به محض مواجهه با این علائم آب بنوشید!

atoosamirzavandi
نشانه هایی کم آبی بدن را بشناسید و با نوشیدن به موقع آب از آسیب های جدی که بی آبی به بدن وارد می کند جلوگیری کنید.

گاهی آنقدر سرگرم فعالیت های روزانه هستیم که فراموش می کنیم چند ساعت گذشته و آبی ننوشیده ایم. کم آبی بدن دارای علائم و نشانه هایی است که در این مقاله به آن ها اشاره کرده ایم.

احساس خشکی در دهان

این یک نشانه کاملا واضح است که همه ما آنرا احساس کرده ایم و زمانی که این احساس را می کنیم ، تمام تلاشمان را می کنیم که به یک نوشیدنی برسیم و از آن بنوشیم . با نوشیدن نوشیدنی های شیرین تنها یک راه موقت برای و چند ساعتی برای این مشکل است ولی با نوشیدن آب آشامیدنی و گوارا ، غشاهای مخاطی را در دهان گلو روان می کند و رطوبت به مدت طولانی حفظ می شود 

داشتن پوست خشک

پوست بزرگترین ارگان بدن می باشد که نیاز به مرطوب بودن دارد .داشتن پوست خشک اولین شانه کم آبی بدن می باشد که می تواند منجر به مشکلات جدی تر شود . کمبود آب در پوست به معنای کمبود عرق می باشد که در نتیجه بدن دچار ناتوانی در حذف سموم و چربی از طریق پوست می شود . ساده ترین راه برای جلوگیری از این مشکل این است که آب بنوشید .

احساس خشکی در چشم

یکی از نشانه های خشک شدن چشم ، وجود لکه خون در چشم می باشد . اگر بدن دچار کم آبی باشد ، مجاری اشک خشک می شوند و این می تواند باعث ایجاد آسیب های جدی در چشم شوند و فورا باید بدن آب برسانید تا این مشکل بدتر نشود .

تجربه دردهای مفصل

مفاصل و دیسک های غضروفی بیش از حد به آب نیاز دارند و در صورت کمبود آب در بدن ، استخوان ها و مفاصل به یکدیگر سائیده خواهند شد و به مرور زمان نمی توان این عواقب را تحمل کرد .

کاهش توده عضلانی

عضلات شما عمدتا از آب تشکیل شده اند . بنابراین آب کمتر در بدن می تواند به عضلات آسیب برساند و به همین دلیل آشامیدن آب قبل و بعد از ورزش لازم و ضروری است و نه تنها برای حفظ سلامتی لازم است بلکه برای کاهش التهاب عضلات در هنگام ورزش بسیار مهم و ضروری است .

تند شدن ضربان قلب 

اگر ضربان قلب تان نامنظم شده است، بیشتر مراقب باشید. کاهش الکترولیت های مربوط به کم آبی بدن، قدرت قلب را برای پمپاژ خون کاهش می دهد. در نتیجه دچار ضربان نامنظم و تپش قلب می شوید.

سردرد

تابستان که می شود خیلی از افراد از سردرد شکایت می کنند و نور آفتاب را مقصر می دانند. اما این باور اشتباه است. مغز ما توسط یک پوشش مایع محافظت می شود. زمانی که میزان آب بدن کم شده باشد، این پوشش چروک شده و باعث ایجاد سردرد می شود.

تنفس بد بو

اگر بدن کم آب شود، بزاق به اندازه کافی ترشح نمی شود. در نتیجه باکتری ها در دهان جولان می دهند و بزاقی آنچنان وجود ندارد تا آنها را از بین ببرد. بزاق دهان را از وجود باکتری ها پاک می نماید. پس آب زیاد بنوشید تا دهان شما بدبو نباشد.

زنان د ر 2 زمان باید بیشتر آب بنوشند

* در زنان به دلیل اینکه در دوران قاعدگی، دفع خون با مقداری آب و الکترولیت همراه است، نوشیدن آب و پیشگیری از کم‌آبی و تعادل آب و املاح بسیار مهم است و اگر به آن توجه نشود، حداقل اختلالات که کاهش تمرکز ذهنی است، بروز می‌کند و با توجه به شدت کم‌آبی به صورت خفیف یا شدید نمایان می‌شود. به علاوه، اگر کم‌آبی بدن، بسیار جدی باشد، مسایل کلینیکی و بالینی را هم به همراه دارد.


*
در خانم‌های یائسه نیز نوشیدن آب برای حفظ سلامت بدن موثر است. در دوره یائسگی که معمولاً از سنین 50-45 سالگی آغاز می‌شود، فعالیت بدنی کاهش می‌یابد و در اثر آن بافت ماهیچه‌ای بدن کم می‌شود و بافت پیوندی و چربی جای آن را می‌گیرد. این تغییر شرایط فیزیولوژیک و شیوه زندگی، بدن را به شدت در معرض کم‌آبی قرار خواهد داد. بنابراین بهتر است با کمترین احساس تشنگی و خشکی مخاط دهان، آب بنوشند تا از بروز اختلالات ناشی از کم‌آبی در بدنشان پیشگیری شود

منبع الودکتر

جلوگیری از کم آبی بدن با این خوراکی ها

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ