چطور رژیم کتوژنیک بگیریم؟

faateme1366
یکی از رژیم هایی که اخیرا حرف و حدیث های زیادی درباره آن وجود دارد رژیم کتوژنیک است که با خواندن این مطلب می توانید اطلاعات دقیقی درباره آن به دست آورید.

چند و چون رژیم کتوژنیک

صحبت‌های جدید زیادی در مورد رژیم کتوژنیک، یا همان “ رژیم کتو” وجود دارد که تعریف و تمجیدهای زیادی از طرف ورزشکاران نخبه (مثل لبران جیمز) داشته است، چون دارای کربوهیدرات کم و سرشار از چربی‌های خوب است، و انرژی زیادی فراهم می‌سازد. ایده‌ی آن، این است که با خوردن چربی زیاد، پروتئین متوسط و کربوهیدرات کمتر، بدن به حالت کتوز، یا وضعیت متابولیک می‌رود که در آن اجسام کتونی (مولکول‌های شبیه به چربی) به جای گلوکز به سوخت اصلی تبدیل می‌شوند. چگونه این تبدیل به یک رژیم غذایی روزانه می‌شود؟ هنگام برنامه‌ریزی وعده‌های غذایی، هدف شما این است که ۷۰ تا ۷۵ درصد از میزان کالری مورد نیاز خود را از چربی، ۲۰ تا ۲۵ درصد از پروتئین، و ۵ تا ۱۰ درصد از کربوهیدرات‌ها به دست آورید. شما بیشتر اجازه دارید غذاهای کامل و فرآوری نشده مصرف کنید – غذاهایی که چربی و پروتئین زیاد و کربوهیدرات‌های پیچیده‌ی کمی دارند. به‌هرحال غذاهای پر از کربوهیدرات کاملاً حذف می‌شوند، پس با غلات، سیب‌زمینی، لوبیاها، شربت‌ها، شیرینی‌ها، میوه و حتی شیر خداحافظی کنید. اساساً اگر طعم شیرین داشته باشد یا در انتهای آن پسوند “-اوز” قرار بگیرد [گلوکز، مالتوز،…]، باید آن را رها کنید. چرا؟ حامیان رژیم کتو به مطالعاتی اشاره می‌کنند که دریافته‌اند ورزشکاران استقامتی که کربوهیدرات کم و چربی زیاد مصرف می‌کنند، نسبت به همتایان خود که کربوهیدرات زیادی مصرف می‌کنند، در حین اجراهایشان چربی بیشتری می‌سوزانند.

در کل رژیم کتوژنیک چیست؟

اگر می خواهید بدانید که رژیم کتوژنیک چیست و نمونه برنامه رژیم کتوژنیگ چگونه است حتما تا پایان این مطلب همراه ما باشید. این رژیم بر پایه کربوهیدرات ها بنا شده است و بسیاری آن را رژیم کتو نیز می نامند. خیلی ها به اشتباه تصور می کنند که این رژیم همان رژیم گیاهخواری و یا رژیم های شبیه آن است اما همانطور که گفتیم کربوهیدرات تنها در گیاهان یافت نمی شود بلکه درصنایع گوشتی هم می توانید آن را بیابید.

این رژیم لاغر کننده است؟

این رژیم در ابتدا به‌منظور کاهش وزن نبود. اگرچه رژیم کتو برای کم کردن وزن و کمک به عملکرد بهتر ورزشکاران استفاده می‌شود، اما در ابتدا برای این منظورها نبود. در عوض، در اوایل قرن بیستم ایجاد شد که به کودکان دارای صرع کمک کند تا حمله‌های خود را کنترل نمایند. طبق گفته‌ی “پائول سالتر” کارشناس ارشد تغذیه و کارشناس علوم ورزشی، قبل از معرفی رژیم کتو به بیشتر بیماران مبتلا به صرع توصیه می‌شد تا روزه بگیرند، اما این برای بسیاری از آن‌ها دشوار بود. سالتر می‌گوید “مشخص شد که با خوردن چربی زیاد و کربوهیدرات کم، تغییرات متابولیک مشابه با روش روزه گرفتن ایجاد شد، که یعنی تولید کبدی سه مولکول (اجسام کتونی) استون، بتا هیدروکسی بوتیرات، و استواستات افزایش یافت.” هنوز برای متخصصان مشخص نیست که چرا این روش کمک‌ کننده است، اما در حال حاضر نتیجه‌بخش است.

خانم ها با این رژیم لاغر می شوند؟

درحال حاضر مخاطبان رژیم کتوژنیک گسترده تر شده اند زیرا نتایج مثبت این رژیم غذایی در کاهش وزن ، کاهش ریسک ابتلا به دیابت ، افزایش سطح انرژی ، محافظت در برابر آسیب های نورولوژیکی و پیری زودرس مشخص شده است. با این حال یک مشکل اساسی در رابطه با رژیم غذایی کتوژنیک وجود دارد. تحقیقات نشان داده است که این رژیم تنها بر مردان و حیوانات ( عمدتا موش) تاثیر دارد و برخی از محققان شک کرده اند که رژیم کتوژنیک می تواند به همان اندازه برای زنان نیز موثر باشد.سوال اینجاست که آیا ایده خوبی است که زنان رژیم غذایی کتوژنیک را امتحان کنند؟ چرا که در حقیقت هورمون های زنان به تغییرات رژیم غذایی و سبک زندگی حساس تر می باشند.براساس نظرات برترین پزشکان سلامت زنان مانند  Dr Anna Cabeca پیروی از یک رژیم کتوژنیک قلیایی می تواند هم برای آقایان و هم برای خانم ها مفید باشدDr cabec. همچنین معتقد است “رژیم کتو قلیایی به طراحی طبیعی بدن ما احترام می گذارد.”  همچنین براساس نتایج تحقیقاتی که Dr Cabeca روی ۱۰۰۰۰ خانم انجام داده است مشخص شده که رژیم کتوژنیک می تواند بر سلامت خانم ها تاثیر مثبت داشته باشد.

پرهیزهای رژیم کتوژنیک

دانه: گندم، ذرت، برنج، غلات و …

شکر: عسل، آگوا، شربت افرا، و …

میوه: سیب، موز، پرتقال و …

گندم: سیب زمینی، و …

غذاهایی که باید مصرف کنید

گوشت: ماهی، گوشت گاو، گوسفند، مرغ، تخم مرغ و …

برگ سبز: اسفناج، کلم و …

سبزیجات: بروکلی، گل کلم و …

لبنیات با چربی بالا: پنیر های سخت، خامه با چربی بالا، کره و …

آجیل و دانه: گردو، دانه های آفتابگردان، و …

آووکادو و انواع توت ها: تمشک، تمشک و دیگر انواع توت هاى با گلیسمی پایین

شیرین کننده ها: استویا، اریتیتول، میوه جادو و سایر شیرین کننده های کم کربوکسیل

چربی های دیگر: روغن نارگیل، سس سالاد با چربی بالا، چربی های اشباع شده و غیره

رژیم لاغری هویج!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ