درمان خانگی سوزش معده

atoosamirzavandi
یکی از ساده‌ترین داروهای خانگی برای درمان سوزش سردل جویدن تخم رازیانه است.

سوزش معده زمانی رخ می دهد که ماهیچه ی عضلانی اجازه ی ورود غذا از معده به مری را بدهد. این برگشت باعث سوزشی در ناحیه ی سر دل می شود. در این مقاله علل سوزش معده و راه های درمان خانگی را بیاموزید.

 

علت سوزش معده چیست؟

مهمترین عوامل سوزش معده عبارتند از:

پرخوری

خوردن غذاهای پر ادویه بخصوص غذاهای تند

مصرف آب میوههای اسیدی (گریپ فروت، پرتقال، آناناس)

مصرف غذاهای چرب و پرکالری

خوردن بیش از اندازه شیرینیها و شکلات

مصرف زیاد نوشیدنیهای کافئیندار مانند چای و قهوه

مصرف الکل

سیگار کشیدن

مصرف برخی داروها نظیر آسپیرین، ایبوبروفن و ناپروکسین

فشارهای عصبی

 

درمان خانگی سوزش معده

تخم رازیانه

یکی از ساده‌ترین داروهای خانگی برای درمان سوزش سردل جویدن تخم رازیانه است. می‌توانید این تخم‌ها را چندین بار در روز بجوید تا نفس‌تان تازه شود، و در عین حال تولید اسید معده‌تان نیز کنترل شود. علاوه بر این، شما می‌توانید یک فنجان دمنوش تهیه شده از تخم رازیانه را بنوشید. برای آماده کردن این دمنوش گیاهی، باید ۲ قاشق چایخوری تخم رازیانه را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید، و سپس به مدت حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید تا خنک شود. در نهایت، آن را صاف کنید و در یک فنجان بریزید، و کم‌کم آن را بنوشید.

 

نعناع

نعناع برای درمان سوء هاضمه و سوزش معده بسیار موثر است چرا که خواص تسکین‌دهنده دارد و به فرآیند هضم کمک می‌کند. برای استفاده از نعناع جهت درمان سوزش سردل، دستورالعمل زیر را می‌توانید گام به گام در خانه دنبال کنید:

۱ قاشق غذاخوری برگ نعناع خرد شده را به یک فنجان آب اضافه کنید.
سپس اجازه بدهید به مدت حدود ۳۰ دقیقه بماند.
این نوشیدنی را ۲ تا ۳ بار در روز مصرف کنید.
علاوه بر این، شما می‌توانید برگ نعناع تازه را به منظور جلوگیری از سوزش معده بجوید. با این وجود، یادتان باشد در صورتی که به رفلاکس اسید مبتلا هستید، نباید از نعناع استفاده کنید.

 

زنجبیل

زنجبیل تازه کمک خواهد کرد که فورا و در طی مدت دو روز از شر سوزش معده خلاص شوید زنجبیل اسید داخل معده را جذب می‌کند و به آرام کردن اعصاب‌تان (که در بروز سوزش معده نقش دارد) کمک می‌کند. راه‌های آسان زیادی برای استفاده از زنجبیل جهت درمان سوزش سردل وجود دارد. برخی از این روش‌ها را در ادامه می‌بینید:

زنجبیل را می‌توانید به عنوان یک ادویه برای پخت و پز استفاده کنید.

یکی دیگر از گزینه‌ها خوردن تکه‌های زنجبیل به صورت خام است.

همچنین می‌توانید دمنوش زنجبیل بنوشید.

به منظور جلوگیری از رخ دادن مجدد اختلال سوزش معده در آینده، می‌توانید این گیاه دارویی طبیعی را مکررا مصرف کنید.

دمنوش زنجبیل را نیز می‌توانید طبق دستورالعمل زیر تهیه کنید:

۱ قاشق چایخوری زنجبیل تازه و رنده‌شده را به ۱ فنجان آب جوش اضافه کنید.

سپس به مدت چند دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.

می‌توانید این دمنوش گیاهی را ۳ یا ۴ بار در روز بنوشید.

 

نوشیدنی لیمو و عسل

عسل و لیمو در کاهش سوزش معده بسیار موثر هستند زیرا آنزیم‌هایی دارند که بلافاصله بر روی آنزیم‌های گوارشی تاثیر می‌گذارند و اثر آنها را خنثی می‌کنند و همچنین سبب کنترل تولید بیش از حد آنها می‌شوند. برای رسیدن به نتایج بهتر، باید طبق مراحل زیر عمل کنید:

آب نیمی از یک لیمو و یک قاشق چای‌خوری عسل را در یک لیوان آب گرم بریزید.
این سه را خوب با هم مخلوط کنید و ترکیب حاصل را هر زمانی که احساس کردید نزدیک است دچار سوزش شوید، بنوشید.
شما همچنین می‌توانید معجون لیمو و عسل را همراه با وعده‌های غذایی مصرف کنید چرا که این ترکیب از سوزش معده جلوگیری خواهد کرد.

 

آب سیب‌زمینی

یکی از داروهای خانگی بسیار عالی برای سوزش معده آب سیب‌زمینی است. این ماده‌ی خوراکی دارای آنزیمی است که مسئولیت خنثی کردن اسید را در دستگاه گوارش شما بر عهده دارد. به این ترتیب تاثیر آنها را روی بدن‌تان کاهش می‌دهد و از سوزش معده جلوگیری می‌کند. بهتر این است که آب سیب‌زمینی را صبح‌ها با معده‌ی خالی مصرف کنید. یادتان باشد که فقط آب سیب‌زمینی تازه بنوشید و از مصرف کردن نوشیدنی‌های بسته‌بندی شده و مصنوعی موجود در بازار پرهیز کنید. برای آماده کردن آب سیب‌زمینی، باید مطابق با مراحل زیر عمل کنید:

یک سیب‌زمینی متوسط بردارید.
آن را پوست بکنید و به خوبی شستشو بدهید و سپس به ۴ قسمت برش دهید.
تکه‌های سیب‌زمینی را در یک مخلوط کن برقی له کنید و بعد با استفاده از یک صافی آب آن را بگیرید.
شما می‌توانید آب سیب‌زمینی را با آب سرد رقیق کنید اما هیچ‌گونه گیاه دارویی یا ادویه‌ای به این آب اضافه نکنید.

 

موز یا سیب بخورید

همانطور که می‌دانید موز حاوی آنتی اسیدهای طبیعی است که می‌تواند در برابر رفلاکس اسید مقابله کند. اگر می‌خواهید ساده ترین درمان خانگی را برای سوزش سردل امتحان کنید بهتر است کمی موز بخورید و نتایج به دست آمده را ارزیابی کنید. گزینه دیگری که پیش روی شما قرار دارد خوردن روزانه یک عدد سیب است. یک عدد سیب را ببرید و چند ساعت قبل از رفتن به رختخواب آن را میل کنید. اینکار باعث تسکین درد می‌شود.

 

اسید بیشتری مصرف کنید

زمانی که اسید باعث سوزش مری شما می‌شود خوردن اسید بیشتر به نظر مسخره می‌رسد اما باید به خاطر داشته باشید که در برخی از موارد رفلاکس اسید به خاطر نبود اسید کافی در معده ایجاد می‌شود.

این خود اسید است که به عضلات مری می‌گوید که بسته شوند. اگر معده شما اسید کافی نداشته باشد، امکان شل شدن این دریچه وجود خواهد داشت. در این شرایط اسید از معده به مری باز می‌گردد و رفلاکس اسید رخ می‌دهد. اگر فکر می‌کنید رفلاکس اسید در شما به همین خاطر است، سعی کنید سرکه سیب خالص بنوشید تا از بروز این مورد جلوگیری کنید.

خوراکی هایی که باعث سوزش معده می شوند 

علت و درمان ترش کردن و سوزش معده

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ