بهترین راه برنزه شدن و برنزه ماندن

faateme1366
برنزه کردن مد است و خیلی از خانم ها و حتی آقاین خواهان آن هستند. در این مطلب بهترین راه برنزه شدن و برنزه ماندن را به شما آموزش می دهیم.

 

برنزه شدنیعنی چه؟

به گزارش سایت الودکتر، تن شدن و یا برنزه شدن مقابله و عکسالعمل طبیعی پوست در مقابل اشعه آفتاب میباشد. سلولهای ملانوسیتس در اپیدرمیس که کار آنها ایجاد رنگ طبیعی بدن میباشد با اشعه آفتاب تحریک میشوند تا ملانین تولید کنند. ملانوسیت٫ ملانین بیشتری تولید میکند تا پوست را محافظت کند. رنگ بدن با تولید بیشتر ملانین شروع به تغییر کردن میکند. این کار میتواند منجر به کک و مک و لکه های کبد یا لکه های تیره رنگ در پوست و صدمه دایمی پوست شود.

 

برنزه شدنبا آب هویج واقعی است؟

موادی مثل قهوه، آب‌هویج، آب‌گوجه و… که برخی افراد برای برنزه شدن از آنها استفاده می‌کنند از جمله موادی هستند که استفاده از آنها حتی بدون آفتاب گرفتن هم به بدن رنگ می‌دهد. برخی از مردم با مالیدن این خوراکی‌ها به پوست و قرار گرفتن زیر تابش نور خورشید پوست‌شان را برنزه می کنند. در حقیقت آفتاب به آنها کمک می‌کند تا منافذ پوستی بهتر باز شوند ورنگ این مواد طبیعی در لایه‌های عمیق‌تر پوست نفوذ کند. البته بعضی افراد برای برنزه کردن از مواد دیگری مانند بتادین نیز استفاده می‌کنندکه استفاده از آن خطرات و عوارضی به همراه دارد.برای نمونه اگر فردی به ید حساسیت داشته باشد حتی برای ضد عفونی کردن زخم هم نباید از این دارو استفاده کند. بتادین به علت ماهیت ضدعفونی‌کننده‌اش نباید برای مدت  زیادی روی پوست بماند زیرا در این حالت باعث خراب شدن پوست می‌شود. بتادین می‌تواند به پوست رنگ دهد ولی ممکن است آن را ابلق و دو رنگ هم کند.

 

برنزه شوید نه جزغاله

ازآنجا که هدف شما برنزه‌شدن است نه سوختن، چند دقیقه را باید صرف ارزیابی میزان خطری که متوجه‌تان است بکنید. باید تعیین کنید چه نوع پوستی دارید. آنها که پوست و چشم‌های روشنی دارند باید بیشتر مراقب آفتاب سوختگی باشند. بیشتر این افراد تا 15 دقیقه هم ممکن است بسوزند. هرچه تیره‌تر باشید، می‌توانید مقدار بیشتری از نور خورشید را بدون سوختگی تحمل کنید. بعد باید ببینید تا چه میزان به خط استوا نزدیک هستید.

 نگران نباشید؛ لازم نیست طول و عرض دقیق را محاسبه کنید. همین کافی است که بدانید هرچه به خط استوا نزدیک‌تر باشید، احتمال سوختگی از آفتاب هم در شما بالاتر می‌رود. وقتی به ارتفاعات بالا سفر می‌کنید نیز باید خیلی مراقب باشید. هر 300 متر که بالا می‌روید، پرتوهای UV  ، 5 درصد افزایش می‌یابند. علاوه‌براین برخی داروها حاوی مواد شیمیایی هستند که باعث می‌شود پوست به اشعه UVحساس‌تر باشد. برای مثال آنتی‌بیوتیک‌ها، آنتی هیستامین‌ها، قرص‌های ضد بارداری، قرص‌های ضد‌افسردگی و اکثر داروهای مخصوص جوش و آکنه باعث می‌شوند پوست‌تان به جای اینکه برنزه شود، بسوزد. اگر تصور می‌کنید که برخی از داروهایی که استفاده می‌کنید جزء این دسته از داروها هستند، باید از کرم و لوسیون‌هایی با SPF بالاتر استفاده کنید.

 

اگر می خواهید برنزه بمانید

با اتمام زمان آفتاب‌گرفتن حتما با آب ولرم یا نسبتا خنک دوش بگیرید و روغن‌های اضافی را خوب بشویید. سپس با برداشتن و گذاشتن حوله روی پوست، رطوبت آن را بگیرید. از کشیدن حوله روی پوست خودداری کنید. بعد از آن حتما از یک لوسیون مرطوب‌کننده استفاده کنید. البته لوسیون‌ها و ژل‌های مخصوص بعد از آفتاب هم هستند که پوست را خنک، ترمیم و رنگ برنزه پوست را تثبیت می‌کنند. این لوسیون‌ها معمولا برای پوست بدن طراحی شده‌اند. برای پوست صورت‌تان باید از کرم‌های مخصوص صورت استفاده کنید. در ادامه روز نیز هر زمان احساس کردید پوست‌تان خشک شده دوباره به آن لوسیون بمالید. آفتاب باعث می‌شود بیش از پیش به این مرطوب‌کننده‌ها احتیاج پیدا کنید. برای تهیه تمام این روغن‌ها و لوسیون‌ها می‌توانید به فروشگاه‌های لوازم آرایشی بهداشتی یا داروخانه‌ها مراجعه کنید.

 

مضرات آفتاب

آفتاب پوست را کلفت میکند و سرعت رشد و تولید لایه های اولیه را در پوست بالا میبرد.

آفتاب پوست را صدمه میزند و باعث شل شدن و چروک شدن آن میکند.

آفتاب باعث پیری زودرس پوست میشود.

آفتاب به چشم صدمی میزند.

آفتاب درصد بیماری سرطان پوست را بشدت بالا میبرد.

6خاصیت شگفت انگیز وازلین برای پوست و مو

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ