شربت کوتریکسول برای چیست؟

کوتریموکسازول در واقع ترکیبی از دو داروی ضد میکروب از دسته سولفونامید ها، به نام سولفامتوکسازول و تری متوپریم است.

کوتریموکسازول در واقع ترکیبی از دو داروی ضد میکروب از دسته ی سولفونامید ها، به نام سولفامتوکسازول و تری متوپریم است.
با وجود اینکه در گذشته در موارد بسیار متنوعی از عفونت ها تجویز می شد، اما عوارض مختلف بسیاری در اثر مصرف این دارو مشاهده شده به همین دلیل آنتی بیوتیک های دیگر به مرور زمان جایگزین کوتریموکسازول در درمان عفونت های ساده تر شدند و کوتریموکسازول به عنوان انتخابی برای عفونت های جدی و در صورت لزوم،شناخته شد.

کوتریموکسازول چیست؟

این دارو خصوصاً برای عفونت های ناشی از ضعف سیستم ایمنی در افراد، مورد استفاده قرار می گیرد و با از بین بردن باکتری ها مانع از گسترش عفونت می شود و علائم ناشی از عفونت رفته رفته بهبود می یابد.

هر آنچه باید درباره کوتریموکسازول بدانید

کوتریموکسازول برای درمان برخی از عفونت های باکتریایی مانند ذات الریه (عفونت ریوی)، برونشیت (عفونت لوله های منتهی به ریه ها) و عفونت های دستگاه ادراری، گوش و روده استفاده می شود، همچنین برای درمان اسهال مسافرتی نیز کاربرد دارد.

کوتریموکسازول ترکیبی از 2 آنتی بیوتیک تری متوپریم و سولفامتوکسازول است و در گروهی از داروها به نام سولفونامیدها جای می گیرد و با توقف رشد باکتری ها کار می کند. به گزارش مدلاین پلاس، البته در نظر داشته باشید آنتی بیوتیک ها نمی توانند ویروسی را که باعث بروز سرماخوردگی، آنفولانزا یا سایر عفونت های ویروسی می شود را از بین ببرد.

موارد مصرفی کوتریموکسازول

این دارو به عنوان داروی انتخابی در درمان یا پیشگیری از پنومونی ناشی از پنوموسیس تیس کارنی، توکسوپلاسموز، نوکاردیاز، عفونت های مجاری ادرار و تشدید حاد برونشیت مزمن مصرف می شود، همچنین کوتریموکسازول در درمان عفونت گوش میانی ناشی از میکرو ارگانیسم های حساس در کودکان نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

کوتریموکسازول چگونه باید استفاده شود؟

کوتریموکسازول بصورت قرص و شربت در دسترس است که به صورت خوراکی مصرف می شوند. این دارو به طور معمول 2 بار در روز مصرف می شود، اما در صورت استفاده برای درمان برخی از عفونت های شدید ریه ممکن است مصرف 4 بار در روز توسط پزشک تجویز شود.

دستورالعمل های روی برچسب دارو را با دقت مطالعه کنید و درباره هر قسمت آن که مبهم است با پزشک یا داروساز صحبت کنید. دقت داشته باشید کوتریموکسازول را دقیقا طبق دستور پزشک مصرف کنید. بیشتر یا کمتر از دوز تجویزی را مصرف نکنید.

فرد باید طی روزهای نخست روند درمان با کوتریموکسازول احساس بهتری داشته باشد، بنابراین در صورت عدم بهبودی یا تشدید علائم با پزشک خود تماس بگیرید. برای استفاده از شربت کوتریموکسازول دقت داشته باشید قبل از هر بار استفاده آن را به خوبی تکان دهید تا دارو به طور یکنواخت مخلوط شود.

کوتریموکسازول باید تا آخر دوره درمان حتی با وجود احساس بهبودی مصرف شود. مصرف کوتریموکسازول را بدون صحبت با پزشک و به صورت سرخود قطع نکنید. در صورت قطع زودهنگام مصرف کوتریموکسازول ممکن است عفونت به طور کامل درمان نشود و باکتری ها در برابر آنتی بیوتیک ها مقاوم شوند.

پیش از مصرف کوتریموکسازول

_در صورت بارداری،اقدام به بارداری و یا شیردهی به پزشک خود اطلاع دهید.
_در صورت سابقه ی مشکلات کبدی یا کلیوی، آسم، مشکلات خونی و حساسیت دارویی(خصوصاً به آنتی بیوتیک ها، داروهای ادرار آور، برخی داروهای ضد دیابت مانند گلی بنگلامید) پزشک خود را مطلع نمایید.
_در صورتی که مبتلا به بیماری فاویسم هستید، مصرف این دارو برای شما مناسب نمی باشد.
_در صورت کمبود میزان اسیدفولیک خون، پزشک خود را در جریان بگذارید.
_از آنجا که این دارو می تواند در عملکرد داروهای دیگر در بدن اختلال ایجادکند لازم است پیش از شروع مصرف لیستی از کلیه ی داروهای مصرفی خوددر اختیار پزشک یا داروسازتان قرار دهید.

سایر کاربردهای کوتریموکسازول

کوتریموکسازول برخی اوقات برای موارد دیگر نیز تجویز می شود، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر با دکتر و یا داروساز خود صحبت کنید.

مکانیسم اثر کوتریموکسازول

سولونامیدها به طور رقابتی یک آنزیم باکتریایی را که مسئول داخل کردن اسید پارامینوبنزوئیک در ساختمان اسید دی هیدروفولیک است مهار می کنند. تری متوپریم با اتصال با آنزیم دی هیدرفولات ردوکتاز باکتری آن را به طور قابل برگشت مهار می کند.

چه احتیاط های ویژه ای برای مصرف کوتریموکسازول لازم است؟

قبل از مصرف کوتریموکسازول در صورت داشتن حساسیت به کو تریموکسازول، سایر داروها یا هر ماده دیگر موجود در قرص ها و شربت های کو تریموکسازول به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. می توانید از داروساز درباره فهرست مواد اولیه این دارو سوال بپرسید.

در صورت مصرف داروهای بدون نسخه و با نسخه حتی مکمل ها و ویتامین ها یا محصولات گیاهی پزشک خود را در جریان قرار دهید. در صورت استفاده داروهایی از جمله آمانتادین مهارکننده های آنزیم تبدیل کننده آنژیوتانسین مانند بنازپریل (لوتنسین)، کاپتوپریل (کاپوتن)، انالاپریل (واسوتک)، فوزینوپریل (مونوپریل)، لیزینوپریل (پرینوییل و ​​زستریل)، موکسیپریل (یونیوااسک)، پریندوپریل، اپریل، اپیلون و تراندولاپریل، داروهای ضدانعقاد خون (رقیق کننده های خون) مانند وارفارین (کومادین و ​​ژانتوون). سیکلوسپورین، داروهای خوراکی دیابت مانند گلی پیزاید (گلوکوترول)، گلیبوراید، متفورمین (فورتامت و گلوکوفاژ)، پیوگلیتازون، رپاگلینید، روزیگلیتازون، دیگوکسین (لانوکسین)، داروهای ادرار آور، ایندومتاسین، لکووورین، داروهایی برای تشنج مانند فنی توئین، ممانتین، متوترکسات، پیریمتامین و داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای مانند آمی تریپتیلین (الاویل)، آموکساپین (اسندین)، دسیپرامین (نورپرین)، دوکسپین (اداپین و سینکونان)، ایمی پرامین (توفرانیل)، نورتریپتیلین (آونتیل)، پروتیپیلتین به پزشک خود اطلاع دهید زیرا ممکن است پزشک دوزهای داروهای مصرفی را تغییر دهد یا از نظر بروز عوارض جانبی آن را به دقت کنترل کند.

اگر ترومبوسیتوپنی ناشی از مصرف سولفونامیدها یا تری متوپریم دارید یا از کم خونی مگالوبلاستیک (گلبول های قرمز غیرطبیعی) ناشی از کمبود فولات (سطح پایین اسید فولیک خون)، فنیل کتونوریا (بیماری ارثی که در آن باید رژیم غذایی خاصی دنبال شود تا از عقب ماندگی ذهنی جلوگیری شود) یا ابتلا به بیماری کبد یا کلیه حتما پزشک را در جریان قرار دهید

زیرا احتمال می رود پزشک بگوید از کوتریموکسازول استفاده نکنید. دقت داشته باشید کوتریموکسازول نباید در کودکان کمتر از 2 ماه استفاده شود.

در صورت داشتن حساسیت یا آسم، مقادیر کم اسید فولیک در بدن که ممکن است در اثر سوءتغذیه ایجاد شود (مواد مغذی لازم برای سلامتی را نمی خورید یا نمی توانید هضم کنید) با پزشک صحبت کنید.

عفونت ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV)، پورفیریا (بیماری خونی ارثی که ممکن است باعث بروز مشکلات پوستی یا سیستم عصبی شود)، بیماری تیرویید یا کمبود گلوکز-6-فسفات دهیدروژناز (G-6-PD) نوعی بیماری خونی ارثی نیز از مواردی هستند که پزشک باید در جریان قرار بگیرد.

در صورت بارداری یا شیردهی یا داشتن قصد بارداری به پزشک خود بگویید. اگر هنگام مصرف کوتریموکسازول باردار شدید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید زیرا این دارو می تواند به جنین آسیب برساند.

حین مصرف این دارو از قرار گرفتن غیرضروری یا طولانی مدت در معرض نور خورشید جلوگیری کنید و از لباس محافظ، عینک آفتابی، کلاه لبه پهن و ضدآفتاب استفاده کنید زیرا کوتریموکسازول باعث ایجاد حساسیت پوست نسبت به نور خورشید می شود.

حین مصرف کوتریموکسازول چه دستورات غذایی را باید دنبال کرد؟

حین مصرف کوتریموکسازول رژیم غذایی عادی خود را ادامه دهید مگر اینکه پزشک توصیه ای خلاف این مورد را داشته باشد.

در طول درمان با کوتریموکسازول مایعات زیادی بنوشید.

بیشتر بخوانید:قرص ایروکاست برای چیست؟

کوتریموکسازول؛ نحوه مصرف و عوارض جانبی آن در بزرگسالان و کودکان

کوتریموکسازول به عنوان آنتی‌بیوتیک برای درمان انواع گوناگونی از عفونت‌ های باکتریایی استفاده می شود. کوتریموکسازول در واقع از ترکیب دو آنتی ‌بیوتیک تری متوپریم و سولفامتوکسازول به نسبت یک واحد تری متوپریم در برابر ۵ واحد سولفامتوکسازول تولید می‌شود. این دارو به شکل تزریقی، قرص و شربت در بازرا عرضه می شود. مصرف کوتریموکسازول برای بزرگسالان و کودکان گزینه مناسبی محسوب می شود.

نحوه مصرف داروی کوتریموکسازول

در درمان افراد بزرگسال مبتلا به هر نوع عفونتی مصرف هر 12 ساعت 2 عدد قرص کوتریموکسازول ( 2 عدد قرص صبح، 2 عدد قرص شب ) تجویز می شود. فرم تزریقی این دارو که به شکل وریدی است نیز باید به شکل انفوزیون طی 60 الی 90 دقیقه تجویز شود.

ای دارو هر 12 ساعت 40 میلی گرم بر کیلوگرم سولفامتوکسازول و 8 میلی گرم بر کیلوگرم تری متوپریم به صورت خوراکی برای کودکان تجویز می شود.

البته در نظر داشته باشید از این دوزهای مصرفی به صورت سرخود استفاده نکنید زیرا پزشک باید بر اساس عوامل چون سن، جنسیت و شرایط فرد دوز مصرفی دارو را تعیین کند.

نحوه ی مصرف کوتریموکسازول

-آنتی بیوتیک ها را دقیقاً مطابق دستور پزشک مصرف کنید و دوره ی درمان را حتی اگر احساس بهبودی می کنید و علائمتان برطرف شده است کامل کنید زیرا در این زمان ممکن است هنوز باکتری بصورت کامل ریشه کن نشده باشد و این کار احتمال بروز مقاومت میکروبی را افزایش می دهد.
مقاومت میکروبی یکی از مشکلات جهانی می باشد که با سرعت زیادی رو به افزایش است ودر صورتی که مصرف بی رویه و نامناسب آنتی بیوتیک ها در دنیا ادامه یابد با مشکلات تهدید کننده ی حیات مواجه خواهیم شد.

زمانی که این داروها بدون تجویزپزشک ،با مقدار نامناسب یا طول درمان نامناسب مصرف شوند،نه تنها اثرات مطلوب برای خود فرد ندارند بلکه منجر به عدم ریشه کن شدن باکتری های موجود در بدن آن فرد می شوند و علاوه بر این،باکتری هایی که در معرض دارو قرار گرفته اند اما از بین نرفته اند، نسبت به این دارو مقاومت پیدا می کنند.

این مسأله منجر به ایجاد نسل جدید و مقاومی از میکروب ها می شود که دیگر به سادگی به داروهای آنتی بیوتیکی موجود ،پاسخ نمی دهند.
از آنجا که عموماً عفونت ها مسری هستند مصرف بی رویه ی آنتی بیوتیک ها نه تنها برای خود فرد بیمار بلکه برای سایر افراد جامعه نیز مشکل آفرین است.
_مقدار مصرف این دارو با توجه به اینکه برای درمان عفونت تجویز شده است یا پیشگیری از عفونت ،متفاوت است و توسط پزشک با در نظر گرفتن کلیه شرایط محاسبه می شود.
اما به طور معمول این دارو بصورت ۲ قرص در روز (هر ۱۲ ساعت ۱ عدد) جهت درمان عفونت ها تجویز می شود.
_در صورتی که دارو برای کودک شما تجویز شده است، فرم مایع خوراکی ارجح است که مقدار مصرف آن در هر نوبت با توجه به سن و وزن کودک توسط پزشک تعیین می شود لذا در اندازه گیری صحیح داروی مصرفی در هر نوبت توجه بسیار کنید.
-جهت ایجاد یک سطح پایدار از دارو در بدن خود، باید دارو را به صورت منظم و در ساعتی مشخص مصرف کنید.
_در صورت فراموشی یک نوبت دارو بلافاصله آن را مصرف کنید اما از دوبرابر کردن مقدار دارو در یک نوبت جدا خودداری کنید.
_بهتر است کوتریموکسازول را همراه غذا و آب مصرف کنید.
_لازم است در مدت درمان با این دارو، آب به مقدار کافی مصرف کنید.
_در صورتی که چند روز پس از شروع درمان با کوتریموکسازول علائم شما کمی بهتر نشد، ضمن ادامه مصرف دارو به پزشک خود مراجعه کنید زیرا در بعضی موارد باکتری عامل عفونت به دارویی که مصرف می کنید مقاوم است.
_دوره درمانی را حتی با احساس بهبودی، کامل کنید تا از عود مجدد عفونت جلوگیری شود و بیماری ریشه کن شود.

طول دوره ی درمان توسط پزشک شما تعیین می شود با این حال عموما درمان با این دارو ۵ تا ۷ روز طول می کشد و برای عفونت های جدی تر ممکن است این مدت طولانی تر شود.
-در برخی افراد با مصرف آنتی بیوتیک ها ضایعات قرمز همراه با خارش در دهان یا واژن ایجاد می شود در صورت بروز این علائم به پزشک خود مراجعه کنید.
_در صورتی که قصدجراحی یا درمان دندانپزشکی دارید، درمان گر خود را از مصرف این دارو مطلع کنید، چون این دارو اثر داروهای ضد انعقاد خوراکی و عوارض متوتروکسات را تشدید می کند، درمانگر خودرا از مصرف کوتریموکسازول آگاه کنید.
_تداخل این دارو با داروهای کاهنده ی قند خون ممکن است منجر به بروز علائم افت قند خون شود لذا فرد دیابتی باید بیشتر نسبت به علائم آگاه باشد.

در صورت فراموش کردن یک دوز کوتریموکسازول چه باید کرد؟

دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. با این حال، اگر تقریبا نزدیک زمان بعدی مصرف دوز دارو است از مصرف دوز فراموش شده خودداری کنید و مصرف دارو را طبق برنامه منظم خود ادامه دهید. دقت داشته باشدی برای جبران دوز فراموش شده میزان مصرف دارو را 2 برابر نکنید.

روش مناسب مصرف کوتریموکسازول

بهتر است کوتریموکسازول را با مقداری آب یا غذا مصرف کنید زیرا احتمال بروز مشکلاتی مانند حالت تهوع و اسهال را کاهش می دهد.

با وجود اینکه می توان این دارو را با شکم خالی نیز مصرف کرد، اما مصرف آن همراه با غذا گزینه بهتری است. طی مصرف کوتریموکسازول باید مقدار زیادی مایعات به ویژه آب بنوشید. دارو را به طور دقیق طبق دستور پزشک و سر زمان معین شده مصرف کنید.

حداقل دوره درمانی با این دارو 5 روز  است، اما برای برخی افراد شاید دوره درمانی بیش از این زمان باشد. اگر این دارو برای زمان طولانی تجویز شده باشد باید برای چکاپ دوره ای به پزشک مراجعه کنید تا کارکرد مناسب دارو با انجام آزمایش مورد ارزیابی قرار گیرد.

عوارض شایع کوتریموکسازول:

_احساس تهوع ناشی از مصرف این دارو با مصرف وعده های غذایی سبک و پرهیز از غذاهای پرچرب و پر ادویه کمتر می شود.
_اسهال خفیف در ابتدای درمان از عوارض شایع کوتریموکسازول است که خود به خود برطرف می شود.

در صورت وقوع آن مایعات به مقدار کافی مصرف نمایید اما در صورت ادامه دار شدن اسهال بیشتر از ۲۴ ساعت و شدید تر شدن یا حاوی خون بودن آن به پزشک خود مراجعه کنید.
_سردرد عارضه ایست که ممکن است در اثر مصرف این دارو رخ دهد، در این موقعیت آب به مقدار کافی در روز مصرف نمایید و از داروساز خود جهت انتخاب ضد درد مناسب مشاوره بگیرید.با این حال در صورتی که سردرد شدید و طولانی شد به پزشک مراجعه نمایید .
_در صورت بروز لکه های قرمز روی پوستی در مدت درمان با این دارو فورا به پزشک مراجعه کنید.
عوارض خاص اما مهم:
_در صورتی که علائم حساسیت دارویی از جمله ضایعات قرمز و خارش دار پوستی ،تنگی نفس،ورم صورت یا لب ها مصرف دارو را قطع کرده و به پزشک یا مرکز درمانی مراجعه کنید.
-این دارو می تواند عوارض نادر اما مهمی داشته باشد که علی رغم اینکه احتمال وقوع آنها کم است اما پیگیری و توجه به آنها بسیار مهم است.

لذا در صورت داشتن علائم سرفه همراه با گلودرد، خشکی و التهاب چشم و بروز لکه های قرمز پوستی فوراً به پزشک خود یا مرکز درمانی مراجعه کنید.
_در صورتی که ۲ تا۳ هفته پس از مصرف این دارو دچار اسهال آبکی ادامه دار شدید به پزشک خود مراجعه کنید.
_در صورت رنگ پریدگی، تب، علائم شبیه آنفولانزا، درد یا مشکل هنگام دفع ادرار، هرگونه خونریزی غیر عادی یا کبودی روی پوست پیش از مصرف دوز بعدی دارو فورا به پزشک خود مراجعه کنید.

در صورت فراموش کردن یک دوز کوتریموکسازول چه باید کرد؟

دوز فراموش شده را به محض یادآوری مصرف کنید. با این حال، اگر تقریبا نزدیک زمان بعدی مصرف دوز دارو است از مصرف دوز فراموش شده خودداری کنید و مصرف دارو را طبق برنامه منظم خود ادامه دهید. دقت داشته باشدی برای جبران یک دوز فراموش شده میزان مصرف دارو را 2 برابر نکنید.

روش مناسب مصرف کوتریموکسازول

بهتر است کوتریموکسازول را با مقداری آب یا غذا مصرف کنید زیرا احتمال بروز مشکلاتی مانند حالت تهوع و اسهال را کاهش می دهد. با وجود اینکه می توان این دارو را با شکم خالی نیز مصرف کرد، اما مصرف آن همراه با غذا گزینه بهتری است.

طی مصرف کوتریموکسازول باید مقدار زیادی مایعات به ویژه آب بنوشید. دارو را به طور دقیق طبق دستور پزشک و سر زمان معین شده مصرف کنید.

حداقل دوره درمانی با این دارو 5 روز  است، اما برای برخی افراد شاید دوره درمانی بیش از این زمان باشد. اگر این دارو برای زمان طولانی تجویز شده باشد باید برای چکاپ دوره ای به پزشک مراجعه کنید تا کارکرد مناسب دارو با انجام آزمایش مورد ارزیابی قرار گیرد.

مصرف کوتریموکسازول چه عوارض جانبی دارد؟

مصرف کوتریموکسازول ممکن است با بروز عوارض جانبی همراه باشد، بنابراین در صورت تشدید یا بروز علائم خاصی با پزشک خود تماس بگیرید. برخی از عوارض جانبی مصرف این دارو عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • از دست دادن اشتها
  • در صورت مشاهد هر یک از علائم زیر بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید:
  • جوش
  • خارش
  • گلو درد
  • تب یا لرز
  • اسهال شدید (مدفوع آبکی یا خونی) که ممکن است همراه یا بدون تب و گرفتگی معده ایجاد شود ( این عارضه در صورت بروز احتمال می رود تا 2 ماه یا بیشتر پس از درمان رخ دهد)
  • تنگی نفس
  • سرفه کردن
  • کبودی یا خونریزی غیرمعمول
  • زرد شدن پوست یا چشم ها
  • رنگ پریدگی
  • تغییر رنگ پوست قرمز یا بنفش
  • درد مفصل یا عضله
  • در صورت بروز عارضه جانبی جدی باید بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

عوارض مصرف کوتریموکسازول در کودکان

سپترین با نام تجاری آنتی بیوتیک کوتریموکسازول به طور عمده برای جلوگیری از عفونت های ناشی از ضعف سیستم ایمنی در کودکان استفاده می شود. کوتریموکسازول برخی اوقات برای عفونت هایی با جدیت کمتر نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

علاوه بر این، هنگامی که تست میکروسکوپی و کشت باکتری نشان دهد عفونت به این دارو و ترکیبات آن حساس است نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

عوارض جانبی مصرف کوتریموکسازول برای کودکان

مصرف این دارو در کودکان احتمال می رود باعث بروز عوارض جانبی برای کودکان شود که در ادامه توضیح داده می شود.

حالت تهوع و استفراغ

در صورت بروز حالت تهوع به عنوان عارضه جانبی مصرف این دارو می توان از داروهای ضدتهوع استفاده کرد. در صورت وجود حالت تهوع و استفراغ طولانی مدت با پزشک مشورت کنید.

کاهش عملکرد مغز استخوان

حساسیت برخی کودکان نسبت به مصرف این داور باعث کاهش عملکرد مغز استخوان کودک می شود. این عارضه احتمال بروز کم خونی، خونریزی بیش از حد و خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد.

معده درد یا اسهال

در صورت بروز معده درد یا اسهال در پی مصرف این دارو ضمن مراجعه به پزشک نوشیدن مایعات فراوان نیز توصیه می شود.

حساسیت نسبت به نور خورشید

هنگام مصرف شربت کوتریموکسازول برای کودکان باید از ضدآفتاب های مناسب زمان خارج شدن از خانه استفاده شود و ضمن پوشیدن لباس های گشاد و رنگ روشن استفاده از کلاه و عینک آفتابی نیز توصیه می شود.

بروز واکنش آلرژیک

برخی از کودکان نسبت به مصرف کوتریموکسازول از خود حساسیت خفیف یا شدید نشان می دهند. از علائم بروز واکنش آلرژیک می توان به خارش پوست، بثورات پوستی، قرمزی صورت، سرگیجه، سردرد، درجه حرارت زیاد، درد قفسه سینه و مشکل تنفسی نیز اشاره کرد که در صورت بروز هر یک از آنها باید به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید:شکسته شدن قبح طلاق در جامعه عامل افزایش آمار طلاق

در مورد نگهداری و دفع کوتریموکسازول چه باید دانست؟

این دارو را در ظرف سربسته دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگه دارید. کوتریموکسازول را در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت بیش از حد (به عنوان مثال حمام) نگهداری کنید.

دور نگه داشتن همه داروها از دید و دسترس کودکان بسیار مهم است زیرا بسیاری از ظروف (از قبیل نگهدارنده های قرص هفتگی و انواع مخصوص قطره های چشمی، کرم ها و استنشاق کننده ها) در برابر کودک مقاوم نیستند و کودکان خردسال می توانند به راحتی آنها را باز کنند. برای محافظت از کودکان خردسال در برابر مسمومیت همیشه در داروها را محکم ببندید و آنها را در مکانی امن نگه دارید.

داروهای غیرضروری باید به روش های خاصی دفع شوند تا اطمینان حاصل شود حیوانات خانگی، کودکان و افراد دیگر نمی توانند آنها را مصرف کنند.

با این حال، نباید کوتریموکسازول را داخل چاه توالت یا فاضلاب بریزید. در عوض بهترین روش برای دفع داروها از طریق برنامه برگشت دارو است. با داروخانه صحبت کنید یا با بخش زباله/ بازیافت محلی خود تماس بگیرید تا در مورد برنامه های دفع دارو اطلاعات کسب کنید.

مصرف بیش از حد کوتریموکسازول

در صورت مصرف بیش از حد کوتریموکسازول و بروز عوارض جانبی بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

اطلاعات دیگر درباره کوتریموکسازول

در طول درمان و مصرف کوتریموکسازول به طور مرتب برای چکاپ به مطب پزشک خود مراجعه کنید و به احتمال زیاد پزشک برای بررسی پاسخ بدن نسبت به مصرف کوتریموکسازول انجام آزمایش هایی را تجویز می کند.

قبل از انجام هرگونه آزمایش به پزشک یا پرسنل آزمایشگاه اطلاع دهید کوتریموکسازول استفاده می کنید زیرا احتمال می رود این دارو در نتیجه برخی آزمایش ها اثر داشته باشد.

در نظر داشته باشید این دارو توسط پزشک برای شما تجویز شده است، بنابراین از اشتراک گذاشتن آن با افراد دیگر خودداری کنید. در صورت اتمام دروه درمان با کوتریموکسازول اگر همچنان با علائم عفونت دست و پنجه نرم می کنید به پزشک خود اطلاع دهید.

باید فهرستی از تمام داروهای تجویز شده و بدون نسخه، همچنین سایر محصولات مصرفی خود مانند ویتامین ها، مواد معدنی یا سایر مکمل های غذایی را همیشه به همراه داشته باشید. هر بار که به پزشک مراجعه می کنید یا در بیمارستان بستری می شوید همراه داشتن این فهرست ضروری است.

ترجمه و گزارش: الهه زارعی

دانستنی های جالب در مورد باکتری های بدن ما

باکتری زخم معده، علت بروز مشکلات تنفسی و بوی بد دهان

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
ازسام

ازسام

1400-02-19 - 21:43 پاسخ

شربت کوتریکسول دادم ب پسرم خوب خوب نشده میخواستم ببینم میشه دوباره ازش بگیرم بدم بخوره

سانازبوزار

سانازبوزار

1399-02-25 - 11:32 پاسخ

برای بچم بخاطر اسهالش خوبه بهش کوتریموسازول بدم پنج ماهشه