اگر خروپف می کنید ممکن است به این بیماری ها مبتلا باشید

toranj
خرو پف می تواند نشانه ابتلا به بیماری باشد.

همان سرو صدایی که شب ها از همسر خود می شنوید و نمی گذارد شما بخوابید نامش خرو پف است. به گزارش الودکتر: کسانی که در خواب خرو پف می کنند این نشانه را جدی بگیرند چرا که می تواند علائمی برای سکته مغزی باشد.

خرو پف کردن

به گزارش الودکتر: در بررسی که روی بیش از 25 هزار نفر انجام گرفت، مشخص شد که به دلیل افزایش خطر لخته شدن خون احتمال مرگ ناشی از سکته مغزی در افرادی که در خواب خروپف می کنند، بیش از دو برابر است.
پزشکان چینی همچنین در این مطالعه دریافتند که احتمال ابتلا به بیماری های قلبی نیز در این افراد 80 درصد بیشتر است.

هنگامی که فرد به خواب می رود، ماهیچه های مجاری تنفسی وی آرام و منبسط می شوند و این امر می تواند در برخی افراد مشکل ساز شده و نفس فرد حداقل به مدت 10 ثانیه قطع شود.جریان هوا در مقابل بافت نرمی که در مسیر عبورش قرار دارد مرتعش می شود و صدای خروپف را ایجاد می کند.همچنین هنگامی که مغز از قطع شدن نفس آگاه می شود، سیگنالی را به ماهیچه های مجرای هوایی ارسال می کند تا مجدد منقبض شوند.

در موارد خفیف ابتلا به وقفه تنفسی حین خواب، این پدیده هر 10 دقیقه یک بار اتفاق می افتد، اما در موارد وخیم تر باعث می شود خواب فرد کاملا تحت تاثیر این پدیده قرار گیرد.پزشکان چینی معتقدند خطر فزاینده سکته مغزی در افرادی که زیاد خروپف می کنند از این مشکل نشات می گیرد که جریان خون در مغز و قلب با وقفه های مداوم تنفس مختل می شود و در رسیدن خون به این اعضای حیاتی مشکل ایجاد می کند.

وقفه تنفسی  چیست و چه علائمی دارد؟

هنگامی که می خوابید، ماهیچه هایی که مجاری تنفسی فوقانی شما را کنترل می کنند بطور معمول در حالت استراحت قرار می گیرند. اگر این ماهیچه ها برای مدت طولانی در حال استراحت باشند، مجاری تنفسی باریک و یا بطور کامل مسدود می شود و ممکن است تنفس شما موقتاً قطع شود و دچار وقفه تنفسی انسدادی شوید. این حالت ممکن است در طول شب مرتباً رخ دهد و مدت آن در هر بار 10 ثانیه یا بیشتر طول بکشد و به قلب یا مغز شما فشار وارد کند. این نوع تنفس ممکن است به قدری شما را خسته کند که بر کیفیت زندگی، کار و روابط اجتماعی شما تاثیر بگذارد.

اولین نشانه معمول خروپف کردن است همچنین ممکن است در هنگام خواب به صورت بریده بریده نفس بکشید یا احساس خفگی کنید. دیگر علائم وقفه تنفسی خستگی مداوم، نداشتن انرژی کافی جهت انجام کار روزانه، توقف تنفس در حین خواب، تمرکز ضعیف، فراموشی، سردرد صبحگاهی، افسردگی، تعریق شبانه، افزایش وزن، فشار خون بالا، انسداد عروق قلب و دیابت است.

اختلالات تنفسی چه مشکلاتی را می تواند برای بیمار ایجاد کند؟

افرادی که دارای اختلالات تنفسی هستند در ابتدا فقط مشکل خروپف را دارند و اگر پیگیری های لازم را انجام ندهند دچار کمبود اکسیژن خون می شوند و کاهش اکسیژن خون موجب بالا رفتن فشار خون می شود تا بدن بتواند کمبود اکسیژن را جبران کند. در این مرحله تمام حواس بیمار به سمت مشکلات فشارخون می رود و به متخصص قلب مراجعه می کند و شاید مشکلات قلبی بیمار تا جراحی قلب هم پیش رود. از طرف دیگر سلول های مغز نیز به دلیل کمبود اکسیژن به قند نیاز دارند. بیمار به بیماری دیابت هم دچار خواهد شد. اگر بیمار در همان مراحل اول اختلالات تنفسی، پیگیری های لازم را انجام دهد به هیچ یک از این مشکلات دچار نخواهد شد. نباید فراموش کنیم که یکی از دلایل اصلی نداشتن خواب عمیق، اختلالات تنفسی است.

خروپوف چگونه تظاهر می کند؟

خروپوف به صورت سر و صدایی خشن و کلفت و نامنظم با درجات متفاوتی از شدت، فرکانس و طنین هنگام خواب شنیده می شود.همانطور که گفته شد در اغلب موارد خرخر پدیده ای گاهگاهی و بی خطر است.

اما در موارد زیر باید به پزشک مراجعه کرد:

* هنگامی که با یک فرد خروپوف کننده زندگی می کنید و متوجه می شوید که خرخر کردن او بسیار بلند است و در فواصل آن دوره هایی از قطع کامل تنفس بوجود می آید.

چنین شخصی ممکن است دچار قطع تنفس انسدادی هنگام خواب باشد که یک عارضه وخیم تنفسی است.

* اگر پس از خروپوف شبانه در طول روز خواب آلوده و خسته باشید، ممکن است همانطور که در بالا گفته شد حین خرخر کردن به علت قطع تنفس از رسیدن اکسیژن کافی به بدن محروم شده باشید.

* اگر در موقعیت های نامناسب مثلاً در طول یا هنگام رانندگی ناگهان به خواب می روید. ممکن است به علت قطع تنفس انسدادی حین خروپوف کردن در شب ها خوابتان سبک و قطعه قطعه شده باشد و کمبود خواب باعث این حملات خواب شده باشد.

البته این حالت ممکن است به علت بیماری نارکولپسی (حملات خواب) هم رخ دهد.افرادی که خروپف می کنند ممکن است یکی از مشکلات زمینه ای زیر را داشته باشند :

قدرت انقباضی ضعیف ماهیچه ها در زبان و گلو :

هنگامیکه ماهیچه ها در اثر مصرف الکل یا داروهای خواب آور بیش از حد شل شده باشند زبان به عقب و داخل راه هوا می افتد یا اینکه ماهیچه های گلو از اطراف به داخل راه هوایی کشیده می شوند . این وضعیت همچنین می تواند در طول خواب عمیق نیز اتفاق بیفتد .

بزرگی بیش از حد بافت گلو :

کودکان با لوزه های بزرگ اغلب خروپف می کنند . افراد چاق نیز دارای بافت گردنی حجیمی هستند . کیستها یا تومورها نیز می توانند باعث بافت گردن حجیم بشوند ، اما نادر هستند .

کام نرم طویل و یا زبان کوچک :

وجود یک کام طویل سبب باریکی سوراخ بینی به گلو می شود . بافت کامی که آویزان می باشد همانند یک دریچه لرزشی پرسروصدا در طول تنفسی آرام عمل میکند . در صورت وجود زبان کوچک طویل مشکلات بیشتری ایجاد می شود .

راههای هوای بینی مسدود شده :

در یک بینی گرفته یا کیپ شده برای کشیدن هوا به داخل نیاز به تلاش بیشتری می باشد . این حالت یک مکش شدید در گلو ایجاد می کند و بافت نرم گلو را به هم می چسباند و باعث خروپف می شود .

بنابراین خروپف اغلب فقط در زمان فصل تب یونجه یا سرماخوردگی یا عفونت سینوسی رخ می دهد .

همچنین بدشکلی بینی یا دیواره بینی از قبیل انحراف تیغه بینی ( تغییر شکل دیواره ای که یک سوراخ بینی را از دیگری جدا می کند ) می تواند باعث چنین انسدادی بشود .

الو دکتر ، خروپف، واکنشی طبیعی است یا غیر طبیعی؟

الو دکتر ، اگر همسرتان در خواب خر و پف می کند بخوانیدالو دکتر ، خروپف شدید در خواب نشانه چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ