رهایی از تب خال با این چند راهکار ساده

برای آنکه سریع و راحت تب خال خود را برطرف نمایید ادامه مطلب را بخوانید.

رهایی از تب خال با این چند راهکار ساده و سریع

تب خال از آن دسته مشکلاتی است که اگر ایجاد شود کاملا بر چهره تاثیر می گذارد زیرا دقیقا در اطراف لب و دهان ظاهر می گردد.تب خال جدا از ظاهر ناخوشایندی که دارد دردناک نیز هست و رفع سریع آن آرزوی هر فردی است که دچار آن می شود.ما نیز در ادامه مطلب چند راهکار ساده را برای شما گردآوری نموده ایم تا از شر تب خال خلاص شوید.

چرا تب خال می زنیم؟

شاید بسیاری از مردم ندانند که تبخال یا به طور دقیق تر تبخال لب در اصل یک عفونت عود کننده ویروسی است بدین معنا که ویروسی در ابتدا وارد بدن شده و بعد هر چند وقت یک بار بیماری عود کرده و علائم آن بروز می کند. یکی از بهترین نمونه های بیماری های عفونی عود کننده همین تبخال لب است. بیماری تبخال به وسیله یکی از اعضای خانواده ویروسی هرپس ایجاد می شود. ویروس تبخال لب ۱HSV نام دارد و نوع دیگر این ویروس یعنی ۲HSV عامل ایجاد تبخال دستگاه تناسلی است که شباهت زیادی به همین زخم تبخال دهانی دارد. البته هر کدام از این ویروس ها می توانند به جای یکدیگر نیز باعث بروز تبخال شوند. بیماری تبخال یک بیماری مسری است و ویروس آن مثل ویروس سرماخوردگی یا آنفلوآنزا باید از شخص دیگری وارد بدن شود. در مورد تبخال هر گونه تماس با فردی که زخم تبخال روی صورتش وجود دارد (مثلاً روبوسی) می تواند باعث انتقال ویروس و ابتلا به این بیماری شود. یکی دیگر از راه های شایع انتقال تبخال استفاده از لوازم غذاخوری، تیغ یا حوله دیگران است. نکته اینجاست که حتی در زمانی که تبخال از آن حالت پر آب خارج شده و اصطلاحاً دلمه بسته باز هم به شدت مسری است و می تواند باعث انتقال بیماری شود.

وقتی ویروس پنهان می شود

بعد از انتقال ویروس، علائمی شبیه یک سرماخوردگی شدید بروز می کند. بیمار دچار گلودرد شده و در برخی موارد بلع با اشکال روبرو می شود. در داخل دهان زخم هایی در ناحیه گونه و روی لثه ها ایجاد می شود که ملتهب و قرمز رنگ هستند. بیمار معمولاً دچار سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و تب است. این بیماری معمولاً خودبه خود و بدون بروز مشکلی حداکثر تا ۲ هفته بهبود می یابد. اما این همه ماجرا نیست. بعد از رفع علائم بیماری تبخال اولیه، ویروس تبخال در بدن باقی مانده و به طرف عقده های عصبی حرکت می کند. سپس ویروس در سلول های عصبی مستقر شده و اگر شرایط مناسب شود مجدداً فعالیت خود را این بار به شکلی خفیف تر از حالت اولیه ادامه می دهد. از اینجا به بعد است که زخم تبخال معروف بروز می کند.

راه های درمان تب خال:

درمان تبخال لب با روغن اسطوخودوس

افشره اسطوخودوس از سال‌های دور در درمان انواعی از مشکلات همچون حساسیت پوستی و کبودی کاربرد داشته‌ است. اگرچه ممکن است این روغن روی ویروس تاثیری نداشته باشد اما در کاهش درد ناشی از تبخال موثر است. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد این روغن از قابلیت کاهش درد و التهاب برخوردار است.

 

درمان تبخال با روغن نعناع

طبق نتایج یک بررسی افشره روغن نعناع می‌تواند فعالیت ویروس‌های هرپس سیمپلکس نوع یک و دو را متوقف کند. در این بررسی آمده‌ است اسانس نعناع می‌تواند در درمان عفونت‌های مکرر هرپس موثر باشد.

 

درمان تبخال لب با روغن گل داوودی

اگرچه روغن گل داوودی مخصوص درمان ویروس هرپس سیمپلکس نیست، تحقیقات نشان می‌دهد این روغن دارای تاثیر ضد التهابی قوی است که می‌تواند علائم این عارضه را تسکین دهد.

 

درمان تبخال لب با روغن اکالیپتوس

روغن اکالیپتوس هم به دلیل خواص ضد التهابی در درمان تبخال مفید است. بررسی‌ها نشان می‌دهد روغن اکالیپتوس می‌تواند التهاب را کاهش دهد. با کاهش التهاب، اکالیپتوس فرآیند درمان تبخال را تسریع می‌کند.

 

درمان تبخال لب با روغن گل میخک

تاثیر روغن گل میخک روی ویروس هرپس و ویروس‌های دیگر از جمله هپاتیت C بررسی شده است. گل میخک روی ویروس‌های هرپس سیمپلکس تاثیر ضد ویروسی و آنتی میکروبی دارد. همچنین درد مرتبط با تبخال را کاهش می‌دهد.

 

درمان تبخال لب با روغن بابونه

برخی بررسی‌ها نشان می‌دهد روغن بابونه جذب ویروس در سلول‌ها را به روشی متفاوت از داروهای ویروسی مختل می‌کند.

 

درمان تبخال لب با روغن درخت چای

طبق بررسی‌ها روغن درخت چای هم از توانایی از بین بردن ویروس هرپس سیمپلکس برخوردار است.

 

درمان تبخال لب با روغن گیاه زوفا

روغن گیاه زوفا هم فعالیت ویروسی را کاهش می‌دهد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ