آیا انعکاس‌درمانی موثر است؟

مهرناز زاوه
بر اساس گفته‌های افرادی که انعکاس‌درمانی انجام می‌دهند٬ وارد آوردن فشار بر نقاط خاصی از پا بر روی اعضای داخلی مربوطه تأثیر می‌گذارد.

کارخانه جوراب‌بافی کوشی‌فوت که ادعا می‌کرد به واسطه پوشیدن جوراب‌شلواری‌ها و جوراب‌هایش با کف‌های زیگزاگ تندرستی و سلامت افراد افزایش خواهد یافت، نتوانست چندان توجه بازار را جلب کند. کف‌های ماساژدهنده‌ی جوراب‌های این شرکت ظاهرا توسط متخصصان انعکاس‌درمانی طراحی شده بودند و طبق اظهارات وب‌سایت این شرکت٬ گفته می‌شود که با مدنظر قرار دادن نقاط مختلف پا٬ باعث افزایش تندرستی و سلامت می‌گردند.
انعکاس‌درمانی بر پایه‌ی اصل سنتی درمانی استوار است که معتقد است همه‌چیز با هم مرتبط است. این وب‌سایت می‌گوید، با تولید جوراب٬ شلوار کشباف و سندل‌هایی که دارای بالشتک‌های ماساژدهنده هستند و توسط متخصصان انعکاس درمانی طراحی شده‌اند٬ شرکت کوشی‌فوت تلاش می‌کند تا میزان تنش را در پایی که احساس درد می‌کند – و نیز اضطراب و خستگی را در سرتاسر بدن- کاهش دهد.


اما آیا هیچ مبنای علمی برای این ادعا وجود دارد؟ پروفسور ادزارد ارنست محقق دانشگاه اگزتر در بریتانیا معتقد است که مزیت اصلی انعکاس‌درمانی برای کسانی که انعکاس‌درمانی می‌کنند یا شرکت تولیدکننده‌ی «جوراب‌های انعکاس‌درمانی» است که از افراد ساده‌لوح پول می‌گیرد. مسئله‌ی ماساژ پا٬ مسئله‌ای معقول و قابل‌قبول است. این تأثیرات غیرتخصصی با واکنش‌شناسی٬ آن‌طور که درمان‌گران می‌گویند٬ ارتباط کمی دارد.
ایور ابنزر در تحقیق خود به این نتیجه رسیده است که انعکاس‌درمانی طبیعی در مقایسه با انعکاس‌درمانی مصنوعی باعث افزایش آستانه‌ی درد و تحمل درد می‌شود. مطالعات قبلی حاکی از آن است که استعمال داروی جایگزین باعث ارتقای اضطراب٬ هیجان٬ درد٬ و کیفیت زندگی می‌شود٬ هرچند آزمایش‌های با کیفیت بالای تصادفی در این زمینه کم‌یاب است.
او همچنین گفت: «من معتقدم که انعکاس‌درمانی به روشی مشابه طب سوزنی به کمک تأثیرات کاهنده‌ی درد از طریق انتشار مواد عصبی‌شیمیایی در نخاع و مغز جهت تسکین درد عمل می‌کند. فعالیت‌های ضداضطراب آن احتمالا مانند سایر نمونه‌های ماساژ می‌باشد- مثلا ماساژ شانه‌ها».
(منبع: ایندیپندنت)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ