راه های پیشگیری از سنگ کیسه صفرا

toranj
با این راه ها از ابتلا به سنگ کیسه صفرا پیشگیری کنید.

آمار و ارقام نشان می دهد این روزها ابتلا به سنگ کیسه صفرا در مردان و زنان بسیار دیده می شود. در همین راستا الودکتر به شما راه هایی جهت پیشگیری از ابتلا به سنگ کیسه صفرا را پیشنهاد می دهد.

سنگ های کیسه صفرا

کیسه صفرا جاییست که تولیدات کبد را حفظ می‌کند و زمان‌هایی که نیاز هست و ما غذاهای چرب می‌خوریم، کم کم ترشحات خود را وارد روده می‌کند، البته باید دقت داشت آنجا کار اصلی را هم کبد انجام می‌دهد، این توضیح به آن دلیل بود که امروزه یک تصور غلط رایج شده است، افرادی که طی عمل جراحی به دلیل سنگ های کیسه صفرا یا هر دلیل دیگری کیسه صفرای خود را خارج می‌کنند فکر می‌کنند که مشکلی در بدنشان وجود دارد، البته وقتی عضوی از داخل بدن جدا می‌شود قطعا مشکل هست، اما این مشکل جدی نیست، زیرا بعد از مدتی کبد یک حالت کیسه مانندی ایجاد می‌کند و مایع صفرا را درون آن انباشت می‌کند.

چرا دچار سنگ کیسه صفرا می شویم؟

سنگ های کیسه صفرا به هیچ وجه مانند سنگ کلیه قابل اغماض نیست و بایستی حتما به آن جهت درمان رسیدگی شود، توصیه ما این است که برای درمان سنگ های کیسه صفرا وعده‌های غذایی خود را کوچک و به صورت مکرر مصرف کنید (مثلا فاصله سه ساعت سه ساعت)، ویتامین C در جلوگیری از تشکیل سنگ های کیسه صفرا بسیار موثر می‌باشد، موادی که حاوی ویتامین C هستند مانند مرکبات یا سبزیجات تشکیل مایع کیسه صفرا را کمتر می‌کنند.

افرادی که سابقه سنگ های کیسه صفرا را در خانواده یا بستگان خود دارند، باید بیشتر از بقیه افراد مراقب خود باشند، زیرا کسی که از نظر ژنتیکی مستعد این مشکل هست بیشتر از بقیه در معرض ابتلا به این مرض قرار دارد. بویژه اگر دختری هستید که مادرتان این بیماری را دارد، باید به شدت از خود مراقبت کنید زیرا سنگ کیسه صفرا در بین زنان شایع تر است.

برای این که در معرض خطر این بیماری قرار نگیرید، بهتر است که هر سه وعده غذایی خود در روز را حفظ کنید و فاصله آن ها را زیاد نکنید، رژیم‌های غذایی خودسرانه نگیرید، اگر در خانواده خود سابقه این بیماری هست شروع به محدود کردن چربی غذایی خود کنید.

آیا لازم است بعد از عمل از خوردن غذاهای چرب صرف نظر کنیم؟

در روزهای بعد از عمل سنگ کیسه صفرا به خاطر زخمی که ناشی از جراحی وجود دارد، لازم است که چربی‌ها به شدت محدود شود، اما پس از آن نیاز به یک رژیم غذایی حدود 30 درصد چربی نیاز هست، یعنی حداقل مقدار چربی که برای خانواده در نظر می‌گیریم، به طور مثال برای هر فرد خانواده یک قاشق مرباخوری چربی در نظر می‌گیریم. بعد از گذشت یک ماه از عمل جراحی و خارج سازی کیسه صفرا رژیم غذایی فرد، یک رژیم غذایی عادی و سالم خواهد بود.

دقت کنید اگر پزشک به بیمار گفته باشد که التهاب کیسه صفرا دارد، خوردن چربی دقیقا مانند آن است که نمکی را روی زخمی بپاشیم، در این موارد باید یک رژیم فوق العاده کم چرب بگیریم تا علت التهاب مشخص و نسبت به درمان اقدام شود.

الو دکتر ، دلیل ایجاد سنگ کیسه صفرا چیست؟

الو دکتر ، همه چیز درباره سنگ کیسه صفرا

الو دکتر ، پرهیز غذایی مناسب برای بیماران مبتلا به سنگ کیسه صفرا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ