درمان گرمازدگی در سه سوت

faateme1366
با نزدیک شدن به فصل گرما مسئله مهمی پیش روی ما است به نام گرمازدگی. در این مطلب برای شما از انواع درمان گرمازدگی صحبت کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

از علائم گرمازدگی چه می دانید

در این حالت بدن فردی که در معرض گرمای زیاد قرار گرفته دچار کم آبی شده و غلظت خون وی افزایش می یابد. این عارضه سبب کندی جریان خون و ایجاد اختلال در عملکرد ارگان های مختلف بدن میشود.

از جمله علائم و نشانه های گرمازدگی گشاد شدن مردمک چشم، هوشیاری پایین ، تهوع و استفراغ ، پوست خشک و داغ و قرمز و سردرد و سرگیجه میباشد. کودکان، سالمندان و افرادی که در فضای باز کار میکنند بیش از سایر افراد در معرض گرمازدگی قرار میگیرند.

 

گرمازدگی عوارض بدی دارد

از عوارض گرمازدگی، درد ،‌ گرفتگی عضلانی و خستگی است که این عوارض به علت از دست دادن آب و نمک بدن به وجود می آید. حمله گرمایی از دیگر عوارضی است که در اثر از دست دادن مکانیسم تنظیم گرمایی بدن به وجود می آید و شخص بیمار حتی ممکن است دچار خواب آلودگی و اغما شود.

شخصی که دچار گرمازدگی می شود، باید تا 12 ساعت از هرگونه فعالیتی اجتناب کند. این بیمار اگر دچار گرفتگی و درد عضلانی بود، باید به وی آرامش داد تا بتواند از این درد راحت شود.

 

آیا می توان فرد گرما زده را ماساژ داد؟

بیمار گرمازده ای که دچار درد و گرفتگی عضلانی است، پوستش خنک و مرطوب است و فشار خونش پایین می آید و درمان آن، دادن آب و نمک به وی است.

گرفتگی عضلانی بیشتر در عضلات بازو، ران و شکم، به خاطر خروج بیش از حد نمک در حین تعریق شدید یا کاهش جذب نمک به وجود می آید. نباید بیماری که دچار گرفتگی عضلانی شده را ماساژ داد، این ماساژ می تواند درد را افزایش دهد. بهترین راه حل برای رفع این نوع گرمازدگی، حل کردن یک قاشق چای خوری نمک در یک لیوان آب است که باید هر 15 دقیقه یک بار، نصف لیوان به آرامی به بیمار داده شود.

 

برای جلوگیری از گرمازدگی چه کنیم؟


بهترین کار برای جلوگیری از گرمازدگی مصرف آب خنک به میزان مناسب است و در صورتی که گرمازدگی طولانی شود بهتر است نمک و آبلیمو به آب آشامیدنی اضافه کنیم زیرا علاوه بر از دست دادن آب به هنگام گرمازدگی مقداری از املاح بدن مثل سدیم نیز از دست می رود که با اضافه نمودن نمک، بدن را به حالت تعادل برمی گردانیم.

 

معجزه هندوانه ای

هندوانه یک میوه تابستانی لطیف، آبدار، خنک کننده، آرام بخش و مسکن التهابات درونی است که اصولا برای رفع عطش در اوج گرمای تابستان مصرف می‌شود و مورد پسند بسیاری از مردم است.

طبیعت هندوانه سرد و‌ تر است و برای افراد گرم مزاج بسیار مطلوب است. مربای پوست هندوانه برای رفع حرارت بدن، رفع تشنگی و گرمازدگی بسیار مفید است.

جادوی دانه های دارویی

خاکشیر و تخم شربتی از دانه‌های دارویی هستند که برای مقابله با گرما و پیشگیری از گرمازدگی سودمند هستند.

بر اساس طب قدیم طبیعت خاکشیر خنک است و به علاوه احتمالاً سبب افزایش جذب آب از طریق دستگاه گوارش می‌شود. خاکشیر اغلب به صورت شربت مصرف می‌شود اما بهتر است از زیاد شیرین کردن این شربت خودداری شود چون ممکن است به افزایش غلظت خون منجر شود.

 

نوشیدنی های مجاز برای گرمازده ها

استفاده از عرقیاتی همچون عرق کاسنی، عرق بید و عرق شاه تره در مواقع گرمازدگی بسیار مفید هستند و مصرف دلستر و ماءالشعیر اگر به صورت طبیعی تولید شده باشد و مواد افزودنی و شیمیایی آنها کم باشد می توانند یک نوشیدنی خوب در مواقع گرمازدگی باشد همچنین استفاده از دوغ کم نمک، شربت کم شیرین و چای رقیق نیز توصیه می شود اما تاکید بر این است که بهترین و مفیدترین نوشیدنی در فصل گرما آب است.

 

نکات بسیار مهمی که در مورد فرد گرمازده باید رعایت شود

هنگام گرمازدگی از گرفتن دوش آب سرد به جهت ایجاد شوک، از قرار گرفتن در معرض باد مستقیم کولر به دلیل ایجاد عفونت‌های تنفسی و از نوشیدن سریع مایعات بسیار سرد به جهت به هم خوردن وضعیت سیستم ایمنی و گوارشی بدن خودداری کنید.

با استفاده از حوله خنک در بدن فرد گرمازده، وی را به حالت طبیعی بازگردانید.

میوه‌هایی مانند آلبالو، خیار و هندوانه نقش بسزایی در تنظیم درجه حرارت بدن دارند.

– از آنجا که فرد گرمازده اشتهای زیادی برای خوردن آب سرد و یخ دارد، باید وی را تشویق کرد تا به تدریج و آهسته مایعات را بنوشد تا معده وی دچار تحریک و درد نشود.

 

عجیب ترین راه های برای خنک شدن در گرما!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ