فیبرومیالژی، بیماری لیدی گاگا

sahar.d
احتمالا تا حالا اسم بیماری فیبرومیالژی به گوشتون نخورده، اما این بیماری خاموش و ناشناخته‌ اما آدم‌های زیادی از جمله لیدی گاگا رو درگیر خودش کرده است. در این مطلب شما را با این بیماری ود علایم آن آشنا می کنیم.

فیبرومیالژی یک سندرم درد اسکلتی-عضلانی مزمن است که با درد در سطح گسترده، نقاط حساس، خستگی و اختلال خواب مشخص می‌شود و علت آن ناشناخته است. این بیماری نوعی روماتیسمبافت همبند است.  لیدی گاگا به تازگی از تلاشش برای زندگی با این بیماری حرف زده است. در این مطلب با علایم این بیماری بیشتر آشنا می شوید تا در صورت مشاهده آن ها هرچه سریع تر اقدام کنید.

فیبرومیالژی چیست؟

فیبرومیالژی یک بیماری مزمن همراه با درد غیر قابل توضیح در عضلات و مفاصل همراه و خستگی و انرژی پایین بدنی است. حال حاضر فیبرومیالژی به عنوان اختلال در تنظیم درد در نظر گرفته می‌شود. درد مزمن و تندرنس عضلانی و نقاط اتصال عضلانی مشخصه آن است. 

علت ابتلا به این بیماری هنوز مشخص نیست اما عوامل ژنتیکی، محیطی، عفونت و… در ابتلا به این بیماری بی اثر شناخته نشده اند. تحقیقات نشان داده که بیماران مبتلا به فیبرومیالژی دچار تغییراتی در سطح نوروترانسمیترها Neurotransmitters در مغز و اعصاب میشوند. نوروترانسمیترها مواد شیمیایی خاصی هستند که نوسط اعصاب تولید شده و نقش مهمی در انتقال پیام های عصبی دارند.

در این بیماری مقدار یک نوروترانسمیتر بنام سروتونین Serotonin در مغز کم میشود. همچنن این بیماران در مایع مغری نخاعی Cerebrospinal fluid خود (مایع مغزی نخاعی مایعی است که اطراف مغز و نخاع را فرا گرفته است و در واقع مغر و نخاع در آن غوطه ور هستند) مقادیر بالاتری از یک ماده شیمیایی به نام ماده پی Substance P دارند. این ماده هم در انتقال پیام های درد تاثیرگذار است.

سیستم انتقال پیام درد در این افراد دچار اختلال و بیش فعالی شده و پیام درد به صورت مداوم به تمام بدن ارسال می شود.

بیماری فیبرومیالژی در دو درصد مردم دیده میشود. در زنان هفت برایر شایعتر از مردان بوده بطوریکه بیش از 80 درصد بیماران از خانمها هستند و بیشتر در سنین 55-25 دیده میشود.

فیبرومیالژی تنها در در زنان جوان دیده نمی‌شود، بلکه بیشترین میزان شیوع در زنان ۵۰ ساله است. میزان شیوع با افزایش سن، افزایش می‌یابد، به‌طوری‌که در زنان ۷۰ تا ۷۹ سال به ۷٫۴٪ می‌رسد. همچنین فیبرومیالژی در کودکان نیز دیده می‌شود که البته چندان شایع نیست. اکثر بیماران با تظاهرات فیبرومیالژی بین ۳۰ تا ۵۰ سال دارند.

افراد مبتلا به این بیماری معمولا از تفاوت سطح انرژی و توانایی‌هاشون نسبت به آدم‌های عادی شرمنده‌ هستند. 

تابحال درمانی برای این بیماری کشف نشده است، اما داروها علائم بیماری رو کمی کنترل می کنند و همچنین ورزش و کم کردن استرس نیز در روند بهبود و کاهش درد بسیار موثر است.

نشانه های بیماری فیبرومیالژی

ویژگی‌های اصلی فیبرومیالژی درد منتشر شده در بافت نرم است که معمولاً با جملاتی نظیر سوزش، خارش و … بیان می‌شود. درد ممکن است در گردن، پشت، سینه، بازوها و پاها حس شود. به‌علاوه بیماران ممکن است از خشکی بدن صبحگاهی، خستگی، اختلالات خواب یا سردرد شاکی باشند. 

بیماری‌های شایع همراه فیبرومیالژی شامل سندرم روده تحریک پذیر، سندرم خستگی مزمن، افسردگی، سردرد مزمن، آلرژی‌های دارویی متعدد، سندرم پیش از قاعدگی و اختلالات اضطرابی هستند. 

همپوشانی علائم فیبرومیالژی با سایر بیماریهای با اتیولوژی ناشناخته، مانند سندرم خستگی مزمن، بررسی‌های اضافه در تشخیص را ضروری می‌سازد.

فیبرومیالژی چیست و چه درمانی دارد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ