دلایل مفید بودن قهوه

mahdie.mohtashami
قهوه دارای فواید زیادی برای سلامتی شما می‌باشد. در این مقاله دلایل مفید بودن قهوه را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

قهوه می‌تواند شما را باهوش کند

جالب است بدانید که علاوه بر هوشیار و بیدار بودن به وسیله قهوه، این نوشیدنی باعث بالارفتن هوش شما نیز می‌شود، همچنین قهوه توانایی شما برای یادگیری هرچه بیشتر را بالا می‌برد. ماده‌ی اصلی در قهوه کافئین می‌باشد. کافئین ماده‌ای می‌باشد که بسیار محرک است. زمانی که شما قهوه را می‌نوشید کافئین جذب بدن شما می‌شود و در خون‌های شما جریان می‌یابد. کافئین پس از عبور از ایست بازرسی مغز، به سیستم اعصاب مرکزی می‌رسد، سراغ « آدنوزین» (عامل احساس خستگی و خواب‌آلودگی) می‌رود و مانع فعالیت آن می‌شود.

کافئین سبب افزایش تولید «نوراپی‌نفرین» و «دوپامین» می‌شود. «نوراپی‌نفرین» برای حفظ دقت، کنترل احساسات، یادگیری و ادراک ضروری است و «دوپامین» اسید‌آمینه لازم برای احساس توانایی، انرژی و لذت است. طبق آزمایش‌های صورت گرفته عملکرد حافظه، خلق‌و‌خو، هوشیاری، انرژی، زمان واکنش و عملکرد شناختی با نوشیدن قهوه به نحو قابل قبولی بهبود پیدا می‌کند و این موارد از جمله مهم‌ترین خواص و فواید درمانی قهوه است.

قهوه باعث بالا رفتن چربی‌سوزی در بدن و همچنین بهبود فعالیت‌های فیزیکی می‌شود

یکی از بهترین دلایل برای خاصیت چربی‌سوزی قهوه، وجود کافئین در بسیاری از مکمل‌های چربی‌سوز دنیاست. کافئین به عنوان یک محرک قوی بر روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارد، پیام شکستن چربی را به سلول‌های مغز می‌فرستد و به این ترتیب علاوه بر بالا بردن سرعت متابولیسم، سرعت سوخت‌و‌ساز و چربی سوزی ( تا ۱۰ درصد در افراد چاق و تا ۲۹ درصد در افراد لاغر) و عملکرد اکسیده شدن اسیدهای چرب را هم افزایش می‌دهد. از سوی دیگر کافئین عملکرد ورزشکاران را با چند مکانیسم از جمله بالا بردن ترشح آدرنالین در خون و حرکت دادن اسیدهای چرب از بافت‌های چربی به طور متوسط ۱۱ تا ۱۲ درصد، بهبود می‌بخشد. شاید به همین خاطر توصیه پزشکان نوشیدن یک فنجان قهوه نیم ساعت پیش از فعالیت‌هایی مثل پیاده‌روی است تا از خواص و فواید درمانی قهوه بهره‌مند شوید.

قهوه باعث کاهش ریسک مبتلا شدن به دیابت نوع 2 و سکته قلبی می‌شود

دیابت نوع ۲، یکی از جدی‌ترین بیماری‌ها در جوامع پیشرفته است و هم‌اکنون حدود سیصد میلیون نفر در جهان به آن مبتلا هستند. با این‌همه میزان ابتلا به دیابت نوع ۲ در کسانی‌ که قهوه مصرف می‌کنند، به طور چشمگیری پایین است. مطالعات نشان می‌دهد ریسک ابتلا به این بیماری در افرادی که بیشترین میزان قهوه را مصرف می‌کنند، ۲۳ تا ۶۷ درصد کمتر است. طبق بررسی‌های‌ گسترده‌‌ از داده‌های ۱۸ تحقیق بر روی حدود ۵۰ هزار نفر، نوشیدن روزانه یک فنجان قهوه خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۷ درصد کاهش می‌دهد.

علاوه بر این افرادی که روزانه یک یا دو فنجان قهوه مصرف می‌کنند نسبت به افرادی که از خوردن آن خودداری می‌کنند ۲۰ درصد کمتر بر اثر آسیب‌های ناشی از حمله قلبی جان خود را از دست می‌دهند. از سوی دیگر یکی از مهم‌ترین خواص و فواید درمانی قهوه این است که پس از سکته‌قلبی، روند بهبود قلب را تقویت کرده و احتمال حمله قلبی بعدی را کاهش دهد اگر چه به اعتقاد پزشکان که مصرف قهوه باید در حد متعادل باشد.

نوشیدن قهوه احتمال مبتلا شدن به پارکینسون را در شما کاهش می‌دهد

ریسک مبتلا شدن به آلزایمر و جنون در افرادی که روزانه در رژیم غذایی خود قهوه دارند 60 درصد کمتر از سایر افراد است.  آلزایمر نخستین بیماری مربوط به اختلال عملکرد مغز در دنیاست که سبب زوال عقل می‌شود. مصرف قهوه خطر ابتلا به بیماری پارکینسون  به عنوان دومین اختلال مغزی بدون درمان در دنیا را بین ۳۲ تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد.

قهوه از مبتلا شدن به سیروز کبد جلوگیری می‌کند

عملکرد درست اندام‌های مختلف بدن تا حدود زیادی بستگی به کارکرد بی‌عیب و نقص «کبد» دارد. براساس تحقیقات علمی ثبت شده افرادی که هر روز ۴ فنجان یا بیشتر قهوه ‌می‌نوشند، ۸۰ درصد کمتر به بیماری سیروز کبدی مبتلا می‌شوند. همان‌طور که می‌دانید در بیماری «سیروز کبدی» بافت کبد به دلیل عفونت مزمن، فرسوده و در اکثر موارد منجر به مرگ می‌شود.

طول عمر بیشتر با نوشیدن قهوه

اگر شما هم از آن‌دسته افرادی هستید که هنوز هم مثل بسیاری از مردم نسبت به خواص و فواید درمانی قهوه نظر مثبتی ندارید، وقتی بدانید طبق تحقیقات گسترده پزشکی ثابت شده نوشیدن قهوه خطر مرگ ناگهانی به هر دلیلی را کاهش می‌دهد و سبب افزایش طول عمر می‌شود حتما نسبت در این عقیده تجدید نظر می‌کنید. در دو مطالعه‌ی بسیار گسترده، نوشیدن قهوه به مدت ۱۸ تا ۲۴ سال، با ۲۰ درصد کاهش خطر مرگ‌ و میر در مردان و ۲۶ درصد در زنان، همراه بود. این تاثیر مثبت به ویژه در مبتلایان به دیابت نوع ۲ قوی‌تر است. در یک مطالعه‌ی ۲۰ ساله روی بیماران دیابتی که قهوه می‌خوردند، مشاهده شد که میزان مرگ و میر در آن‌ها، ۳۰ درصد کاهش یافته است.

شانس مبتلا شدن به سرطان با نوشیدن قهوه کاهش می‌یابد

از جمله مهم‌ترین سرطان‌ها در کشورهای صنعتی و توسعه‌یافته، سرطان‌های کبد و روده بزرگ است که به ترتیب در رده سوم و چهارم سرطان‌های شایع قرار دارند و عمدتا به دلیل سبک زندگی ناسالم و مصرف بیش از اندازه غذاهای ناسالم، فست‌فود و غذاهای سرخ شده رخ می‌دهند. در این میان مطالعات نشان می‌دهد از جمله خواص و فواید درمانی قهوه کاهش ریسک ابتلا به سرطان کبد در افرادی که قهوه مصرف می‌کنند تا۴۰ درصد پایین‌تر است.

از سوی دیگر طبق تحقیقی که بر روی حدود ۵۰ هزار نفر انجام شد، احتمال ابتلا به سرطان روده‌ بزرگ در کسانی که روزانه ۴ یا ۵ فنجان قهوه می‌خوردند، ۱۵ درصد کمتر بود. علاوه بر این یکی دیگر از خواص و فواید درمانی قهوه کمک به بهبود سرطان پروستات است. بد نیست بدانید نوشیدن منظم قهوه می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد زیرا ترکیبات موجود در آن التهاب بدن را کاهش می دهد و سطح انسولین خون را تنظیم می‌کند.

درمان یبوست با قهوه!

آیا نوشیدن قهوه خطر مرگ ناشی از سرطان را کاهش می‌دهد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ