چگونه می‌توان مرگ را پیش‌بینی کرد؟

مهرناز زاوه
دکتر بولمن-با پیش‌بینی میزان DNA میتوکندری، می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که چه کسی دچار ضعف بوده و چه کسی به زودی می‌میرد.

دکتر چارلز بولمن، فوق تخصص بیماری زنان و جراح پوست
میتوکندری ساختارهایی داخل سلول هستند که مععمولا آنها را به عنوان «نیروگاه» می‌شناسیم چرا که بیشتر انرژی سلول را تولید می‌کنند. برخلاف سایر ساختارها، آنها DNA خاص خود را دارند- سوای آن دسته از DNA هایی که هسته‌ی سلول را در بر گرفته‌اند- و در قالب ۲ تا ۱۲ کروموزوم کوچک و گرد هستند که ۳۷ ژن مورد نیاز برای عملکرد میتوکندری را نشانه‌گذاری می‌کنند. در هر سلول بین ۱۰ تا صدها میتوکندری وجود دارد، و این رقم به میزان نیازهای انرژی سلولی بستگی دارد.
تیمی از محققان دانشگاه جان هاپکینز مقدار mtDNA  (دی-ان-ای میتوکندری) را در نمونه‌های خون افراد مسن بررسی کردند. بعد از محاسبه‌ی این‌که چه مقدار از آن در هر نمونه وجود داشت و میزان ارتباط آنها با DNA هسته، محققان میزان ضعف و وضعیت سلامت شرکت‌کنندگان را هم سنجیدند. افرادی که دارای نشانه‌های ضعف بودند، mtDNA آنها حدود ۹ درصد کمتر از افراد فاقد این نشانه‌ها بود. محققان هم‌چنین سن مرگ شرکت‌کنندگان را نیز ارزیابی کردند. در یکی از تحقیقات مشخص شد افرادی که میزان بالای mtDNA دارند حدود ۲.۱ سال بیشتر از افرادی که این میزان در آنها پایین‌تر است عمر می‌کنند. 
نسخه‌های کمی از mtDNA با ضعف شایع مرتبط است. در واقع تعداد نسخه‌های mtDNA ، عامل  شاخص پیش‌بینی‌کننده‌ی علل مرگ و میر در جمعیت‌های چندقومی است.
خب، این‌ها همه یعنی چه؟ با پیش‌بینی میزان DNA میتوکندری، می‌توانیم پیش‌بینی کنیم که چه کسی دچار ضعف بوده و چه کسی به زودی می‌میرد. بهترین راه برای مراقبت از DNA میتوکندری، تقویت آن با کمک‌آنزیم Q10 است که باعث زیاد شدن اکسید نیتروس شده و از میتوکندری مراقبت می‌کند.
*دکتر چارلز بولمن، پزشکی حاذق در حوزه ضدپیری است که ۳۰ سال درعرصه‌ی بیماری‌های زنان، جراحی زیبایی و سلامت پوست تجربه دارد. آقای بولمن فوق‌تخصص بیماری زنان دارد و عضو آکادمی آمریکایی جراحی زیبایی است، او در عین حال یکی از اعضای انجمن پزشکی کل‌نگرانه آمریکاست، و یکی از اولین پزشکان آریزوناست که به پزشکی کل‌نگرانه معتقد بوده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ