سه روش برای از بین بردن نَفسْ در تمرین یوگا

maryam01
سوترای یوگا معتقد است که پنج مانع در راه پیموندن مسیر زندگی قرار دارد. نفْسِ ما زمانی شکل می‌گیرد که روح وارد جسم شده و خود را با ابزارها و ماهیت فیزیکی آن شناسایی می‌کند.

سوترای یوگا معتقد است که پنج مانع در راه پیموندن مسیر زندگی قرار دارد. نفْسِ ما زمانی شکل می‌گیرد که روح وارد جسم شده و خود را با ابزارها و ماهیت فیزیکی آن شناسایی می‌کند. در فلسفه‌ی یوگا، نفْس را در قالب سدّی می‌شناسند، البته سدی که مسئولیت‌های بسیار دارد به جای آن‌که در خدمت روح باشد.
همیشه این امکان وجود دارد که بتوانید از کلاس‌های یوگا لذت ببرید بی‌آن‌که بخواهید به نفْس بهایی بدهید. در این‌جا به سه راهکار برای این عمل اشاره می‌کنیم:
۱- وقت و انرژی اختصاص دهید
سعی کنید در شروع تمرین، وقت و انرژی خود را به چیزی عظیم‌تر و فراتر از خود در سکوت اختصاص دهید. این می‌تواند به نوعی درک مفهوم خدا، نیروی برتر و یا صفتی روحانی در شما باشد که دوست دارید در قالب آرامش و شفقت آن را پرورش دهید.
۲- روی حصیر بنشینید و سعی کنید خودآگاهی را تمرین کنید
سعی کنید حواس‌تان را معطوف تمام راه‌هایی کنید که به نوعی بر نفْس تمرکز دارد. مثلا وقتی در حالتی هستید که می‌توانید از محدودیت‌ها و موانع‌تان جدا شوید و بگذرید، فکر کنید که چرا نیاز به انجام این کار دارید؟ آیا باید چیزی را به خودتان ثابت کنید؟
۳- بر خواسته‌های خود غلبه کنید
راهی دیگر برای کاهش نفْس در تمرینات جسمانی و فیزیکی، کم کردن خواسته‌هایمان است، خواسته‌هایی نظیر این‌که امیدوار باشیم که مثلا استاد نشبت به بقیه نگاه خاصی به ما داشته باشد، به به یک جایگاه بالا ترفیع پیدا کنیم و غیره. نفْس، تقویت‌کننده‌ی خواسته‌هاست، بنابراین این تکنیک باعث می‌شود که اشرافِ تجربه‌هایمان بر ما کم‌تر شود. بدین روش سعی می‌کنیم تا به تدریج نفْس را تضعیف کنیم.
(منبع: psychologymag)

خبر مرتبط:
تقویت حافظه به کمک یوگا

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ