شربت اشتها آور خارجی کودکان

شربت اشتها آور برای افرادی مورد استفاده قرار می گیرد که به راحتی و یا در اندازه مناسب غذا نمی خوردند.یکی از نگرانی مادر ها هم عدم غذا خوردن کودک می باشد که شربت اشتها آور خارجی می تواند برای رفع این مشکل موثر واقع شود.در این باره بیشتر بخوانید.

شربت اشتها آور برای کودکانی مورد استفاده قرار می گیرد که به راحتی و یا در اندازه مناسب غذا نمی خوردند.یکی از نگرانی مادر ها هم عدم غذا خوردن کودک است که شربت اشتها آور خارجی می تواند برای رفع این مشکل موثر واقع شود.در این باره بیشتر بخوانید.

شربت اشتها آور خارجی کودکان

بی اشتهایی می تواند علل مختلفی داشته باشد از جمله بیماریهای عفونی، دندان درآوردن، تب یا انگل یا عفونت ادراری. والدین با خوراندن شربت اشتها (حتی گیاهی) به کودک در واقع علامت یک بیماری را پنهان می کنند.
ممکن است بی اشتهایی ناشی از بیماری هورمونی باشد و در این صورت رشد بچه دچار مشکل شود. حتی تیروئید، دیابت و کم خونی نیز همگی روی اشتها تاثیر می گذارند. اگر والدین خودسرانه این داروها را به کودکشان بدهند بدون آنکه علت بی اشتهایی بررسی شده باشد، ممکن است روند درمان بیماری کودکشان را به تعویق بیندازد و زمانی متوجه شوند که خیلی دیر شده باشد. مهمترین معیار اشتها و تغذیه کودکان منحنی رشدست.

شربت های اشتها آور چگونه سبب افزایش اشتها می شوند؟

شربت های اشتها آور به طور معمول یک آنتی هیستامین هستند که یکی از عوارض آنها تاثیر بر بی اشتهایی است. یکی از مشهور ترین داروهای اشتها آور سیپروهپتادین است که برای درمان حساسیت های غذایی، فصلی، پلاسما و خون و … در دسترس عموم قرار دارد و از عوارض آن می توان به درمان بی اشتهایی در کودکان اشاره کرد.

شربت های اشتها آور برای کودکان چه عارضه هایی ایجاد می کنند؟

ازعوارض داروهای اشتها آور می توان به گیجی، خواب آلودگی، عدم تمرکز، بی خوابی و کم خوابی کودک به علت هیجان زیاد، بی قراری، تپش قلب، کاهش فشار خون، تاثیر بر عملکرد کبد، اسهال، استفراغ و یبوست را نام برد. این داروها می توانند در کودکان منجر به کاهش عملکرد هشدار های مغزی و اختلال دفع ادراری شود. و تقریبا تمام این عارضه ها به علت تاثیر سیپروهپتادین بر اعصاب دستگاه مرکزی می باشد.

در چه سنی حق استفاده از داروهای اشتها آور برای کودکان را داریم؟

مصرف بیش از اندازه از شربت اشتها آور برای کودکان می تواند باعث توهم، مشکل قلبی و ریوی و حتی مرگ شود. سازمان غذا و دارو در کشور آمریکا استفاده از داروی اشتها آور را برای کودکان زیر دو سال را مطلقا ممنوع اعلام کرده است. در کودکان دو تا چهار ساله نیز به علت احتمال ایجاد حساسیت مصرف این دارو ها مجاز اعلام نشده است و مصرف این داروها در کودکان بالای چهار سال با دستور پزشک و در کوتاه مدت مانعی ندارد.

آیا عملکرد شربت های اشتهای گیاهی و شیمیایی یکسان است؟

شربت های اشتها آور گیاهی که عمدتا به خورد کودکان داده می شود معمولا عصاره ای از گیاهان و یا میوه هایی مانند انار است که تاثیر سوئی بر روی کودک ندارد. و عملکرد آن به این می ماند که شما یک ماده ترش به کودک خود بدهید که بعد از صرف آن قطعا احساس گرسنگی می کند.

بیشتر بخوانید:۱۵ روش خلاقانه برای افزودن پودر پروتئین به مواد غذایی-قسمت دوم

آیا عارضه شربت اشتهای گیاهی کمتر است؟

به این مثال توجه کنید که بی خطر ترین و سودمند ترین خوراکی آب است که اگر در مصرف بیش از اندازه آن نیز اقدام شود تمام املاح و مواد معدنی بدن را با خود دفع می کند پس این داروهای گیاهی نیز از این قاعده مستثنا نیستند و برای مصرف و اندازه مصرف آنها حتما باید با پزشک مشورت کرد.

آیا مصرف کوتاه مدت شربت های اشتها هم عوارض دارد؟

چون این شربت اشتها آور برای کودکان بر روی دیگر ارگان های بدن هم تاثیر می گذارند، پس به هیچ عنوان استفاده طولانی مدت از آنها توصیه نمی شود و اما در رابطه با مصرف کوتاه مدت این داروها برای رفع بی اشتهایی باید بدانید که گاهی بی اشتهایی در کودکان به علت یک بیماری عفونی و مانند عفونت ادرار ساده در کودک است و والدین با تجویز سرخود شربت اشتها آور برای کودکان بر روی این بیماری سرپوش می گذارند و یا گاهی بی اشتهایی به علت مشکلات هورمنی می باشد که اگر تشخیص داده نشود، رشد بچه را به خطر می اندازد. حتی دیابت و کم خونی نیز می تواند از دلایل بی اشتهایی باشند. پس مصرف خود سرانه داروهای اشتها آور چه در کوتاه مدت و چه در بلند مدت توصیه نمی شود.

نکات و توصیه های مهم و ضروری در رابطه با رشد کودک:

لازم است بدانید که مهم ترین معیار تغذیه و رشد کودک منحنی رشد او می باشد که بر این اساس ذکر شده است که در سال اول رشد کودک بسیار با سرعت طی می شود. به گونه ای که در پایان یک سالگی وزن کودک به سه برابر وزن زمان تولدش می رسد و قدش هم ۲۵ تا ۳۰ سانتی متر رشد می کند و اما در سال دوم رشد کودک به نصف این اندازه می رسد و در سال سوم رشد قدی و وزنی کودک تغییر آنچنانی ندارد.

بعد از گذشت سه سالگی رشد کودک به گونه ای است که اگر در سال هشت سانتی متر قد کشید و دو تا سه کیلوگرم وزنش بالا رفت، بهترین رشد را داشته است.
پس کودکان نیز بر حسب غریزه برای زنده ماندن به خوردن غذا احتیاج دارند و متاسفانه برخی مادران فرق بین بی اشتهایی و عدم نیاز کودک به غذا را تشخیص نمی دهند و به همین علت مدام به فکر راه چاره برای کم اشتهایی و یا بی اشتهایی کودک خود هستند.

این قضیه که والدین با پاداش و التماس کودک خود را وادار به غذا خوردن می نمایند در واقع سیستم طبیعی بدن او را بهم می ریزند و خاطره بدی از غذا خوردن در ذهن کودک خود باقی می گذارند که باعث تنفر او از غذا خوردن می شود.

مدام با خوراندن شربت اشتها آور برای کودکان و مولتی ویتامین ها سعی در تحریک اشتهای کودک دارند که کار نادرستی است. پس از حتی از دادن مولتی ویتامین ها و مکمل ها و یا شربت های اشتهاآوری که در عطاری ها وجود دارد بدون نظر و تجویز پزشک به کودک خود ندهید. اگر کودک شما واقعا بی اشتها است به دنبال علت این ماجرا باشید.

زیرا کمبود خون و فقر آهن، کمبود روی و ویتامین D در کودکان نیز باعث بی اشتهایی در آنها می شود. در ضمن برای رشد کودک فقط باید به منحنی رشد او توجه داشت که اگر بالا رونده بود به این معنا است که کودک سوء تغذیه ندارد و اگر سیر نزولی داشت باید کودک را نزد پزشک برد.

همچنین گاهی بی اشتهایی کودک به علت تب و یا اسهال و یا دندان در آوردن او همین طور عفونت هم می تواند باشد، پس بسته به نظر شخصی خود از هیچ دارویی استفاده نکنید.
نکته آخر اینکه بی اشتهایی کودک می تواند کاملا ژنتیکی باشد و اشتها در کودکی با کودک دیگر کاملا فرق کند پس هیچ گاه در این رابطه کودکان را با هم مقایسه نکنید.

برای آنکه بهترین شربت را برای کودک خود انتخاب کنید بهتر است حتما با یک پزشک مشورت کنید.

نکاتی برای افزایش اشتهای کودک

 

چگونه کودکان خود را به خوردن غذا و مواد مغذی سوق دهیم؟ به ویژه اگر اشتهای بسیار کمی دارند و همیشه به دنبال بهانه هایی برای فرار از خوردن غذا و میان وعده هستند؟ اگر بی اشتهایی فرزندتان شما را آزرده خاطر کرده در ادامه چندین راهکار برای افزایش اشتهای کودکان توضیح داده شده است.

بچه ها می توانند غذا بخورند، اما خوراندن مواد مغذیی و مهم برای رشد و نمو که علاقه ای به آن نشان نمی دهند کار سختی است.

به گزارش فود ان دی تی وی، در مرحله رشد والدین باید مطمئن شوند فرزندشان تمام ماد مغذی مورد نیاز خود را به اندازه کافی دریافت می کند.

وعده صبحانه را حذف نکنید

 

هرگز از وعده صبحانه صرف نظر نکنید زیرا گزینه ضروری برای کودک است. نه تنها برای بزرگسالان یا کسانی که می خواهند وزن کم کنند بلکه برای بچه ها نیز خوردن صبحانه لازم است زیرا وعده صبحانه حالت وی را برای بقیه روز تعیین می کند. خوردن صبحانه خوب و سالم باعث شروع متابولیسم و افزایش اشتها می شود.

کنترل سطح آهن کودکان

 

والدین باید همیشه سطح آهن بدن کودکان را تحت نظر داشته باشند زیرا سطح پایین آهن باعث کاهش اشتهای کودک می شود. برخی گزارش ها حاکی از آن است حداقل از هر 8 کودک نوپا یک نفر قبل از 2 سالگی دچار کم خونی می شود.

کودکان کمتر از 9 سال روزانه حدود 7 تا 10 میلی گرم آهن و افراد بالای 9 سال روزانه به حدود 8 میلی گرم آهن نیاز دارند. برای دریافت آهن کافی می توانید مواد غذایی سرشار از آهن مانند اسفناج، تخم مرغ و عدس را در رژیم غذایی خود بگنجانید. مواد غذایی غنی از آهن را با ویتامین C مصرف کنید تا جذب و استفاده آن توسط بدن افزایش یابد.

کودک باید هیدراته باشد

 

کودکان را تشویق کنید 30 دقیقه قبل از هر وعده غذایی خود آب بنوشند. علاوه بر این، روز کودک خود را با یک لیوان آب شروع کنید. در واقع کودکان باید حتی قبل از نوشیدن شیر آب بنوشند، همچنین حداقل 30 دقیقه قبل از وعده های غذایی آب بنوشند. این اصول اولیه واقعا کمک کننده است زیرا آب با فعال کردن آنزیم های گوارشی باعث افزایش اشتها و هضم بهتر غذا می شود.

مواد غذایی حاوی زینک را در برنامه غذایی کودکان بگنجانید

 

شاید تا به حال به این موضوع فکر نکرده باشید، اما زینک به عنوان یک ماده معدنی بسیار مهم برای بسیاری از عملکردهای فیزیولوژیکی مانند تقویت سیستم ایمنی بدن، تنظیم عملکرد آنتی اکسیدان و رشد و نمو مورد نیاز است.

کمبود خفیف زینک می تواند باعث کاهش اشتها، کاهش وزن و بروز اسهال شود و آسیب پذیری آنها را در برابر عفونت ها افزایش دهد. مواد غذایی سرشار از زینک مانند دانه کدو تنبل، آجیل، اسفناج، لوبیا و قارچ را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

هر دو ساعت یک بار به کودکان غذا بدهید

 

کودکان در طول روز به تمام انرژی برای مطالعه، بازی و تفریح ​​نیاز دارند. اگر کودک شما بدغذا است و همیشع گرسنه می ماند و میلی به غذا خوردن ندارد هر دو ساعت یک بار به وی وعده های کوچک بدهید.

احتمال می رود 3 وعده غذایی بزرگ و حجیم به این گروه از کودکان کمکی نکند، بنابراین هر دو ساعت یک بار وعده غذایی کمتری به آنها برای تحریک اشتها بدهید. به عنوان میان وعده ها به کودکان آجیل بدهید. بادام زمینی به دلیل خاصیت تقویت اشتها و پروتئین سازی شهرت دارد.

بهترین شربت های اشتها آور برای کودکان

 

در صورتی که راهکارهای توضیح داده شده در افزایش اشتهای کودکان تاثیری نداشتند می توانید با مشورت با یک پزشک اطفال از شربت یا مکمل اشتهاآور برای کودک خود استفاده کنید در ادامه برخی از آنها معرفی می شوند:

شربت راسیپ رها فارما

 

شربت اشتهاآور راسیپ برای درمان بی اشتهایی در کودکان و افراد بزرگسال مبتلا به اختلالات فیزیولوژیک عاطفی یا ارگانیک، بی اشتهائی ناشی از بیماری های عفونی، سوءتغذیه، تاخیر در رشد، بی اشتهایی در اطفال، استفراغ های دائمی، ناپایداری های عاطفی هنگامی که همراه با علائم بی اشتهایی باشد، بی اشتهائی در بزرگسالان، لاغری های مربوط به اختلالات مزاجی، کمک به تولید انرژی و کمک به پیشگیری و درمان تبخال (به دلیل وجود لیزین) مورد استفاده قرار گیرد.

 راسیپ

 

ویتامین‌های گروه B موجود در شربت راسیپ می‌تواند در متابولیسم و تحریک اشتها موثر واقع شود. عوارض مصرف شربت راسیپ به طور معمول با مصرف بیش از حد آن بروز پیدا می کند از علائم مصرف بیش از حد راسیپ می توان به علائمی مانند درد شکم یا خستگی اشاره کرد.

این شربت در بزرگسالان به احتمال زیاد خواب آلودگی ایجاد می کند، بنابراین پس از مصرف آن از رانندگی و کار با ماشین آلات سنگین که به هوشیاری نیاز دارد خودداری کنید.

شربت ویتامکس

 

بی اشتهایی و بد غذایی کودکان تقریبا از زمان شروع مصرف غذاهای کمکی آغاز می ‌شود. در 2 سالگی به اوج خود می ‌رسد زیرا بی اشتهایی باعث کمبود مواد مغذی و ایجاد مشکلاتی در وزن گیری و رشد آنها می شود.

برای رفع این مشکل شربت‌های اشتها آور گیاهی بی ضرری برای کودکان می توان استفاده کرد. شربت ویتامکس رازک به عنوان یکی از بهترین شربت ‌های اشتهاآور برای کودکان شناخته می شود که علاوه رفع بی اشتهایی کمبود برخی مواد مغذی مانند کمبود ویتامین B را جبران می کند. این شربت برای وزن گیری و کاهش ضعف عمومی بدن کودکان نیز گزینه مفیدی به شمار می آید.

از خواص شربت ویتامکس برای کودکان می توان به افزایش اشتها، رفع اختلال در غذا خوردن، کمک به وزن گیری، کمک به رشد طبیعی کودک و بهبود لاغری مفرط اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:درمان تکرر ادرار با این چند روش ساده!

شربت اشتها آور کودک باریج

 

شربت اشتها آور کودک باریج علاوه بر کمک به رفع بی‌ اشتهایی برای بهبود اسهال، استفراغ، حالت تهوع و در تصفیه خون نیز مورد استفاده قرار می گیرد. برای کودکان بالای 2 سال می‌توان به طور روزانه از این محصول استفاده کرد.

شربت مولتی سانستول پلاس زینک

 

شربت مولتی سانستول پلاس زینک حاوی انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی ضروری برای بدن کودک همراه با طعم بسیار مطلوب است. این شربت حاوی ۱۰ ویتامین و ماده معدنی ضروری بسیار مهم برای فرآیند طول رشد، تقویت سیستم ایمنی بدن و موثر برای کاهش خستگی است.

ازدیگر ویژگی های این شربت اشتهاآور می توان به بهبود سلامت پوست، موثر در ساخت کلاژن، تامین سلامت دندان و استخوان ‌ها، موثر در شکل گیری سلول‌ ها و حفظ سلامت پوست و مو اشاره کرد.

این فرآورده به عنوان یک مکمل غذایی شناخته می شود و برای تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری مورد استفاده قرار نمی گیرد. دقت داشته باشید این دار باید در دمای کمتر از ۲۵ درجه سانتیگراد و دور از دسترس از کودکان نگهداری شود. در ضمن قبل از هر بار مصرف آن را به خوبی تکان دهید.

شربت زینگامان آرتیمان

 

این شربت گیاهی برای افزایش اشتهای کودکان تولید شده است. شربت زینگامان آرتیمان به عنوان یک مکمل غذایی جهت بهبود رشد کودکان و با تنظیم سوخت و ساز بدن برای افزایش وزن مورد استفاده قرار می گیرد.

از عناصر تشکیل دهنده این شربت اشتهاآور می توان به فیبر گیاه اقاقیا، جلبک دریایی اسپیرولینا، زنجبیل، زردچوبه، کاسنی، شنبلیله و علف چشمه اشاره کرد. برای کودکان یک سال به بالا این شربت استفاده می شود، همچنین در تسکین علائم یبوست و جلوگیری از بروز اختلالات گوارشی نیز نقش بسزایی ایفا می کند.

گزارش: الهه زارعی

چند صبحانه مغذی و اشتهاآور برای کودکان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
پرنگ شکری

پرنگ شکری

1400-02-28 - 14:02 پاسخ

دختر من سه سال پنچ ماهش بهش راسیپ میدم هیچ تاثیری ندارد

هانیه زارعیان فینی

هانیه زارعیان فینی

1399-10-03 - 08:41 پاسخ

شربت ها ی خیلی خوبی هست ومن خیلی راضی هستم مثل شربت راسیپ که خیلی خوب بود ممنون از شما

مهدی کریمی

مهدی کریمی

1399-05-16 - 08:06 پاسخ

شربت اشتها