بدترین غذاها برای افرادی که کبد چرب دارند!

sahar.d
کبد از مهمترین و حیاتی ترین اعضای بدن است و توجه به سلامت آن بسیار اهمیت دارد. در این مطلب بدترین غذاها برای افرادی که کبد چرب دارند را به شما معرفی می کنیم.

کبد چرب از بیماری های خطرناک است و افرادی که با این بیماری مواجه هستند باید مراقب رژیم غذایی شان باشند. کبد از حیاتی ترین عضوهای بدن است که مهم ترین فعالیت های آن تولید صفرا برای دستگاه گوارش، ذخیره‌سازی و سوخت و ساز چربی‌ها در بدن، دفع سموم و ذخیره سازی قندها در بدن است. بیماری کبد چرب تجمع بیش از حد مجاز چربی در کبد شده و می تواند در فعالیت های کبد اختلال ایجاد کند و در برخی موارد بسیار خطرناک است. تغذیه نقش ممی در کنترل این بیماری دارد به همین دلیل در این مطلب بدترین غذاها برای افرادی که کبد چرب دارند را به شما معرفی می کنیم.

استفاده بیش از اندازه از غذاهایی که طبع سرد و تر دارند در تمامی افراد، به خصوص افراد سرد مزاج مشکلات گوارشی به همراه دارد و می‌تواند باعث ابتلا به کبد چرب شود.

افرادی که به بیماری کبد چرب مبتلا هستند، باید حجم غذای خود را کاهش دهند و از پرخوری بپرهیزند.

غذاهای چرب و فست فودها

استفاده بیش از اندازه از غذاهای چرب، غلیظ و لزج مانند کله پاچه، حلیم، آش رشته، ماکارونی، لازانیا، پاستا، بامیه، فست فودها، برنج و ماهی (سرد و تر و لزج) و… در ایجاد اختلال سوء هضم و ابتلا به کبد چرب نقش دارند. که ابتلا به آن در میان افراد کم تحرک و چاق در مقایسه با دیگر مردم بیشتر است.

غذاهای با طبع سرد

 مصرف ترشی‌ها و خوراکی‌های سرد موجب سرد شدن کبد می‌شود و کسانی که به طور مادرزادی دارای مزاج سرد هستند باید در مصرف این خوراکی‌ها احتیاط بیشتری داشته باشند. مصرف سرکه، آب‌غوره، سایر ترشی‌های خانگی و خوراکی‌های سرد نظیر ماست، دوغ ترش، خیار، کدو و غیره همچنین نوشیدن مایعات سرد نیز به تدریج موجب سرد شدن کبد می‌شود.

در واقع با سرد شدن کبد مقدار تولید صفرا کم و غلیظ تر می‌شود که به دنبال آن مقدار ترشح صفرا نیز کاهش پیدا می‌کند.

همچنین گوشت گاو، گوساله و شتر در گروه گوشت‌های سرد قرار می‌گیرند و نباید مصرف شوند. گوشت گوسفند، مرغ محلی و بلدرچین گزینه های خوبی هستند.

مصرف زیاد ویتامین A

مصرف بی‌رویه و بی‌قاعده ویتامین A نیز می‌تواند یک عامل محرک برای ابتلا به بیماری کبد چرب باشد که در نهایت فرد را با خطر رسوب چربی در بافت‌های کبد و اختلال در عملکرد این عضو رو به رو کند.

مصرف زیاد کربوهیدرات

متخصصان تغذیه در آمریکا تاکید کردند که کاهش کربوهیدرات موجود در رژیم غذایی روشی سریع‌تر برای کاهش چربی کبدی است. دکتر جفری برونینگ استادیار طب داخلی در دانشگاه تگزاس گفت: کاهش میزان کربوهیدرات موجود در رژیم غذایی روزانه برای پایین آوردن مقدار چربی کبدی خیلی موثرتر از کاهش مصرف کالری است. در یک تحقیق که بر روی 18 شرکت‌کننده صورت گرفته است همگی به بیماری کبد چرب غیر الکلی مبتلا بودند. از این شرکت‌کنندگان در گروه‌های مختلف خواسته شد که مدت 14 روز مقدار کربوهیدرات یا مقدار کالری را در رژیم غذایی روزانه خود کاهش دهند.

پس از دو هفته متخصصان با استفاده از تکنیک‌های پیشرفته تصویربرداری متوجه شدند که مقدار چربی کبدی در گروهی که کمتر کربوهیدرات مصرف کرده بودند به میزان خیلی بیشتری کاهش پیدا کرد.

کبد چرب مرحله به مرحله خطرناک می شود! + شناسایی علائم

روزه‌ داری برای کبد چرب؛ فایده یا ضرر؟! +توصیه های متخصص

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ