آیا سبزی شاهی دیابت را کنترل می کند؟

atoosamirzavandi
مصرف منظم شاهی به کنترل دیابت و عوامل پیش دیابت کمک می کند.

دیابت یا مرض قند بیماری است که هر فردی را مجبور به رعایت در خوردن مواد غذایی می کند. سبزیجات از جمله مواردی هستند که می توانند کمک بزرگی در کاهش و کنترل دیابت باشند. در این مقاله ضمن معرفی خواص سبزی شاهی به توانایی آن در کنترل دیابت اشاره خواهیم کرد.

 

خواص شاهی برای آسم

 

شاهی حاوی مقدار قابل ملاحظه ای ویتامین A و روغن هاى فرار است.به همین دلیل برای مخاط دستگاه تنفسى و در نتیجه مبتلایان به آسم فوق العاده مفید است.کسانى که برونشیت دارند یا سرفه هاى سختى مى کنند،هر روز 60 تا 150 گرم عصاره شاهی را مصرف نمایند.

 

خواص شاهی برای کلیه ها

 

شاهی مانند خیلی از سبزیجات گروه چلیپاییان مانند کلم،کلم بروکلی و کلم پیچ دارای گلوکوزیدها و روغن خردل (روغن تلخ) می باشد.این مواد،محرک فعالیت کلیه ها هستند و موجب تقویت معده و کیسه صفرا می شوند. از این رو مصرف شاهی به کسانی که سنگ کلیه و مثانه دارند،توصیه شده است.

 

خواص شاهی برای پوست خشک و تیره

به گفته محققان، سبزی شاهی گیاهی غنی از آنتی اکسیدان هاست. میزان آنتی اکسیدان و مواد معدنی آن به از بین بردن سموم در راستای بهبود سلامت پوست کمک می کند. شاهی غنی از ویتامین C است؛ ۱۰۰ گرم از آن (معادل ۳ فنجان) حاوی ۷۲ درصد از میزان ویتامین روزانه مورد نیاز ما برای حفظ سلامت پوست است.

مطالعه سال ۲۰۱۲ محققان نشان داد ۱۰ نفر از ۱۱ زنی که یک کیسه سبزی شاهی به رژیم غذایی روزانه شان اضافه کرده بودند شاهد بهبود ملموس پوست شان بودند. همچنین ۷ نفر از ۱۱ نفر شاهد بهبود چین و چروک هایشان بودند. این باور وجود دارد که ویتامین C کلاژن های را می سازد که به پوست حالت سفتی و ارتجاعی می دهد و در نتیجه پوست جوان به نظر می رسد.

 

کنترل دیابت با شاهی

مصرف منظم شاهی به کنترل دیابت و عوامل پیش دیابت کمک می کند. در مطالعه سال ۲۰۱۵، محققان دو درمان انسولین و مصرف روزانه عصاره شاهی را به منظور مقایسه میزان تاثیر هر یک در کنترل قند خون در موش های مبتلا به دیابت نوع۲ بررسی کردند. یافته ها نشان داد عصاره شاهی (۲۰۰ mg/kg) دارای تاثیرات کاهنده قند و چربی است. به عبارت دیگر، موش های که عصاره سبزی شاهی خورده بودند در مقایسه با موش های که انسولین دریافت کرده بودند، فشارخون کمتری داشتند.

 

کاهش کلسترول بالا با شاهی

این سبزی شفابخش با کاهش میزان کلسترول بالا هم مرتبط است. در مطالعه سال ۲۰۰۸، موش های که به مدت یک ماه روزانه شاهی مصرف کرده بودند میزان تری گلیسیریدشان تا ۴۳ درصد، کلسترول شان تا ۳۷ درصد و کلسترول بد شان (LDL) تا ۴۹ درصد کاهش یافته بود و میزان کلسترول خوب شان (HDL) تا ۱۶ درصد افزایش یافته بود.

 

کاهش فشارخون با شاهی

سبزی شاهی نیز همانند چغندر و سایر سبزی های برگدار حاوی مقدار بالای نیترات رژیمی است. اکثر میوه ها و سبزیجات به طور طبیعی حاوی مقداری نیترات هستند. برخلاف نیترات های افزودنی برای حفظ رنگ و کاهش رشد میکروارگانیزم ها در گوشت فرآوری شده، این نیترات های طبیعی از مواد ضروری برای رشد گیاه هستند. تحقیقات نشان می دهد نیترات موجود در سبزیجات موجب کاهش فشارخون دیاستولیک به طورمیانگین۳.۷ mm Hg  می شود. از اینرو سبزیجات غنی از نیترات می توانند نقش حفاظتی در مقابل فشارخون بالا داشته باشند.

 

حفاظت از لثه ها با شاهی

برای داشتن لثه های محکم و همچنین دندان های سالم حتما از شاهی استفاده کنید. مواد معدنی که در این سبزی قرار دارد می تواند به راحتی در مقابل بیماری های دهان شما را ایمن کند.

 

شاهی سرشار از مواد معدنی

مواد معدنی موجود در شاهی هم کم نیستند. پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم و زینک(روی) جزو مواد معدنی شاهی می‌باشند. این سبزی از آنتی‌اکسیدان‌ها هم بی‌نصیب نیست. کاراتنوئیدها، بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین جزو آنتی‌اکسیدان های شاهی می‌باشند.
شاهی حاوی ترکیبات گوگردی است که می‌تواند بدن را در برابر سرطان ایمن کند. فیبرهای شاهی نیز قابل توجه است مانند سلولز، پکتین و غیره.
معمولاً کلسیم سبزیجات به سختی جذب بدن می‌شود. اما کلسیم موجود در شاهی برای بدن قابل‌استفاده و زود جذب است. در واقع میزان جذب کلسیم شاهی در بدن حدود ۶۷ درصد می‌باشد درحالی‌که فقط ۵ درصد کلسیم موجود در اسفناج جذب بدن می‌شود.

 آیا گیاه شاهی عروق را باز می کند؟

خواص فراوان گیاه شاهی

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ