۱۳ اشتباه بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا‌- قسمت اول

مواجهه با درد روزانه و دائمی فیبرومیالژیا، بسیار آزاردهنده است. اما این موضوع وقتی غیرقابل تحمل‌تر می‌شود که گیر تله‌هایی رایج بیفتید. هرکسی مرتکی این اشتباهات می‌شود اما گام‌های اشتباهی هستند که موجب می‌شوند تحمل بیماری فیبرومیالژیا بسیار سخت‌تر شود.

آماندا گاردنر- درد مزمن و شدید عضلانی و نقاط اتصال عضلانی مشخصه بیماری فیبرومیالژی است. این بیماری نوعی روماتیسم بافت همبند است. وجود مجموعه علایمی غیر از درد باعث شده که اصطلاح نشانگان فیبرومیالژیا نیز در مورد این بیماری به کار رود. فیبرومیالژیا معمولاً به صورت بروز ناگهانی دردی منتشر و مزمن، به ندرت با محل مشخص عضلانی دیده می شود. این درد معمولاً در پی خستگی و اختلالات خواب مشاهده می‌شود. 
مواجهه با درد روزانه و دائمی فیبرومیالژیا، بسیار آزاردهنده است. اما این موضوع وقتی غیرقابل تحمل‌تر می‌شود که گیر تله‌هایی رایج بیفتید. هرکسی مرتکی این اشتباهات می‌شود اما گام‌های اشتباهی هستند که موجب می‌شوند تحمل بیماری فیبرومیالژیا بسیار سخت‌تر شود.
در این مقاله به شما خواهیم آموخت که چگونه از این اشتباهات اجتناب کنید و زندگی بهتری را با دردهای مداوم این بیماری داشته باشید.

دردتان را ردیابی کنید
‌بروس بیژ، روماتولوژیست درمورد بیماری فیبرومیالژیا می‌گوید: «مشکل این بیماری این است که بیماران همیشه درد می‌کشند، بنابراین بسیار سخت بتوان پیش‌بینی کرد که این درد کی بهتر می‌شود و تا چه مدت تداوم خواهد داشت.
نوشتن روزانه زمان و مدت درد می‌‌تواند به شما کمک کند که درد را پیگیری کرده و فراز و فرود بیماری فیبرومیالژیا را دریابید. در اینصورت وقتی که بفهمید چه وقت‌‌هایی اوضاع بهتر می‌شود، می‌توانید آنچه را موجب کاهش یا افزایش درد شده است، کشف کنید، بنابراین خواهید دانست که بار دیگر چه اقداماتی باید انجام دهید.»

انتظار زیادی از داروها نداشته باشید
اداره مواد غذایی و دارویی ایالات متحده آمریکا، سه نوع دارو را برای بیماری فیبرومیالژیا تائید کرده است: لیریکا(پریگابلین)، سیمبلتا(دولکستین)، ساولا(میلناسیپرن).
دکتر بیژ در این باره می‌گوید: «این داروها احتمال دارد که روی بدن شما تاثیر بگذارد، چرا که گاهی اوقات نیز تاثیر چندانی نخواهند داشت. مساله دیگر اینکه ممکن است گران‌قیمت درآید و عوارض جانبی از جمله مشکلات روانی نیز به همراه خود داشته باشند.»
درمورد گزینه‌هایی که درمقابلتان قرار دارد، انعطاف‌پذیر باشید و درصورت لزوم آنها را تعویض کنید. دکتر بیژ در تایید این مساله می‌گوید: «درمان فیبرومیالژیا تنها با یک دارو امکان‌پذیر نیست بلکه به نوعی از زندگی بستگی دارد.»

از مصرف داروهای بدون برچسب اجتناب کنید
داروهای بدون برچسب به آن‌هایی گفته می‌شود که برای درمان دردی مشخص تولید می‌شوند اما غالبا به افراد مبتلا به بیماری دیگری داده می‌شود. 
برای مثال، معمولا بیماران فیبرومیالژیا با داروهای ضد افسردگی هم درمان می‌شوند، درحالی که همه داروهای ضدافسردگی به‌طور خاص برای درمان این بیماری تایید نشده‌اند. 

در جست‌وجوی جایگزین نباشید
آن‌دسته از درمان‌های جایگزین که در معالجات رایج درنظر گرفته می‌شوند، ممکن است که تاثیر به‌سزایی در درمان فیبرومیالژیا نداشته باشند.
برای مثال، دکتر بیژ در این باره می‌گوید: «یوگا جایگزین مناسبی برای درمان این بیماری نیست. ما از تمرینات کششی به‌عنوان یک عامل اصلی در درمان استفاده می‌کنیم.»
با این حال آموختن‌ چگونگی غلبه بر استرس ازطریق مراقبه، تکنیک‌های بیوفیدبک، تای چی(نوعی هنر رزمی چینی است که برای بهبود سلامتی، افزایش طول عمر و آرامش روحی انجام می‌شود) می‌توانند تاحدودی موثر و مفید باشند.

چسبیدن به دکتری ناشی
باور داشته باشید یا نه، پزشکانی هستند که هنوز هم فکر می‌کنند بیماری فیبرومیالژیا، علائم درحال بروز بیماری دیگری است، شاید به این دلیل چنین تصوری دارند که شناخت کمی درمورد وضعیت و شرایط بیمار و خود بیماری دارند.
نیازی به گفتن نیست که این قبیل پزشکان نمی‌توانند تمام گزینه‌های مورد نیاز برای درمان بیماری شما را فراهم کنند. درصورتی که با یکی از این پزشکان مواجه شدید، از عوض کردن آن با پزشکی دیگر تردید نداشته باشید. 
به دنبال متخصصی مثل روماتولوژیست باشید، کسی که بتواند روی بیماری فیبرومیالژیا تمرکز کرده و راه‌های مناسب را پیشنهاد کند.
(منبع: health)

درباره بیماری فیبرومیالژیا بیشتر بدانید

[video1]

۱۳ اشتباه بیماران مبتلا به فیبرومیالژیا – قسمت دوم

مورگان فریمن مبتلا به فیبرومیالژیاست

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
افی

افی

1396-01-02 - 23:15 پاسخ

فقط تست خونی EBV virusبدید این بیماری از این ویروس سرچشمه میگیره متاسفانه پزشکان اصلا نمیخوان در این رابطه صوحبت بکنند . ام اس و لپوس هم از این ویروس هستن

1395-01-01 - 14:53 پاسخ

عالی بود.من همه ی علائم فیبرومیلانژیااز جمله کتف درد افسردگی مورمور شدن بدن وسراحساس سرمای بیش ازحدسردردوعضله درد رو دارم وهمچنین گاهی اوقات تپش قلب وتنگی نفس آیا ممکنه به بیماری فیبرومیلانژیا مبتلا شده باشم؟یا باید دنبال دلیل دیگه ای بگردم؟

admin

admin

1395-01-01 - 14:53

جهت دریافت مشاوره تلفنی از پزشکان وبسایت الو دکتر می توانید
روزهای : شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 21 ازطریق تلفن ثابت با شماره تلفن 9099071353 تماس بگیرید