توافق جرود چیست؟

پانته آ توتونپیان
مبادله پیکر شهید محسن حججی بر اساس توافق جرود انجام خواهد شد و طی این توافق بازگشت پیکر شهید محسن حججی به ایران انجام خواهد گرفت.

توافق جرود 

توافق جرود توافقی است که میان حزب الله لبنان و گروه تروریستی داعش انجام گرفته است.

در توافق جرود که میان حزب الله لبنان و گروه تروریستی داعش صورت گرفت،پیکر شهید محسن محسن حججی به ایران برگشت داده خواهد شد.

 بر اساس توافق جرود که میان حزب الله لبنان و گروه تروریستی داعش صورت گرفت، مقرر شد پیکر شهید محسن حججی نیز مبادله شود.

شبکه المیادین در ادامه گزارش داد که عملیات تحویل اسیر حزب الله و پیکر دو شهید آن و همچنین شهید ایرانی هنگام ورود اتوبوس‎های داعش به «تی‌۲» در تدمر سوریه صورت می‎گیرد.

عملیات تحویل اسیران مقاومت لبنان و دو شهید آن و همچنین پیکر شهید حججی پس از رسیدن اتوبوس‌های افراد مسلح وابسته به داعش به تدمر صورت خواهد گرفت.
بر اساس توافق جرود، اتوبوس‌های حامل افراد مسلح وابسته به داعش از غرب سوریه در قلمون به شرق آن در دیرالزور خواهند رفت.

بازگشت پیگر محسن حججی در توافق جرود:

 شهید محسن حججی یکی از مدافعین حرم بود که  به طرز ناجوانمردانه ای سرش را بریدند که بر اساس قراردادی به نام جرود، حزب الله لبنان وظیفه بازپس گیری پیکر این شهید را برعهده گرفت.

تدابیر مربوط به اخراج تروریست‌های داعشی از ارتفاعات قلمون غربی در مرزهای سوریه و لبنان به سمت شهر البوکمال در دیرالزور کامل شد که این تدابیر در راستای اجرای توافقی قرار دارد که با هدف روشن شدن سرنوشت نظامیان لبنانی که داعشی‌ها ربوده بودند و آنها را به شهادت رساندند و نیز برای تحویل پیکرهای شهدای ارتش سوریه و مقاومت به دست آمده بود.

سر بریدن اسرا به دست داعشیان به یکی از عادت های آن ها بدل شده که اسرای ایرانی ازاین اتفاق مستثنا نبودند. چندی پیش شهید محسن حججی از اسرای ایرانی در سوریه به دست داعشیان پلید کشته شد.

20 دستگاه اتوبوس و 10 دستگاه آمبولانس هلال احمر سوریه در این حین به ارتفاعات «قاره» رسیدند تا حدود 350 تروریست داعشی را به همراه خانواده‌هایشان از طریق دشت «مرطبیه» تخلیه و به البوکمال منتقل کنند تا به این ترتیب نبرد ارتفاعات قلمون بر ضد تروریسم داعش یکسره شود و پس از آن مرزهای سوریه و لبنان به طور کامل امن اعلام شود.

عملیات ارتش سوریه و مقاومت که از حدود هشت روز پیش آغاز شده و ضربات آتشین و گسترده منجر به قرار گرفتن تروریست‌های داعشی باقی‌مانده در محاصره و در نتیجه موجب تسریع در فروپاشی صفوف و درهم شکسته شدن خطوط دفاعی اساسی آنها و هلاکت ده‌ها نفر از آنها شد که آنها را وادار به تسلیم و پذیرفتن مذاکره با دولت و مقاومت کرد.

جزئیات قتل شهید محسن حججی:

در مردادماه ۱۳۹۶ خورشیدی و در عملیاتی مُستشاری در منطقهٔ التَنْف –منطقهٔ مرزی بین سوریه و عراق– توسط نیروهای داعش به اسارت درآمد و پس از دو روز به‌دست داعش به‌قتل رسید. ابتدا خبرگزاری اسپوتنیک نیوز، به نقل از رسانه‌های وابسته به داعش، خبر اسارت وی را اعلام کرد.

داعش چندی پس از انتشار فیلمی که ادّعای به اسارت درآوردن محسن حُججی را داشت، اعلام کرد که وی را به کشته‌اند. وی دهمین عضو از لشکر زرهی ۸ نجف اشرف است که طی جنگ در خاک سوریه کشته شد. وی پیش از اسارت از ناحیه پهلو زخمی شده بود و طی دو روز اسارت توسط نیروهای داعش در مناطق تحت کنترل آنها چرخانده شده بود.

بیوگرافی شهید محسن حججی:

شهید محسن حججی متولد سال 1371 در شهر نجف آباد اصفهان بود.شهید محسن حججی هنگام شهادت تنها 26 سال سن داشت.

وی در زمینهٔ ترویج و تبلیغ کتاب از اعضای فعّال مؤسسه احمد کاظمی بود و به فعالیت‌های خیریه و نیکوکارانه و کمک به محرومیت‌زدایی در مناطق فقیر ایران می‌پرداخت. اطرافیان وی می‌گویند که وی نحوه از دنیا رفتنش را پیش بینی و آرزو کرده بود «جوری شهید شود که هم مثل امام حسین (ع) باشد و هم مثل مادرش، فاطمه زهرا (س)» وی پس از استخدام در سپاه عصرها در کتابفروشی کار کرده و درآمد حاصل از آن را در اردوهای جهادی برای فقرزدایی خرج می‌کرد. حُجَجی در هنگام مرگ، فرزندی دو ساله داشت. محسن حججی دانش‌آموخته مرکز آموزش علمی کاربردی علویجه در رشته تکنولوژی کنترل ورودی سال ۸۷ بود. وی همچنین از خادمینِ راهیان نور در مناطق عملیاتی دوران جنگ ایران و عراق بود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ