10 تکنیک ارتباطی موثر برای زوج ها (1)

mousavi
مهارت های ارتباطی خوب، کلیدهای هر رابطه موفق هستند زیرا روابط، عاطفی بوده و به مبادلات بین فردی کلامی و غیرکلامی بین دو نفر مربوط می شود.

مهارت های ارتباطی خوب، کلیدهای هر رابطه موفق هستند زیرا روابط، عاطفی بوده و به مبادلات بین فردی کلامی و غیرکلامی بین دو نفر مربوط می شود. بسیاری از ازدواج ها با ایده موفقیت در رابطه شروع می شود، ولی این به این معنی  نیست که دلیل شماره یک برای جدایی و طلاق، یک ارتباط بد است. در موارد والدین و والدین مشترک، ارتباطات حتی مهمتر از آن است، زیرا والدین فرزندان خود را بزرگ می کنند. بچه ها اولین روش ارتباطی خود را از والدین یا سرپرستان خود می آموزند. سه نوع ارتباط وجود دارد: کلامی، غیر کلامی و نوشتنی.

در زیر 10 تکنیک ارتباطی موثر برای زوج ها وجود دارد. این فهرست شامل بسیاری از لیست های گرفته شده از اینترنت، کتاب ها، مصاحبه ها و تجربه های گذشته نویسندگان مختلف است:

1 در همان زمان صحبت نکن – گوش کن!

این ممکن است بدیهی به نظر آید، اما زمانی که احساسات بالا می رود، هر فردی میخواهد از یک نقطه به نقطه دیگر رفته و یک مبارزه قدرت ناخودآگاه به طور قابل ملاحظه ای به راه افتاده و شروع به دخالت می کند، که در آن هیچ کس واقعا به بحث یا نتیجه علاقه مند نیست. لطفا صحبت یکدیگر را قطع نکنید. وقفه دائمی حاکی از این است که شما فکر نمی کنید فرد دیگر هم چیزی برای گفتن داشته باشد، و شما فقط می خواهید راه خود را بروید. یک دلیل برای گفتگو این است که باید نقطه نظرات یکدیگر را نیز در نظر داشته باشید. در برابر تمایل به قطع گفتگو، مقاومت کنید.

2 قبل از اینکه صحبت کنید خوب فکر کنید، وگرنه افسوس خواهید خورد.

سلیمان پادشاه گفت: “یک قلب شنوا به من هدیه بده.” شما ممکن است چیزی بگویید که هرگز نمی توان آن را به هیچ روی برگرداند. اگر می خواهید با شخصی صحبت کنید که امکان رودررویی را به هیچ وجه ندارید، تجربیات نوشتاری را امتحان کنید، اما لطفا از اینترنت بیرون بیایید. شما احساسات ارتباط شخصی را به یکدیگر می آموزید. متنی در جمله های کوتاه برای یکدیگر بنویسید.

نامه یا یادداشت بنویسید. با این حال، ارتباطات در زمان واقعی بهتر است. لطفا همه چیز را واضح بیان کنید. اگر غیر شفاف حرف بزنید، مجبور خواهید بود فریاد بزنید. عبارت “دوستت دارم” مجاز است. به یاد داشته باشید که شما یکدیگر را دوست دارید.

3 مراقب باشید

هنگامی که با همسر یا شریک زندگی خود ارتباط برقرار می کنید، این نکته بسیار مهم است که این بینش خود را از دست ندهید که ارتباط برای این است که اتصال نزدیکتری برقرار کنید، نه اینکه آن را قطع کنید. خودتان را جای طرف دیگر گفتگو بگذارید. سعی کنید تا درک کنید که چرا آنها ممکن است با این احساس کاری انجام دهند. آیا آنها همه جا حق دارند؟ آیا آنها فقط توجه شما را می خواهند؟ صرف نظر از این، طوری با احساس آنها برخورد کنید که گویی مهم هستند.

به عنوان مثال، شریک شما نگرانی خود را در مورد دعوت نشدن به یک رویداد اجتماعی که برای او مهم بوده، ابراز کرده است. از طرف دیگر شما فکر می کنید که همه چیز آن احمقانه است. از ابراز افکار خود درباره مسخره بودن این همایش خودداری کنید و با شریک زندگی خود همدرد شوید.

من می دانم که این برای تو مهم است، اما سعی می کنیم تا بدانیم که چرا ما دعوت نشده ایم، بنابراین می توانیم به همایش بعدی یا یکی مشابه آن دعوت شویم.”  این ممکن است هرگز رخ ندهد، اما شریک زندگی شما ممکن است به خاطر این بیان شما، شما را دوست بدارد. این چیزهای کوچک است که شمرده می شوند.

4 لحن بیان خود را تغییر دهید

لطفا به زبان خود بیشتر دقت کنید. یکی از چیزهایی که ارتباطات موثر را از بین می برند، عنوان کردن یا یادآوری دوباره چیزی است که مدت ها پیش اتفاق افتاده است. به خصوص وضعیتی که حل شده یا فراموش شده است. لطفا سعی کنید از کلمات با فشار “تو” و “تو همیشه” اجتناب کنید.

این کلمات مطمئنا مکالمه شما را در یک جهت منفی حرکت می دهد. سعی کنید به جای آن  نام شریک زندگی خود را با یک حالت دوست داشتنی صدا بزنید: ” علی جان” ، “مریم عزیزم.”

این تکنیک خشم را رد می کند؛ این حالت، تن گفتگو را تغییر می دهد.

5 لطفا حقایق را بیان کنید.

یک قانون کلی در میان زوج های متاهل که سالهاست در کنار یکدیگر زندگی می کنند، وجود دارد که می توانید در مورد آن بپرسید: اگر نمیتوانید چیزی را ثابت کنید، باید آن را بگذارید کنار.

به عبارت دیگر، اگر اثبات وجود نداشته باشد، آن را روی میز نیاورید. مشکوک بودن یک چیز است، اما اتهام زدن به یک فرد، موضوع دیگری است. بسیاری از شریکان زندگی، از اتهام و متهم شدن به خیانت خسته شده اند. بسیاری از خیانت کاران ادعا می کنند که چون آنها همیشه به خیانت متهم شده اند، بنابراین تصمیم گرفتند این کار را انجام دهند. طبیعی است که وقتی عشق به زندگی شما می آید، کمی احساس حسادت کنید، اما هر بار که احساس حسادت می کنید، بیان کردن آن طبیعی نیست. تحقیق و بررسی محتاطانه مجاز است اما بدون اطمینان، تهمت زدن مجاز نیست.

برگردان: سیما آزاد فلاح

9 ترفند ساده برای بهبود روابط همسران

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ