خواب کافی در کیفیت زندگی اجتماعی شما موثر است

mahdie.mohtashami
طبق تحقیقاتی که اخیرا صورت گرفته است خواب کافی در کیفیت خواب شما بسیار موثر است. در این خبر در مورد موثر بودن کیفیت خواب با یکدیگر صحبت می‌کنیم.

کمبود خواب کیفیت زندگی اجتماعی شما را کم می‌کند

افراد محروم از خواب علایم مشابهی را مانند افراد دارای اضطراب اجتماعی نشان می‌دهند.​ کاهش خواب مشکلاتی زیادی ایجاد می‌کند از جمله تصادفات رانندگی تا افزایش وزن از جمله تاثیرات مخرب کمبود خواب می‌باشد

اما یک مطالعه جدید از محققان در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی نیز نتیجه ممکن دیگری را مبنی بر عدم رسیدن به خواب کافی بیان کرده است: تنهایی.

این مطالعه که در اوایل این ماه در نشریه ارتباطات طبیعت منتشر شد، نشان داد که افرادی که خواب کمتری دارند، احساس تنهایی دارند و روابط اجتماعی کمتری نسبت به دیگران دارند.محققان همچنین دریافتند که افرادی که به خوبی استراحت می‌کنند، مشاهده می‌کنند که افرادی که کمتر می‌خوابند، از نظر اجتماعی تنها تر هستند و آن‌ها دیگران را از نظر اجتماعی موفق تر می‌دانند.

دکتر کریس متخصص مغز و اعصاب و اعصاب خواب و نویسنده «راه‌حل خواب» می‌گوید بهتر است به این نکته توجه کنیم که  چرا خواب شما شکسته است و چگونه آن را اصلاح کنید.

مطالعات زیادی وجود دارند که نشان می‌دهند که چگونه محرومیت از خواب بر خلق و خو و انرژی ما تاثیر می‌گذارد، توانایی برای برداشتن نشانه‌های اجتماعی، رفتارهای مخاطره‌آمیز،اشتیاق، تمرکز و غیره.

چگونه کاهش خواب ممکن است بر تعاملات اجتماعی تاثیر بگذارد

محرومیت از خواب این حرکت را در بسیاری از سطوح مختل می‌کند: انگیزه برای معاشرت با دیگران، توانایی تمرکز بر روی آنچه که دیگران می‌گویند، توانایی تفسیر نشانه‌های اجتماعی، نظارت بر محتوای مناسب، و لذت ناشی ازمذاکرات با دیگران. این واقعیت را فراموش نکنیم که زمانی که فرد در حال خواب است، تمایل شدیدی به خواب دارد .

به عبارت دیگر، تمایل شدید به خواب، برای کسی که به خواب نیاز دارد، قبل از کار با دوستان بر سر راه رفتن به نوار مقدم است.

این نوع محرومیت از خواب که اغلب در کارگران شیفت دیده می‌شود دلیل بسیار زیادی برای رابطه با مشکلاتی است که آن‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این افراد اغلب مجبور به انتخاب بین خواب و تعامل اجتماعی می‌شوند .هر دو انتخاب منجر به تنهایی می‌شوند. ​

از طرفی یک فرد محروم از خواب، احساس خوبی ندارد ممکن است انرژی لازم برای تعامل اجتماعی را نداشته باشند.

نکاتی برای داشتن خوابی بهتر

در طول روز به طور منظم ورزش کنید، اما در اواخر شب از ورزش خودداری کنید.​

هم چنین از فعالیت‌های تحریک ذهنی مانند پرداخت قبوض در چند ساعت قبل از خواب اجتناب کنید

قبل از رختخواب، یک دفتر یادداشت روزانه داشته باشید تمام چیزها را برای نگرانی بنویسید.پس بنویس فردا چه کار می‌توانید بکنید.کارهای مهم در طول هفته را یادداشت کنید.این کار به روشن کردن ذهن شما از نگرانی کمک خواهد کرد.

نداشتن خواب کافی می‌تواند مشکلات زیر را برای شما به وجود آورد

ناتوانی در یادگیری:

بیخوابی به مدت طولانی، در میان نوجوانان موضوع بحث بوده ، یک مطالعه از دانش آموزان دبیرستان نشان داد ،که “تاخیر در شروع مدرسه به مدت یک ساعت، از حدود 7:30 تا 8:30، نمرات آزمون استاندارد را با حداقل 2 نمره در ریاضی و 1 نمره در روخوانی افزایش می دهد.”اما موضوع فقط بچه ها نیستند، حافظه کوتاه مدت، یکی از اجزای مهم یادگیری است و محرومیت از خواب باعث اختلال در توانایی داوطلبان بالغ در یادآوری کلمات که در روز قبل نشان داده شده است، را نشان می دهد. در تحقیقی دیگر، محققان دریافتند ،که در حالی که افراد بیش از یک بار به انجام کاری می پردازند، برای بار دوم سعی در بهتر انجام دادن آن دارند و این درست نیست ،اگر پس از اولین بار آنها را بیدار نگه دارید، مگر اینکه دوباره آنها قبل از انجام دوباره آن، بخوابند.

بیماری قلبی :

هنگامی که محققان افراد را به مدت 88 ساعت بیدار نگه می داشتند، فشار خون آنها زیاد نرمال نبود اما حتی افرادی که مجاز به خواب 4 ساعت شبانه بودند ،در مقایسه با افرادی که 8 ساعت برایشان در نظر گرفته بودند میزان ضربان قلب شان بالاتر بود. غلظت پروتئین واکنش C، نشانگر خطر بیماری قلبی، در افرادی که به طور کامل و به طور جزئی محروم از خواب بوده، افزایش یافت.

کندی در واکنش ها 

زمانی که شما به اندازه کافی نمی خوابید ،زمان واکنش شما به شدت تحت تاثیر قرار می گیرد. هنگامی که محققان بر روی داوطلبان وست پوینت دو آزمایش را انجام دادند که نیاز به تصمیم گیری و واکنش سریع داشتند، برخی از آنها مجبور بودند بین آزمایش ها بخوابند، در حالی که دیگران اینطور نبودند کسانی که خواب زده بودند، دومین بار بهتر شده – کسانی که بهتر بودند، واکنش های آنها کاهش یافت. با یک مطالعه برروی ورزشکاران کالج، به نتایج مشابهی دست پیدا کردند.

 ریسک پذیری اقتصادی

برنامه ریزی برای ایجاد برخی تغییرات در مجموعه شما؟ ممکن است بخواهید اطمینان حاصل کنید ،که شما به خوبی استراحت کرده اید. محققان نتیجه گرفتند:”یک شب محرومیت از خواب، باعث تغییر استراتژی در زمان تصمیم گیری شد، به طوری که داوطلبان سالم ، از دفاع در برابر ضرر و زیان به دنبال برنامه ای برای افزایش سود رفتند.”

 تکرُر ادرار

وقتی انسان به خواب می رود، بدن، تولید عادی ادرار خود را کاهش می دهد به همین دلیل است که اکثر مردم، مجبور نیستند شب را به همان اندازه ی در طول روز ادرار کنند اما وقتی کسی از خواب محروم می شود، این کاهش طبیعی اتفاق نمی افتد، و منجر به آنچه محققان «تکرُر ادرار شبانه» می نامند، می شود. این وضعیت ممکن است به مرطوب شدن رختخواب در کودکان مرتبط باشد، و در بزرگسالان، به آنچه که تکرار ادار شبانه نامیده می شود، و بسته به نیاز به دفع، چندین بار در شب رخ دهد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ