتر در معرض ابتلا به عفونت های شدید آنفلوانزا قرار دارند یا خیر.

بسیاری از مردم در مورد عوارض جانبی آنفلوآنزا  نگران هستند. اما اکثر عوارض جانبی و واکنش به آنفلوآنزا خفیف است. اغلب مردم احساس درد، قرمزی یا تورم ملایم را در محل جایی که تزریق انجام می شود تجربه می کنند. این اثرات معمولا بیش از 2 روز طول نمی کشد.

در موارد نادر، افراد ممکن است واکنش خفیفی به واکسن آنفلوآنزا  مانند تب و درد داشته باشند که ممکن است به اشتباه آنها را به این باور برساند که به دلیل واکسن آنفلوانزا تولید شده است. این علائم همچنین پس از حدود 1 تا 2 روز از بین می روند. از آنجایی که آنفلوآنزا  شامل ذرات ویروس غیرفعال شده یا کشته شده است، امکان بروز عفونت آنفلوآنزا در فرد وجود ندارد.

شرایطی وجود دارد که شیوع آنفلوآنزا شدیدتر باشد. این شیوع شدید زمانی اتفاق می افتد که یک قسمت از جمعیت انسانی در معرض یک نوع آنفلوآنزا  قرار گیرد که در آن جمعیت دارای ایمنی کم یا بدون هیچ گونه ایمنی است زیرا ویروس به نحو قابل توجهی تغییر یافته است. این شیوع معمولاً به نام اپیدمی شناخته می شود. درسال 1933 چندین بار در صد سال گذشته از زمان ابتلا،  ویروس آنفلوآنزا  شناسایی شده است. با بررسی بافت های ذخیره شده، بدترین پاندمی آنفلوآنزا  (آنفلوانزای اسپانیایی) درسال 1918 رخداده است. ویروس باعث 40-100 میلیون مرگ و میر در سراسر جهان بوده است.

یک پاسخ جهانی که شامل تولید و اکسن، اقدامات بهداشتی خوب (به خصوص شستشوی دست) است مورد تاکید قرار گرفته و این بیماری موجب مرگ و میر  بسیار کمتر از انتظار و پیش بینی می شود.

برگردان: عرب زاده

چه کسانی باید واکسن آنفلوآنزا بزنند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ