هشدار؛ سرطان روده جوانان را هدف گرفته است

تحقیقی جدید نشان می‌دهد که احتمال خطر ابتلا به سرطان روده در میان جوانان و بزرگسالان رو به افزایش است

بروکس هیس- بسیاری از سازمان‌های پزشکی عکسبرداری منظم برای سرطان روده – هر ۱۰ سال یک کونولوسکوپی- را توصیه نمی‌کنند تا این‌که فرد از سن ۵۰ سالگی عبور کند. دلیلش هم این است که شواهد نشان داده که خطر ابتلا به سرطان روده با گام گذاشتن در جاده پیری ایجاد می‌شود.

اما اخیراً در این تصور، تجدیدنظر صورت گرفت، چون تحقیقی جدید نشان می‌دهد که احتمال خطر ابتلا به سرطان روده در میان جوانان و بزرگسالان رو به افزایش است. در مطالعه‌ای که اخیراً منتشر شده، محققان در مرکز سرطان اندرسن در هوستن روند را در اطلاعات جمع‌آوری شده درباره بیش از ۳۹۳ هزار بیمار مبتلا به سرطان روده را که در فاصله سال‌های ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۰ تشخیص داده شده بودند، تحلیل کردند.

در این تحلیل مشخص شد که احتمال ابتلا به سرطان روده در افراد مسن، عمدتاً به لطف متدهای پیشرفته تصویربرداری روبه کاهش است، امت هر سال تعداد جوانانی که به سرطان روده مبتلا می‌شوند روبه افزایش است.

در سه دهه گذشته نرخ سالانه ابتلا به سرطان روده در افراد زیر ۳۴ سال در همه مراحل بیماری افزایش یافته است؛ مرحله موضعی (تومور در روده یا مقعد) ناحیه‌ای (سرطان در روده پخش می‌شود) و دور و دراز (سرطان شدیدا متاستاز می‌دهد).

محققان می‌گویند اگر این روند ادامه پیدا کند نرخ ابتلا به سرطان روده برای افرادی که بین ۲۰ تا ۳۴ سال سن دارند تا سال ۲۰۳۰ دوبرابر می‌شود.

آن‌ها که نتایج تحقیقات‌شان در مجله جراحی جی‌ای‌ام‌ای منتشر شده، ورزش نکردن، چاقی و رژیم غذایی نامناسب (که شامل مصرف بیش از حد گوشت می‌شود و عدم مصرف کافی میوه و سبزیجات می‌شود) به عنوان فاکتورهایی که در ابتلا به سرطان روده نقش دارند نام می‌برند، اما می‌گویند نمی‌توانند مطمئن شود که چه چیزی نرخ ابتلا به سرطان روده را در بین جوانان افزایش می‌دهد.

(منبع: upi)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ