درمان بی خوابی با این آجیل

mahdie.mohtashami
بیماری‌ها و مشکلات مربوط به خواب به مزاج مغز, قوت و صحت کارکرد آن بستگی دارد.

امروزه استفاده ی مکرر از وسایل الکترونیکی قبل از خواب باعث شده که افراد دیرتر بخوابند و یا مدت زمان زیادی را در رختخواب خود سپری کنند تا به خواب بروند. بی خوابی شبانه باعث خستگی روز بعد می گردد اما نگران این مشکل نباشید با استفاده از روغن بادام می توانید بی خوابی خود را درمان کنید. در این مقاله به بررسی خواص بادام نیز پرداخته شده است.

درمان بی خوابی با شیره بادام

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ سمیه ذاکری درباره بی‌خوابی اظهار کرد: در واقع بیماری‌ها و مشکلات مربوط به خواب به مزاج مغز, قوت و صحت کارکرد آن بستگی دارد.

وی افزود: غلبه خشکی بر مزاج مغز از علل بی‌خوابی محسوب می‌شود, این افراد معمولاً خشکی بینی دارند, ترشحات بینی‌شان کم است, کمتر سرما می‌خورند, حواس بویایی و شنوایی تیزی دارند در سرشان گاهی احساس سبکی می‌کنند, سبکی آزار‌دهنده انگار سرشان در فضا آزاد است, لازم نیست حتماً همه علائم در یک فرد باشد تا بگوییم خشکی مزاج مغز دارد.

این متخصص طب ایرانی تصریح کرد: برای درمان خشکی مغز باید رطوبت به آن رساند, مصرف شیره بادام, مصرف کاهو قبل از خواب, مصرف غذاهای رطوبت‌زا مثل ماش، جو‌، شیر‌، اسفناج، کدو و پرهیز از ادویه مناسب است.

رفع بی خوابی با استفاده از روغن بادام و روغن بنفشه

در طب سنتی برای درمان بی‌خوابی شده است که می‌توان روغن بنفشه و روغن بادام را به پیشانی بمالند یا یک قطره از روغن را در بینی چکاند یا غذاهای سرد و ترمصرف کنند مانند ماست یا قلیه کدو تا خواب بیشتر شود.

درمان بی خوابی شبانه با اسطوخودوس

نوشیدن چای اسطوخودوس پیش از خواب به افرادی که دچار اختلال خواب هستند و شب ها چندین بار از خواب بیدار می شوند، کمک می کند تا به مرور خوابی آرام و بی دغدغه را تجربه کنند. برای بهره‌مندی از تاثیر این چای کافی است یک ساعت پیش از خواب شبانه یک فنجان چای اسطوخودوس را به صورت ولرم بنوشید. برای تهیه این چای کافی است یک قاشق چای‌خوری برگ خشک شده این گیاه را درون یک فنجان آب جوش بریزید و سر فنجان را با کمک نعلبکی ببندید تا در عرض ۱۰ دقیقه دم بکشد.

توجه: از مصرف بیش از اندازه این دمنوش اسطخودوس (بیش از مقدار ذکر شده) خودداری کنید. در صورت زیاده روی احتمال این وجود دارد که اسطوخودوس تاثیر معکوس داشته باشد و به جای آرام بخشی باعث تحریک اعصاب شود.

خوابی راحت با ترکیب شیر و عسل

عسل دارای مقادیر فراوانی اسیدآمینه تریپتوفان است. اسیدآمینه تریپتوفان به کاهش اضطراب کمک می‌کند و باعث ایجاد آرامش در سیستم عصبی می‌شود. عسل همچنین سرشار از پتاسیم است که اثرات آرام‌بخشی بر مغز و بدن دارد. نیز شیر یکی از درمان‌های طبیعی و در دسترس برای داشتن خوابی راحت است.

میزان بالای اسیدآمینه‌ی موجود در شیر خاصیت آرام‌بخشی دارد و هیچ نوشیدنی دیگری مانند آن به اضافه‌ی یک قاشق غذاخوری عسل نمی‌تواند شب راحتی را برای شما به ارمغان بیاورد. البته توجه داشته باشید که برخی افراد به لاکتوز موجود در شیر حساسیت دارند و با نوشیدن آن به نتیجه‌ی دلخواه نمی‌رسند؛ اما اگر شما چنین مشکلی ندارید می‌توانید با خیال راحت به این نوشیدنی اعتماد کنید.

 

خواص بادام

تقویت سلامت مغز

بادام سرشار از مواد مغذی است که برای تکامل و سلامت مغز انسان اهمیت دارد. مصرف بادام با افزایش سطح هوش ارتباط زیادی دارد و به همین خاطر از زمان‌های دور به ‌عنوان یک غذای اصلی برای کودکان در‌حال‌رشد استفاده می‌شده است. این خشک‌بار از ریبوفلاوین و ال‌کارنیتین تشکیل شده است که ازجمله مواد مغذی برای مغز هستند. بادام فعالیت‌های مغزی را افزایش می‌دهد، در ایجاد مسیرهای عصبی جدید نقش دارد و احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از بادام در رژیم غذایی، مثل روغن بادام، برای سلامت عمومی و عملکرد بهتر دستگاه عصبی مفید است.

بعضی از مادران هر روز بادام آب‌کرده به کودکان خود می‌دهند. مصرف دو تا سه دانه بادام در روز کافی است. در صورت واکنش حساسیتی می‌توانید لایه‌ی خارجی آن را جدا کنید، چون مواد مغذی ندارد.

تنظیم سطح کلسترول

مصرف مداوم بادام به افزایش سطح کلسترول خوب خون (HDL) کمک می‌کند و در کاهش کلسترول بد موثر است.

بهبود سلامت استخوان

بادام منبع بی‌نظیری از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مقدار زیادی فسفر است. فسفر تأثیر چشمگیری روی قدرت و دوام استخوان و دندان دارد و از بیماری‌های وابسته به سن مانند پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

مراقبت از پوست

خواص بادام برای مراقبت از پوست به‌خوبی شناخته شده است. معمولا برای ماساژ نوزادان از روغن بادام استفاده می‌شود. شیر بادام به‌خاطر تأثیرات مثبتی که روی پوست دارد، معمولا در بعضی از سوپ‌ها مصرف می‌شود.

جلوگیری از دیابت

جلوگیری از دیابت، یکی دیگر از خواص بادام برای سلامتی بدن است. بادام افزایش ناگهانی سطح گلوکز و انسولین بعد از مصرف وعده‌های غذایی را کاهش می‌دهد. ممکن است قند خون افراد مبتلا به دیابت با صرف هر وعده‌ی غذایی به میزان زیاد تغییر کند. این تغییرات برای بدن خطرناک است. مصرف بادام می‌تواند در جلوگیری از تغییرات خطرناک قند خون مؤثر باشد. بادام در تنظیم روند جذب گلوکز نقش دارد و فرایند جذب را راحت‌تر می‌کند.

موثرترین روش های درمان بی خوابی شبانه 

چگونه بی خوابی را درمان کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ