درمان خودارضایی کودکان

faateme1366
اگر متوجه خودارضایی در فرزندتان شده اید لازم نیست نگران شوید یا دست و پایتان را گم کنید. بهتر است اطلاعات دقیقی راجع به خودارضایی کودکان بدانید تا عکس العمل مناسبی داشته باشید.

خودارضایی کودکان یعنی چه؟

به گزارش سایت الودکتر، درباره خودارضایی کودکان باید بگوییم که همزمان با رشد عمومی و آشنایی بیشتر با محیط اطراف ، کاوش در اندام جنسی و لذت از تحریک آن به صورت گهگاه ،رفتاری طبیعی در برخی از کودکان دیده می شود. خود ارضایی یک رفتار خود تحریکی است که به منظور کسب لذت صورت می پذیرد. کودکان ممکن است خود را با دست یا شئی دیگری مالش دهندوهنگام انجام این عمل معمولاً مشغول، برافروخته و مبهوت به نظر می رسند. ممکن است این عمل را چندین بار در روز یا فقط یک بار در هفته انجام دهد. خود ارضایی به طور شایع زمانی رخ می دهد که کودک خواب آلود، خسته و تحت فشار است یا مشغول دیدن تلویزیون می باشد خودارضایی در سنین 2 تا 3 سالگی شایعتر است و در میان دختران بیش از پسران دیده می شوداما بعد از 6-5 سالگی غیر طبیعی محسوب می گردد.

در صورت بروز موارد زیربا روانشناس کودک خود تماس بگیرید:

1 .قادر به پذیرش رفتار خود ارضایی کودکتان به هیچ وجه نیستید.

2 . کودکتان در حضور همگان به این رفتار خود ادامه می دهد.

3 . کودکتان سعی در تحریک و ارضای دیگران دارد.

4 .ممکن است از شخصی این رفتار را یاد گرفته باشد.

5 . کودکتان از لحاظ روحی شاد نیست.

6. راهکار های توصیه شده ظرف مدت یک ماه بهبودی به همراه نداشته است.

 

یک نکته مهم درباره خودارضایی کودکان

خودارضائــی به هیچ نوع آسیب یا صدمه جسمی منجر نمی‌گردد. این پدیده غیرطبیعی یا شدید محسوب نمی‌شود مگر آنکه به شکل ارادی و پس از 5 یا 6 سالگی در ملاء عام انجام شود. به خاطــر داشته باشید خودارضایی بدین معنـــی نیست که کودک شما انحراف جنســی دارد، بی‌مبالات است یا میل جنسی در او بیش از حد افزایش یافته است. فقط در مواردی که بزرگسالان در پاسخ به خودارضایی یک کودک واکنش شدید نشان دهند و آن را پدیده‌ای کثیف یا پلید معرفـــی نمایند، ممکن است کودک از نظر هیجانی لطمه ببیند و مثلاً دچار احساس گناه شود.

 

والدین باید نگران خودارضایی فرزندشان باشد؟

والدین بسیاری را می بینیم که با وحشت و نگرانی، همراه با فرزندشان که خود ارضایی می کند، به کلینیک مراجعه می کنند و از این می ترسند که فرزندشان دچار عوارض جسمی و روحی شود. می پرسند آیا در آینده دچار انحراف اخلاقی و جنسی می شود؟ آیا این مسئله تا بزرگ سالی ادامه پیدا می کند؟ آیا فرزندشان کور یا عقیم می شود؟ و صدها سؤال دیگر… از قدیم الایام، عوام اعتقاد داشتند که خود ارضایی، باعث کوری، عقیمی و ناتوانی جنسی، دیوانگی و جنون، کم خونی، دردهای مفصلی و صدها بیماری دیگر می شود. هر چند امروزه ثابت شده است که هیچ کدام از بیماری های فوق، در اثر خود ارضایی ایجاد نمی شود، ولی والدین حق دارند که نگران سلامتی فرزندشان باشند و به بی ضرر بودن خود ارضایی شک داشته باشند، چون در عمل و در کلینیک با جوانانی مواجه می شویم که خود ارضایی را از دوران کودکی شروع کرده اند، ولی چون با این مسئله برخورد مناسب و درمان درستی صورت نگرفته است، خود ارضایی تا دوران نوجوانی و جوانی ادامه یافته و فرد را دچار مشکلات و عوارض جسمی و خصوصاً روحی مثل، کاهش اعتماد به نفس، افت تحصیلی، اضطراب و افسردگی شدید کرده است.

 

4راهکار برای درمان خودارضایی کودکان

۱ . رایجترین اشتباهی که والدین مرتکب می شوندسعی در خاتمه بخشیدن کامل به خود ارضایی است. این امر منجر به جنگ قدرتی می گردد که در نهایت والدین بازنده آن خواهند بود. کودکان نباید به خاطر خودارضایی کتک بخورند، سخنرانی بشنوند یا مورد سرزنش قرار بگیرند. خودارضایی را با صفاتی مانند بد، کثیف، شیطانی یا گناه آلود همراه نفرمایید. دستان کودک را نبندید، هیچ نوع بند و بستی به کار نبرید. تمام این روش ها تنها به مقاومت کودک و احتمالاً به مهار جنسی او در آینده منجر خواهد شد.

 

۲ . توجه کودک را به امور دیگری معطوف کنید و وی را به بازی و کارهایی که دستهایش را مشغول می دارد تشویق کنید. این روش را با پرستار یا مربی مهد کودکتان در میان بگذارید. از مراقب یا مربی کودکتان بخواهید مانند شما ابتدا سعی کنند حواس کودک را پرت نمایند. اگر این مسئله کارساز نبود، آنها باید با گفتن توصیه هایی مانند «تو باید الآن به ما ملحق شوی»، توجه او را به خودشان جلب نمایند. خودارضایی در مهد فقط در زمان خواب قابل چشم پوشی می باشد.

 

۳ . همچنین چون خستگی و تنهایی و بی توجهی علت شایعی برای این رفتار در کودک است مادر می تواند وقت بیشتری برای او گذاشته و او را بیشتر در آغوش بگیرد. با این حال این رفتار نیز نباید جنبه تشویق پیدا کند. زیرا کودک ممکن است برای جلب توجه و محبت مادر شروع به آغاز این رفتار نماید.

 

۴ . خودارضایی را در هنگام چرت زدن و خوابیدن نادیده بگیرید. در چنین زمان هایی کودک خود را تنها بگذارید. کودک را از دمر خوابیدن منع نکنید و اگر دستانش میان پاهایش است از او پرس و جو نکنید .

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ