این خوراکی ها سلامت قلب را تضمین می کنند

sahar.d
برای تقویت قلب داشتن یک برنامه غذایی مناسب از مهمترین فاکتورها است.

قلب یکی از مهم ترین ارگان های بدن است که حفظ سلامت آن اهمیت بسیار بالایی دارد. دو عامل بسیار مهم در تقویت و سلامت قلب تغذیه و ورزش هستند. داشتن برنامه غذایی سرشار از امگا 3 و ویتامین ها و همچنین غذاهای کاهش دهنده کلسترول برای قلب بسیار مفید است. در این مطلب غذاهایی که سلامت قلب را تضمین می کنند به شما معرفی می کنیم.

سیر

 از قدیم، سیر برای درمان بیماری قلبی و فشار خون بالا به کار برده می‌شود. طبق تحقیقی که در مجله «Preventive medicine» چاپ شده، سیر مانع رسوب کلسیم در شریان‌ها می‌شود. محققان آلمانی نیز دریافتند، مصرف پودر سیر تشکیل نانو پلاک‌ها (اولین جرم‌ها) را ۴۰ درصد و اندازه خود نانو پلاک‌ها که شکل گرفته را نیز ۲۰ درصد کاهش می‌دهد.

پسته

اضافه کردن پسته به رژیم غذایی دارای مزایای بالقوه برای قلب است. در افراد مبتلا به دیابت، مصرف پسته باعث کاهش کلسترول تام و کلسترول ال دی ال یعنی دو فاکتور خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. مصرف روزانه ۶ تا ۱۰ گرم پسته باعث بهبود سرعت پاسخ قلب به استرس، کاهش فشار خون، و بهبود عملکرد قلب می‌شود.

گردو

 یک مشت کوچک مغز گردو در روز سبب پایین آمدن کلسترول خون و کاهش تورم رگ‌های خونی می‌شود. گردو شامل امگا3، چربی‌های اشباع نشده و فیبر است. فواید آن هنگامی به چشم می‌آید که جایگزین چربی‌های بد نظیر چیپس و کیک شود. می‌توانید در سالاد نیز از گردو استفاده کنید.

بادام 

خلال بادام را همراه با سبزیجات، ماهی، جوجه و انواع دسرها می‌توانید استفاده کنید. بادام شامل استروئیدهای گیاهی، فیبر و چربی‌های مفید برای قلب است که به کاهش کلسترول بد LDLکمک می‌کند، البته در صورتی که جایگزین چربی‌های بد در رژیم غذایی شود. یک مشت کوچک مغز بادام در روز بسیار مفید است.

انگور

 خاصیت این میوه از فلاووانوئید که رنگ بنفش به این میوه می‌دهد، به دست می‌آید. ۳ ماده فلاووانوئید، کورستین و رسویراترول در پوست، ساقه و دانه تا قسمت میانی انگور متمرکز است. فلاووانوئید، مانع اکسیده شدن کلسترول مضر که علت گرفتگی در دیواره‌های رگ‌ها است، می‌شود. علاوه بر آن این ماده خطر لخته شدن خون را که منجر به حمله قلبی می‌شود کاهش می‌دهد.

توت ها

 توت فرنگی، شاه توت، قره قاط… غنی از آنتی اکسیدان است که از سفت شدن رگ‌ها پیش گیری می‌کند و در از بین بردن جرم‌های ایجاد شده بر دیواره رگ‌ها موثر است.

هویج

 این سبزی ترد و شیرین به کنترل قند خون کمک می‌کند همچنین برای تنظیم کلسترول خون مفید است چون سرشار از فیبرهای محلول در آب است. می‌توانید از پوره‌ی هویج در سس ماکارونی نیز استفاده کنید.

ماست

ماست‌های غنی از پروبیوتیک‌ها اگرچه برای حفظ سلامت روده‌ها و دستگاه گوارش مفیدند اما فوایدشان به همین جا ختم نمی‌شود. خوردن ۷ اونس ماست در روز خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. فقط باید مطمئن باشید که در هنگام خرید ماست، نوع کم قند آن را انتخاب می‌کنید.

دانه کتان

 این دانه‌ی براق شامل سه ماده مفید برای قلب است: فیبر، لیگانان، و امگا3 گیاهی است. برای هضم بهتر دانه کتان، بهتر است آن را آسیاب کنید و به ماست، حبوبات ، غلات یا سالاد بیفزایید.

سیب

 این میوه حاوی «پکتین» نوعی فیبر قابل حل است که کلسترول خون را کاهش می‌دهد. کورستین، پتاسیم و منیزیم نیز به کنترل فشار خون کمک می‌کنند. گلابی و میوه‌های مرکباتی نیز غنی از پکتین هستند.

 اسفناج

لوتئین موجود در اسفناج علاوه بر محافظت از کوری چشم مربوط به سن، با مانع شدن تراکم کلسترول در دیواره رگ‌ها از حمله قلبی پیش گیری می‌کند. پتاسیم و اسیدفولیک موجود در این گیاه بدن را در مقابله با فشار خون بالا محافظت می‌کند.

ماهی سالمون 

ماهی سالمون شامل امگا3 فراون است. امگا3 خطر بی‌نظمی ضربان قلب و افت فشار خون را کاهش می‌دهد. ماهی سالمون همچنین دارای مقادیر پایین تری گلسیرید است. بهتر است هفته‌ای دو وعده از این غذا استفاده شود.

روغن زیتون

 تحقیقات نشان می‌دهد که مولکول‌های کلسترول مضر در ترکیب با چربی‌های تک غیراشباع که در روغن زیتون یافت می‌شود، احتمالا کمتر قابل اکسیده هستند. این فرآیند یعنی اکسیده نشدن چربی‌های مضر از تجمع جرم بر دیوار رگ‌ها می‌کاهد.

گوجه فرنگی

این گیاه غنی از لیکوپن است که خطر تصلب شرایین را به طور چشمگیری ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان داده است، لیکوپن مانع سفت شدن رگ‌ها می‌شود.

 چای سبز

 فلاووانوئید نوعی آنتی اکسیدان موجود در چای سبز خطر بیماری قلبی را نیز کاهش می‌دهد.

 انار

 انار و آب آن غنی از آنتی اکسیدان است که با کاهش دادن آسیب رگ‌های خونی مانع سفت شدن آن‌ها می‌شود و حتی پیشرفت این بیماری را کاهش می‌دهد.

منبع: الودکتر

نوشیدنی خاص برای تقویت قلب+ دستورالعمل

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ