حمله پنیک با شما چه می‌کند؟

maryam01
طبق تعریف، حمله‌ی پینک، وقوع ناگهانی علایم بالینی و روانی حاد است. در واقع پینک مثل مایع وحشتی است که به شریان‌های شما تزریق می‌شود. نمی‌توانید درست فکر کنید و این احساس به شما دست می‌دهد که همه چیز دچار مشکل است.

طبق تعریف، حمله‌ی پینک، وقوع ناگهانی علایم بالینی و روانی حاد است. در واقع پینک مثل مایع وحشتی است که به شریان‌های شما تزریق می‌شود. نمی‌توانید درست فکر کنید و این احساس به شما دست می‌دهد که همه چیز دچار مشکل است.
از نقطه‌نظر تکاملی، حملات پینک نوعی مکانیسم حمله و گریز دفاعی است که به انسان کمک می‌کند تا زنده بماند. در عصر ماقبل تاریخ غارنشین‌ها از این توانایی برای مواجهه با خطر استفاده می‌کردند. اگر یک غارنشین با یک شیر گرسنه مواجه می‌شد، دو انتخاب داشت، یا با او بجنگد یا فرار کند. هر دوی این‌ها نیز به غلیان مقدار زیادی آدرنالین نیاز دارد که به سرعت درخون جاری شود. وقتی مرد غارنشین حس می‌کرد جانش در خطر است و باید بجنگد یا فرار کند، دچار استرس می‌شد متاسفانه جهان سریع‌تر از سیر تکاملی تغییر کرده است. این روزها کسی شانس روبه روشدن با یک شیر را ندارد. اما عوامل استرس‌زای دیگری هست؛ کار سنگین اداری و مصاحبه‌های کاری.
مشکل اینجاست که شما نمی‌توانید با رییس‌تان درگیر شوید یا از جلسه کاری فرار کنید. بنابراین آدرنالین که در خون شما جاری می‌شود، خارج نمی‌شود. در نتیجه علایم بالینی مثل تپش قلب و عرق ریختن را تجربه می‌کنید.
در واقع مغز نمی‌تواند هیچ‌گونه خطری را بشناسد و با این سوالات که «چی شده» و «چرا این‌طوری شدم؟» نه تنها وضع بهتر نمی‌شود بلکه ترشح آدرنالین افزایش پیدا می‌کند.
بحث‌های زیادی پیرامون این موضوع وجود دارد که چرا پینک و اضطراب در یک نفر اتفاق می‌افتد: ژنتیک،‌دوره کودکی سخت، ضربه روحی و … اما هیچ شواهد مستدلی وجود ندارد.
مهم این است که شما پینک و اضطراب را بشناسید و عوارضش را مدیریت کنید.
پینک به شما آسیب نمی‌زند
ممکن است در لحظه‌ی حمله‌ی پینک، احساس کنید در آستانه‌ی مرگ یا دیوانه‌شدن هستید، اما این‌طور نیست.حملات پینک نتیجه‌ی دز زیاد ترس است و  این باعث می‌شود هم جسم و هم مغز فورا واکنش نشان دهند. سعی کنید بپذیرید که این‌ها جعلی است. شما در معرض هیچ خطر واقعی نیستید، اما ترسیده‌اید. برای مثال، در سینما وقتی فیلم وحشتناک نگاه می‌کنید می‌ترسید، در حالی‌که کاملا در امنیت هستید. فکر کنید حمله‌های عصبی هم این‌گونه‌اند.
خودتان را سرزنش نکنید
حملات عصبی، واکنش‌هایی غیرمنطقی هستند، بنابراین نباید با آن برخوردی منطقی داشته باشید. بحث با افکارتان یا سرزنش خودتان، تنها وضع را بدتر می‌کند. در عوض سعی کنید قبول کنید که چه اتفاقی افتاده و آرام باشید. هوای آزاد را تنفس کنید به موسیقی گوش دهید و نفس‌های شکمی انجام دهید تا جریان اکسیژن را افزایش دهید.
تقاضای کمک کنید
اگر حملات پینک شما را از کارهای روزانه‌تان بازمی‌دارد از دوستان‌تان کمک بگیرید.
یک نفر از هر چهار نفر
این عارضه بسیار شایع‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. در واقع از هر چهار نفر، یک نفر اضطراب و حمله پینک را تجربه می‌کنند. بنابراین شما تنها نیستید.  این چیزی نیست که به خاطرش شرمنده باشید.
(منبع: msn)

درمان بیماری پنیک بدون دارو

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ