چرا با وجود تلاش زیاد، وزنم کم نمی شود؟!

گاهی با وجود رژیم و رعایت عادات درست غذایی باز هم تغییر چشم گیری در کاهش وزن خود نمی بینیم.در ادامه این مطلب به دلایل دیگری که می تواند در کاهش و یا عدم کاهش وزن موثر باشد،پرداخته شده است.

 چرا لاغر نمی شوم؟

آیا شما هم از آن دسته از افراد هستید که با وجود تلاش های زیاد ،باز هم نمی توانید وزن خود را پایین بیاورید؟در این مطلب از الودکتر سعی شده است عوامل تاثیر گذار بر این موضوع بررسی شود. پس اگر همیشه از خودتان می پرسید چرا وزنم کم نمیشه حتما ادامه این مطلب را بخوانید.

تلاش زیاد اما بی نتیجه

تلاش بسیار و نتیجه کم! باید پیش از ادامه ،این سوالات را با خود مرور کنید تا ببینید مشکل کار از کجاست.

عوامل موثر در عدم کاهش وزن

آیا دلیل  آن این است که من صبحانه نمی خورم؟

میتونه باشه! یکی از اشتباهات رایج افرادی که می خواهند وزنشان کم شود ،حذف کردن وعده صبحانه است.در واقع با این کار شما خودتان را برای دریافت میزان بیشتری غذا در وعده بعدی آماده میکنید!

صبحانه

سعی کنید سر یک ساعت معین از خواب بیدار شوید. صبحانه های حاوی پروتئین و فیبر بالا، می تواند به شما کمک کند که احساس سیری بیشتری داشته باشید. پنیر را با میوه، تخم مرغ را با نان تست گندم و یا ماست یونانی را با موز بخورید.این موارد به شما کمک می کند مدت زمان زیادی را احساس سیری کنید و نیازتان به غذا خوردن در وعده های بعدی کاهش یابد.

آیا نزدیک به زمان خواب در شب ،غذا می خورم؟

فقط یک وعده غذایی در آخر شب،می تواند دلیل عدم رضایت شما از رژیم گرفتن شما باشد! سعی کنید شام را حداقل 3 ساعت قبل از خواب میل نمایید.

یکی از موضوعات مهم که اکثرا هم به آن توجه نمی کنند، تماشای تلویزیون بعد از شام است.این موضوع باعث می شود شما ترغیب شوید و در این هنگام تنقلات مصرف نمایید. سعی کنید پیش از خواب مراقب موادی که مصرف می کنید باشید.

دلیلش این هست که  استرس زیادی دارم؟

ممکن است! استرس  می تواند شما را برای غذاهای با کالری بالا و با چربی بالا مشتاق کند. بدن شما همچنین در این حالت تمایل به ذخیره بیشتر چربی در بدن را دارد.

برای کاهش استرس، ورزش و یا مشاور و پزشک را امتحان نمایید.

استرس

آیا به خاطر جنسیت من است؟

این موضوع هم می تواند تاثیرگذار باشد. یک مطالعه اخیر نشان می دهد که مردان به راحتی و با سرعت بیشتری می توانند پانل ها را از بین ببرند. اما زنان تمایل بیشتری به تلاش های طولانی مدت دارند.

همچنین میتواند به علت مکان از دست دادن وزن در بدن باشد. مرد ها ابتدا چربی شکم را از دست می دهند، اما این منطقه می تواند برای خانم ها سخت تر و زمان بر تر باشد.

آیا من به اندازه کافی نمی خوابم ؟

هنگامی که به اندازه کافی نمی خوابید از دست دادن وزن را سخت تر می کنید. متابولیسم و سوخت و ساز بدن شما ممکن است کند باشد و شما کالری ها را با سرعت دلخواهتان نسوزانید. وقتی خواب شما کافی نیست، ممکن است انرژی کمتری داشته باشید و همین موضوع باعث می شود سرعت متابولیسم بدن شما هم کاهش یابد.

کم خوابی 

هنگامی که خسته هستید، احتمال بیشتری برای انتخاب یک  رژیم غذایی نامناسب دارید، مانند انتخاب شیرینی  به جای میوه! در یک مطالعه اخیر،نشان داده شد  افرادی که به اندازه کافی نمی خوابند، حدود 300 کالری بیشتر، در روز صرف غذا می کنند.

آیا مشکل از ژن من است؟

شاید!  برخی از بدن ها به سادگی  و به راحتی  چربی را می سوزانند. این چیزی است که از والدین یا پدربزرگ و مادربزرگتان به ارث برده اید.

شما هیچ گونه کنترلی بر ژن هایی که به شما منتقل شده اند ندارید، بنابراین ممکن است برای کاهش کالری و کاهش وزن، کمی کارتان سخت تر باشد و نیاز به  تلاش بیشتری داشه باشید.

آیا تیروئید من،در این موضوع  نقش دارد؟

اگر وضعیتی به نام کم کاری تیروئید داشته باشید ، ممکن است! در واقع کم کاری تیروئید می تواند منجر به افزایش وزن بدن شما شود.

چگونه تیروئید شما روی متابولیسم، انرژی و وزن شما تاثیر می گذارد؟ پیچیده است !زیرا هورمون های دیگر، پروتئین ها و مواد شیمیایی نیز ممکن است نقش داشته باشند. اگر در این موضوع دچار تردید هستید بهتر است با یک پزشک در اینباره صحبت کنید.

آیا به خاطر یک مشکل کلی  در سلامت من است؟

بله! بعضی مواردی که باعث ایجاد  مشکلات در تعادل وزن شما می شوند را در ادامه بخوانید:

  •     اختلالات خوردن مانند bulimia
  •     بیماری قلبی
  •     اختلالات هورمونی
  •     اختلالات خواب مانند آپنه خواب

بعضی از داروها همچنین میتوانند به تلاشهای شما برای کاهش وزن کمک کنند. به عنوان مثال، اگر مواد مخدر مصرف کنید، ممکن است دچار کمبود وزن شوید،اما هیچوقت برای کاهش وزن سراغ این راه نروید!همچنین بیماری های زیر ممکن است اثرگذار باشد:

  •     آلرژی
  •     افسردگی
  •     دیابت
  •     صرع
  •     فشار خون بالا
  •     اختلال دو قطبی
  •     جنون جوانی

اگر یکی از این شرایط  را در خود احساس می کنید برای بهبود بیماری و در نتیجه کنترل وزن بدنتان ،حتما به یک پزشک مراجعه نمایید.

منبع: الودکتر

رژیم خام خواری 15 روزه چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ