«خطر مرگ بر اثر زوال عقل» برای کوتاه‌قدها بیشتر است؟

روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی نوشت: «مردان کوتاه قد بیشتر در معرض مرگ بر اثر زوال عقل هستند».

روزنامه دیلی تلگراف در گزارشی نوشت: «مردان کوتاه قد بیشتر در معرض مرگ بر اثر زوال عقل هستند». اگرچه تحقیقی که این گزارش به آن استناد کرده به آن روشنی که در سرخط خبرها آمده نبوده است.

محققان نتایج ۱۸ارزیابی را که مجموعا ۱۸۰ هزار نفر را دربرمی‌گرفت، با هم ادغام کردند. آن‌ها قصد داشتند ارتباط بین قد انسان و احتمال مرگ بر اثر زوال عقل را که در ۱۰ سال گذشته پیگیری شده، بررسی کنند.

آنها دریافتند که هرچه قد انسان کوتاه‌تر باشد احتمال مرگ او بر اثر زوال عقل بیشتر است. هر انحراف معیاری در جهت کاهش قد، ۲۴ درصد احتمال مرگ بر اثر زوال عقل را در مردان و ۱۳۰ درصد در زنان افزایش داد.

اگرچه محدودیت‌‌های مهمی در این تحقیق وجود دارد که باید ملاحظه کرد.علیرغم بزرگی تعداد شرکت‌کنندگان تنها ۶/۰ درصد از آن‌ها بر اثر زوال عقل مردند.

این آمار کوچک‌تر از آنی است که بتواند اساس هر تحلیلی قرار بگیرد. به رغم این روند، هیچ‌کدام از دسته‌بندی‌های کوتاه‌قامتان به طرز قابل ملاحظه‌ای با افزایش خطر مرگ بر اثر زوال عقلی ارتباط پیدا نکرد.

بنابراین هم کوتاه‌ترین برای مردان و هم کوتاه‌قامت ترین در این مطالعه نسبت به بلندقدترین‌ها افزایش خطر مرگ قابل توجهی نداشتند.

این نشان می‌دهد که ارتباط بین قد افراد و مرگ بر اثر زوال عقل کاملاً متقاعدکننده نیست.

(منبع: nhs.uk)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ