با این روش کالری برنج تا 60 درصد کاهش دهید

برنج غذای محبوب ما ایرانی ها است و حذف آن از وعده ی غذایی کار سختی است اما با برخی روش ها می توان کالری برنج را کاهش داد و نگران چاقی و اضافه وزن نبود :)

برنج از مهم‌ترین غلات و اقلام غذایی جهان است. نیمی از جمعیت جهان، به برنج به عنوان یک غذای اصلی وابسته هستند.  برنج به دلیل کالری بالایی که دارد همواره برای افرادی که رژیم لاغری و تناسب اندام دارند جز غذاهای ممنوعه است و مقاومت در مقابل آن سخت است. برنج سرشار از نشاسته است و 200 گرم برنج تا حدود 250 کیلوکالری انرژی وارد بدن می‌کند. البته این میزان با توجه به نوع برنج متفاوت است. جالب است بدانید که می‌توان کالری برنج را به نصف کاهش داد و با خیالی راحت‌تر آن را مصرف کرد. در این مطلب روش های موثر در کاهش کالری برنج را به شما معرفی می کنیم.

پخت برنج با روغن نارگیل

نتایج یک مطالعه نشان داد که پخت برنج به یک روش خاص، محتوای نشاسته‌ای مقاوم در برابر هضم آن را افزایش می‌دهد و با کاهش کالری، از امکان بالا رفتن وزن می‌کاهد.

این روند پخت که کالری برنج را به حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد، به افرادی که زیاد برنج مصرف می‌کنند و در تلاش برای کاهش وزن هستند کمک می‌کند. در این روش نشاسته قابل هضم برنج به نشاسته غیر قابل هضم تبدیل می‌شود.

برنج را قبل از پخت با آب بشویید تا نیمی از نشاسته‌ی آن گرفته شود. سپس اجازه دهید تا در آب سرد خیس بخورد. زمانی که آب به نشاسته آغشته و کدر شد آن را عوض کرده و دوباره آب تمیز داخل برنج بریزید؛ البته با این کار علاوه بر کمتر شدن شاخص گلیسمی مقداری از مواد مغذی برنج هم از آن خارج می‌شود.

برای کاهش میزان کالری برنج کافی است یک قاشق چایخوری روغن نارگیل به آب در حال جوش اضافه کرده و سپس نصف فنجان برنج به آن بیفزایید؛ سپس اجازه دهید که برنج برای ۲۰ تا ۴۰ دقیقه بجوشد تا کاملا بپزد.

این برنج را برای ۱۲ ساعت در یخچال بگذارید. میزان نشاسته مقاوم این برنج ۱۰ برابر بیشتر از برنج‌های پخته شده به روش معمولی است و کالری آن تا ۶۰ درصد کمتر خواهد بود.

سرد کردن برنج ضروری است زیرا آمیلاز که بخش قابل حل نشاسته است گرانول را در طول ژلاتینه شدن‌‌ رها می‌کند که این امر به طور طبیعی در جریان خنک شدن برنج روی می‌دهد.

خنک کردن برنج برای ۱۲ ساعت باعث تشکیل پیوندهای هیدروژن میان مولکول‌های آمیلاز در خارج از دانه‌های برنج می‌شود و همچنین منجر به تبدیل آن به نشاسته مقاوم خواهد شد.

نکته حائز اهمیت این است که گرم کردن دوباره برنج این تغییرات را بازنمی گرداند. افرادی که نگرانند افزودن روغن نارگیل به برنج موجب چاقی بیشتر آن‌ها شود هم نگران نباشند؛ زیرا تغییر در نوع نشاسته، کالری‌های بیشتری نسبت به روغن نارگیلی که به برنج افزوده شده است را از بین می‌برد.

پیلاف به جای کته و پلوی سفید

به جای کته یا پلوی دمی از پیلاف استفاده کنید. اگر اسم پیلاف برایتان کمی عجیب و غریب است باید بگوییم که این نوع برنج تا حدودی شبیه برنج کته استامبولی و یا قاطی پلوهای خودمان است که با انواع سبزیجات طبخ می‌شود. به این صورت که ابتدا انواع سبزیجات مخصوص پیلاف مانند قارچ، تره فرنگی، سیر و غیره را تفت می‌دهند و سپس برنج را شسته و داخل آن می‌ریزند.

بعد از کمی تفت آب گوشت را به آن افزوده و بعد از جوشیدن زیر شعله را کم کرده و اجازه می‌دهند برنج آماده شود. می‌توانید در اینترنت دستور تهیه‌ی پیلاف را به طور کامل پیدا کنید. در این روش استفاده از سبزیجات و روغن باعث خنثی شدن شاخص گلیسمی برنج می‌شود.

چگونه از سبوس برنج به بهترین شیوه استفاده کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ