چرا یک ششم افراد در زمستان غمگین هستند؟

دانشمندان دریافته‌اند که افرادی که دچار اختلال عاطفی فصلی هستند، شیوه‌ی عملکرد انتقال‌دهنده‌ی عصبی سروتونین در مغز تفاوت‌های مهمی دارد.

دانشمندان دریافته‌اند که افرادی که دچار اختلال عاطفی فصلی هستند، شیوه‌ی عملکرد انتقال‌دهنده‌ی عصبی سروتونین در مغز تفاوت‌های مهمی دارد. سروتونین هورمونی است که گفته می‌شود در تغییر روحیات افراد نقش دارد.
محققان در دانشگاه کپنهاگن مغز ۳۴ نفر را با استفاده از برش‌نگاری پوزیترون هم در فصل تابستان و هم در زمستان اسکن کردند.
از بین شرکت‌کنندگان ۱۱ نفر مبتلا به اختلال عاطفی فصلی و ۲۳ نفر سالم بودند.
نتایج تحقیق که در یک کنفرانس ارایه شد، نشان داد تفاوت‌های مهمی در سطح پروتئینی که سروتونین را انتقال می‌دهد، وجود دارد.
سطح این پروتئین در بیماران مبتلا به اختلال عاطفی فصلی، پنج درصد بیشتر بود که در زمستان به سطح سروتونین پایین‌تر منجر می‌شود.
در افرادی که اختلال عاطفی فصلی نداشتند هم در دو فصل زمستان و تابستان سطح پروتئین انتقال‌دهنده‌ی سروتونین مشابه بود.
برند ا مک ماهون نویسنده‌ی ارشد این تحقیق می‌گوید: «ما اعتقاد داریم که شاخص تغییرات در مغز را وقتی که سروتونین باید با تغییر فصل سازگار شود، پیدا کرده‌ایم.»
نور خورشید به طور طبیعی این ترکیب را پایین نگه می‌دارد. اما وقتی شب‌ها در پاییز طولانی‌تر می‌شدند، افزایش سطح انتقال دهنده‌ی سروتونین به کاهش سطح سروتونین فعال منجر می‌شود.
انتقال دهنده‌ی سروتونین، این هورمون را به سمت سلول‌های عصبی که فعال نیست انتقال می‌دهد، بنابراین فعالیت انتقال دهنده‌ی سروتونین هرچقدر بیشتر باشد، فعالیت‌ سروتونین کاهش می‌یابد.
بسیاری از افراد در واقع دچار اختلال عاطفی فصلی نیستند و ما دریافتیم که در این افراد سطح انتقال‌دهنده‌ی سروتونین افزایش نمی‌یابد، در نتیجه سطح سروتونین آنها در سراسر زمستان فعال باقی می‌ماند.
از علایم اختلال عاطفی فصلی می‌توان به کاهش انرژی، خواب زیاد، پرخوری، تهوع و احساس افسردگی اشاره کرد.
(منبع: spring)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ