چطور «نه» بگوییم؟

faateme1366
اینکه نه گفتن در کارتان نباشد و به تمام درخواست های دیگران پاسخ مثبت بدهید واقعا می تواند وقت و انرژی شما را از بین ببرد. با یاد گرفتن مهارت نه گفتن می توانید زندگی بهتری داشته باشید.

 

چطور بدانیم نه گفتن بد نیست

به گزارش سایت الودکتر، مجبور نیستید که به «نه» به عنوان یک چیز بد نگاه کنید. هر گاه به درخواستی نه بگویید، می‌توانید به کارهای دیگری بله بگویید که مزایای زیادی برای‌تان دارد. با این روش پس از پاسخ منفی، کمتر احساس گناه می‌کنید. به عنوان مثال ببینید که با نه گفتن چه چیزهایی به دست می‌آورید:

به جای انجام کاری که به آن علاقه‌ای ندارید، می‌توانید وقت بیشتری را با دوستان و خانواده‌تان بگذرانید و از آن لذت ببرید.

با این کار به خودتان، تفریحات‌تان و کارهایی که دوست دارید، بله گفته‌اید.

به زندگی آرام و چیزهای مهم اطراف‌تان بله گفته‌اید، نه کسانی که کم‌اهمیت‌ترند.

می‌توانید به کارهای منطقی و متناسب با خودتان بله می‌گویید و مجبور نخواهید شد که به خاطر عدم توانایی‌تان در نه گفتن، بیش از اندازه کار کنید یا کارهایی انجام دهید که به شما ارتباطی ندارد.

 

یک جمله کلیدی برای آموختن نه گفتن

“الان خودم اولویت های دیگری دارم، نمی توانم این کار را انجام دهم.” اگر سرتان خیلی شلوغ است که درگیر درخواست یا پیشنهاد او شوید، برای نه گفتن جمله ی بالا به کارتان می آید. این جمله به دیگران می فهماند که وقت شما هم اکنون پر است، بنابراین او بایستی دست نگه دارد. اگر که می خواهید کارتان آسان تر شود، می توانید به جمله تان این را هم اضافه کنید که بر روی چه چیزی مشغول به کار هستید تا او بهتر متوجه شود.

 

برای نه گفتن چه باید کرد؟

 اگر می خواهید نه گفتن را بیاموزید می توانید از این جمله استفاده کنید: “الان زمان خوبی نیست چرا که من در میان انجام کاری هستم. چطور است که ما در زمان X دوباره ارتباط برقرار کنیم.” خیلی پیش می آید که شما در میان انجام کاری هستید که ناگهان درخواست کمکی از شما می شود. اول، به او این اجازه را بدهید که دریابد “الان زمان خوبی نیست” چرا که شما در حال انجام چیزی هستید. دوم، با پیشنهاد زمانی دیگر به او بفهمانید که شما مشتاق به کمک هستید. از این طریق، او احساس بدی نخواهد کرد.

 

قبل از نه گفتن اشتیاق خود را نشان دهید

برای نه گفتن همیشه لازم نیست با فرد مقابل درگیر شوید. “مشتاق به انجام آن هستم، ولی…” این جمله باعث دلگرمی می شود، چرا که به او این را می فهماند که شما ایده ی او را دوست دارید و هیچ چیز اشتباهی درباره ی آن وجود ندارد.

 

زمان بخرید تا نه گفتن آسان شود

یکی از جملات پرکاربرد برای نه گفتن این است: “اجازه بده ابتدا درباره ی آن فکر کنم، بعدا به تو خبر خواهم داد.” این جمله بیشتر شبیه “شاید” گفتن است تا گفتن یک “نه” صاف و پوست کنده. اگر علاقه مند هستید اما نمی خواهید همین الان “بله” را بگویید، از این جمله استفاده کنید.

 

با نه گفتن نظرتان را اعلام کنید

با نه گفتن، نارضایتی خود را نشان دهید: “این ملاقات آن چیزی نبود که من نیاز داشتم اما یقینا درخواست شما را در نظر خواهم داشت.” اگر کسی در حال ایجاد یک معامله یا فرصتی است که از قضا آن چیزی نیست که شما به دنبال آن هستید، اجازه دهید که او بداند این ملاقات آن چیزی نبود که به آن نیاز داشتید. در غیر این صورت، مذاکره می تواند خیلی طولانی شود. از طرف دیگر، این جمله به طرف می فهماند که هیچ ایرادی درباره ی پیشنهادش وجود ندارد.

 

برای نه گفتن جاخالی بدهید

برای نه گفتن می توانید جاخالی بدهید. چطور؟ با گفتن این جمله: “من بهترین فرد برای کمک در این مورد نیستم. چرا آقا/خانم X را از درخواستت مطلع نمی کنی؟” اگر از شما درخواست کمک در چیزی می شود که نمی توانید در آن شرکت کنید، به او این اجازه را بدهید که متوجه این موضوع شود که به دنبال فرد اشتباهی می گردد.

در 5 مورد هرگز با کسی صحبت نکنید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ