علایم تیروئید که احتمالا نمیدانید

pegiu
این مطلب رابخوانید تا بدانید تیروئید شما سالم است یا خیر

علایم تیروئید که باید بدانید

تیروئید غده‌ پروانه ای شکل روی گلوی شماست که وظیفه تنظیم عملکردهای بدن را بر عهده دارد. افراد زیادی به بیماری تیروئید دچار هستند اما تعداد کمی از آن ها از بیماری خود اطلاع دارند. بیماری تیروئید درصورتی که شناسایی و درمان نشود می‌تواند منجر به مشکلات زیادی برای سلامتی شده و از کیفیت زندگی بکاهد.

علایم تیروئید

تیروئید

ناتوانی در برابر سرما

یکی از علائم تیروئید اذیت شدن و یا ناتوانی در برابر سرما است. در پرکاری تیروئید، بدن نسبت به هوای گرم واکنش بیشتری نشان می‌دهد. تیروئید مسئول کنترل تولید هورمون‌هایی است که عملکردهای بدن را کنترل می‌کنند. به عنوان‌ مثال متابولیسم، ضربان قلب و دمای بدن برخی از این عملکرد ها هستند. درست همانند کمبود پروتئین در خون، هر تغییری در درجات تیروئید نیز می‌تواند باعث زیاد یا کم شدن دمای بدن شود. بدین ترتیب است که در صورت وجود مشکل در غده تیروئید شما، احتمالاً در برابر سرما یا گرما بسیار حساس خواهید بود.

بیماری تیروئید

پریود نامنظم

اگر پریود شما هر ماه به موقع شروع نمی‌شود و به اصطلاح نامنظم است، احتمال دارد مشکل از غده تیروئید شما نیز باشد. اگر تیروئید مشکلی داشته باشد، غده‌ی هیپوفیز مقدار بیشتری پرولاکتین تولید خواهد کرد. پرولاکتین هورمونی است که تخمک گذاری را سرکوب کرده و درنتیجه پریود به هم می‌ریزد. این اتفاق همچنین به دلیل کمبود انرژی سلولی، تخمک گذاری را کمتر کرده و باعث بروز مشکلاتی برای تخمدان بیمار می‌شود.

غده تیروئید

افسردگی

افسردگی نیز می‌تواند از علائم تیروئید باشد. کم کاری تیروئید می‌تواند باعث بروز مشکلاتی همچون دمدمی بودن، بی‌خوابی و خستگی شود. اگر همیشه احساس خستگی یا افسردگی می‌کنید، زمان خوبی است که به یک متخصص غدد مراجعه کرده و غده تیروئید خود را چک کنید.

تیروئید کم کار

از دست دادن حافظه

اگر با اختلال عملکرد تیروئید درگیر باشید، احتمال دارد دچار زوال حافظه نیز شوید. امکان دارد متوجه کند شدن عملکرد ذهنی خود شوید و احساس کنید تفکرات شما مبهم شده است. همچنین ممکن است دچار اختلال در تمرکز شوید.

درمان تیروئید

مشکلات گوارشی

تیروئید مسئول متابولیسم بدن نیز هست. اگرتیروئید کم کار داشته باشید، متابولیسم شما نیز کاهش می‌یابد. درنتیجه، گوارش شما نیز دچار مشکل خواهد شد. اگر پرکاری تیروئید داشته باشید، احتمال دارد بیش از گذشته به دستشویی رفتن نیاز داشته باشید.

علائم تیروئید

تعریق زیاد

یکی دیگر از علائم تیروئید تعریق زیاد است. آیا بعد از ورزش بسیار بیشتر از دیگران عرق می‌کنید؟ این عارضه می‌تواند از پرکاری تیروئید ناشی شده باشد. زمانی که غدد تیروئید بیش از اندازه کار می‌کنند، عملکرد سایر بخش‌های بدن نیز بالاتر رفته و باعث تعریق بیشتر می‌شود.

پرکاری تیروئید

انرژی زیاد و بی خوابی

اگر معمولا دچار بی خوابی هستید و دیرخوابتان می‌رود، احتمالاً تیروئید شما پرکار است. همان‌طور که گفتیم تیروئید مسئول کنترل متابولیسم است. متابولیسم غذا را به انرژی تبدیل می‌کند. بنابراین هرچه پرکاری تیروئید شما بیشتر باشد، انرژی بیشتری تولید خواهد شد. این اتفاق باعث می شود که حتی در شب‌هایی که بسیار خسته هستید به راحتی خوابتان نرود.

علائم کم کاری تیروئید

مشکلات خواب

از دیگر علائم تیروئید می‌توان به مشکلاتی که به هنگام خواب گریبان گیر شما خواهند شد اشاره کرد. تیروئید پرکار سیستم عصبی را درگیر می‌کند و باعث بروز مشکلاتی برای خواب خواهد شد. این مشکل حتی می‌تواند به تحریک آلت تناسلی مردان در شب و تعریق زیاد در زمان خواب منجر شود. اینکه همیشه احساس خواب آلودگی داشته باشید نیز به کم کاری تیروئید مربوط می‌شود.

تغییر وزن

اگر تیروئید شما مشکلی داشته باشد، در کم کردن وزن مشکل خواهید داشت و یا وزنتان زیاد خواهد شد. تیروئید رابطه‌ بسیار نزدیکی با متابولیسم دارد و متابولیسم نیز میزان مصرف کالری را کنترل می‌کند. معمولاً وقتی استرس دارید عملکرد تیروئید شما تحت تأثیر قرار گرفته و باعث به وجود آمدن میل زیادی به ترشح هورمون‌ های انرژی زا و شاد کننده می‌شود. به همین دلیل شروع به اضافه وزن می کنند.

شکنندگی مو

موی خشک و شکننده یا موی نازک از علائم تیروئید است. کم کاری تیروئید می‌تواند قطر موهای شما را کم کند. همچنین کم کاری تیروئید نیزمنجر به ریزش مو خواهد شد. اما نگران نباشید؛ با درمان تیروئید، موهای سالم شما باز خواهند گشت.

خشکی پوست

کم کاری یا پرکاری تیروئید می‌تواند باعث تغییر در پوست شما شود. امکان دارد متوجه خارش، خشکی، رنگ و رو رفتگی، کبودی و یا تغییر در رنگ پوست خود شوید. همچنین امکان دارد صورت شما پف کند. چین و چروک های پوست نیز بیشتر نمود پیدا خواهند کرد.

مشکل در قورت دادن

غده‌ تیروئید رفلاکس معده را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر تیروئید کمکار دارید، “اسفنکتر پایینی مری” از کار خواهد افتاد. این اتفاق باعث می شود غذا و مایعات گوارشی نتوانند دوباره به مری بازگردند. همچنین تخلیه‌ معده نیز با مشکل مواجه شده و درنتیجه اسید بیشتری از معده به سمت مری سرازیر خواهد شد. این اتفاق باعث‌ ترش کردن معده و بد شدن حال بیمار می‌شود.

نقش تیروئید در سردرد‌های مزمن

 به نقل از وبسایت معتبر WebMD مطالعات جدید نشان می‌دهد افرادی که بیماری تیروئید (کم کاری تیروئید) دارند بیشتر از افراد دیگر دچار میگرن یا سردرد مزمن می‌شوند.

به گفته‌ی محققان دانشکده‌ی پزشکی سینسیناتی (Cincinnati) کم کاری تیروئید زمانی اتفاق می‌افتد که بدن به مقدار کافی هورمون تیروئید ترشح نمی‌کند. این اختلال منجر به بدخلقی، افزایش وزن، ریزش مو، خستگی، یبوست و قاعدگی نامنظم می‌شود. این مطالعه روی 8.400 نفر انجام شده است و داوطلبان آن برای 20 سال به عنوان بخشی از یک پروژه‌ی پزشکی زیر نظر گرفته شده‌اند.

محققان نقش تیروئید در سردرد‌های مزمن را کشف کردند. آن‌ها دریافتند در افرادی که سردردهای مزمنی مانند سردرد تنشی دارند، احتمال داشتن

21 درصد بالاتر بوده و این احتمال در افرادی که میگرن دارند 41 درصد بیشتر است.

یافته‌ها نشان می‌دهد رابطه‌ای بین افراد مبتلا به میگرن و کم کاری تیروئید وجود دارد.

حدود 12 درصد از مردم آمریکا میگرن دارند و تنها 2 درصد به کم کاری تیروئید مبتلا هستند. این بیماری‌ها اگرچه به ندرت خطرناک هستند اما اگر بیمار درمان نشود باعث ایجاد ناراحتی خواهند شد.

محققان اشاره کردند هنوز دلیل مشخصی برای ارتباط بین سردرد و کم کاری تیروئید شناخته نشده ولی نقش تیروئید در سردرد‌های مزمن مشخص شده است.

دکتر وینسنت مارتین (Vincent Martin) استاد دانشکده‌ی پزشکی و مدیر مرکز دردهای سر و صورت موسسه‌ی علوم اعصاب (UC Gardner Neuroscience Institute) در این مورد اعلام کرد:  

    پیشرفت تیروئید در افرادی که سردردهای مزمن دارند باعث افزایش دفعات سردرد می‌شود. همان‌طور که در مطالعات گذشته معلوم شد درمان کم کاری تیروئید باعث کاهش سردرد می‌شود. پزشکان باید در تشخیص کم کاری تیروئید در افرادی که سردردهای مزمن دارند حساس‌تر باشند.

تیروئید غده‌ای در پایین گردن و بخشی از سیستم غدد درون ‌ریز است. هورمون تیروئید بسیاری از فعالیت‌های بدن از جمله ضربان قلب و سرعت سوزاندن کالری را کنترل می‌کند. به همین علت جدی گرفتن کم‌کاری و یا پرکاری آن امری حیاتی و ضروری است.

              

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ