درمان وسواس

a.mahammadi
درمان وسواس به دو شکل است یکی درمان دارویی یکی درمان سایکولوژیک است یا روانشناختی و زمانی فرد بهترین نتیجه را می گیرد که دو درمان را به موازات هم انجام دهد

سلام، بهی هستم کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

در مورد سوالاتی که مخاطبین الودکتر درمورد درمان وسواس پرسیده بودند باید بگویم درمان وسواس به دو شکل است یکی درمان دارویی یکی درمان سایکولوژیک است یا روانشناختی و زمانی فرد بهترین نتیجه را می گیرد که دو درمان را به موازات هم انجام دهد

درمان دارویی بر این مبنا است که دانشمندان اعتقاد دارند که ماده ای به اسم سروتونین که ترنسمیتر مغزی هست در مغز این افراد یعنی مغز افراد وسواسی کم است در نتیجه دارو می دهند که سروتونین زیاد شود.

درمان های زیادی در بحث روانشناختی داریم ولی دو تا از درمان هایی که خوب جواب داده ذکر می کنم: یکی درمان ای آر پی هست که 70 تا 75 درصد افراد وسواسی با این درمان جواب می گیرند. ای آر پی به معنی مواجهه با افکاری است که باعث رنج فرد می شود و جلوگیری از واکنش های همیشگی و تکراری فرد. در این درمان ممکن است در اوایلش اضطراب فرد بالا رود ولی نگران کننده نیست چون نتیجه خیلی خوبی را فرد با این درمان می گیرد.

30 درصد باقیمانده افرادی که اضطرابشان انقدربالا می رود که نمی توانند در درمان باقی بمانند می روند با درمان سی بی تی.

سی بی تی یعنی درمان باورهای اشتباهی که این افراد دارند. در واقع ما سی بی تی را به این معنا می گوییم که درمان شناختی رفتاری است.

موفق باشید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ