محصولات تراریخته چیست؟

parya
محصولات تراریخته گونه ای از گیاهان در کشاورزی است. در کشاورزی با تغییر در ژنتیک گیاهان می توان به ابتکار دست پیدا کرد، تغییر در ژنتیک گیاهان کشاورزی آن ها را به محصولات تراریخته بدل می کند.

محصولات تراریخته یعنی چه؟

محصولات تراریخته گونه ای از گیاهان در کشاورزی است. در کشاورزی همانند سایر صنایع می توان  خالق ابتکاراتی بود که تنوع و تقاضا را دربازار افزایش می دهد.

درمحصولات تراریخته با تغییر در ژنتیک گیاهان می توان به این ابتکار دست پیدا کرد، تغییر در ژنتیک گیاهان کشاورزی آن ها را به محصولات تراریخته بدل می کند. محصولات تراریخته به محصولات کشاورزی گفته می شود که در DNAآنها تغییراتی به وجود آمده است.

در اغلب موارد هدف از این تغییرات ژنتیکی وارد کردن صفت جدیدی به گیاه است که به‌طور طبیعی در گونه‌ها وجود ندارد. ,  

لازم به ذکر است که نمونه‌های این کار در محصولات غذایی شامل ایجاد مقاومت به آفت‌ها، بیماری‌ها یا شرایط محیطی مشخص یا کاهش ضایعات مقاومت به مواد شیمیایی (مقاومت به علف‌کش‌ها) یا بهبود خصوصیات تغذیه‌ای آن محصول است.

همچنین نمونه‌های این کار در محصولات غیرغذایی شامل تولید عوامل دارویی، سوخت‌های زیستی و سایر مواد سودمند صنعتی و زیست‌پالایی (استفاده از ارگانیسم‌ها برای برطرف کردن یا خنثی کردن آلاینده‌ها در یک محل آلوده) است.

آثار مخرب استفاده از محصولات تراریخته

 تأثیرپذیری زنبور عسل، پروانه‌ها، حشرات شکارچی همانند سنجاقک‌ها و کفش‌دوزک‌ها که دشمن طبیعی آفت‌ها هستند، انتقال سموم محصولات تراریخته از بستر گیاه بر روی زمین و آلودگی خاک آبهای سطحی و زیرزمینی، امکان انتقال ژن دستکاری شده به سایر مزارع کشاورزی برخی از آثار مخرب شناخته شده محصولات دستکاری شده ژنتیکی هستند.

 محصولات ژنتیکی با صفت (تحمل علف‌کُش‌ها)، منجر به نابودی بسیاری از گیاهان دارویی می‌شوند و از بین رفتن گونه‌های بومی ‌به علت فرسایش ژنتیکی محصولات تراریخته یکی دیگر از اثرات مخرب استفاده از این محصولات است.

عوارض استفاده از محصولات تراریخته:

افزایش سلولها به‌صورت تومور سرطانی نتیجه مصرف محصولات تراریخته

هر تغییری در محصولات کشاورزی می تواند مضراتی داشته باشد مضرات محصولات تراریخته علاوه بر تاثیر سوء بر موجودات زنده و محیط زیست که دربالا اشاره شد،درصورت عدم توجه و رسیدگی درست، می تواند خسارات جبران ناپذیر برای سلامتی انسان داشته باشد. معاون پژوهشی سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: محققان دریافتند وقتی تغذیه حیوانات آزمایشگاهی با محصولات تراریخته از سه ماه فراتر رفته و به 6 تا 9 ماه می‌رسد، اثراتی مثل افزایش سلولها به‌صورت تومور در بافت جانوران اتفاق می‌افتد که این موضوع خود دلیلی برای لزوم تحقیقات بیشتر است. تحقیقاتی در ایتالیا، فرانسه، مکزیک و کانادا موجود است و همه محققانی که تحقیق کردند بر مطالعه اثرات دراز‌مدت استفاده این محصولات روی موجودات زنده تأکید داشته‌اند.

 البته در روند این مطالعات، بررسی‌های بالینی بر روی انسان کمتر بوده و فقط یک مورد در برزیل اتفاق افتاده است که تغییراتی در باکتری‌های درون بدن افراد روی داده است.
این مطالعه مربوط به سال 2011 در کانادا بوده که زنان باردار مورد بررسی قرار گرفته و محققان دریافتند که سم “بی‌تی” (سم باکتری باسیلوس تورنجنسیس) در بدن آنها وجود دارد و از طریق بند ناف به جنین نیز منتقل شده است.

 مرگ و میر موش‌ها با مصرف محصولات تراریخته

معاون پژوهشی سازمان حفاظت محیط زیست درباره تغدیه موش‌ها از محصولات تراریخته در یک دوره تحقیقاتی گفت: با تغدیه موش‌ها از محصولات دستکاری شده ژنتیکی درعرض 2سال، تورموهای سرطانی خطرناکی در موش‌ها رشد کرده و حتی در ماده‌ آنها مرگ‌ومیر اتفاق افتاده است.

ممنوعیت محصولات تراریخته در بیش از 38 کشور دنیا

حیات غیب تصریح کرد: سرطان، تومورهای خطرناک، ناباروری، میکروسفالی، پیری زودرس و تغییرات فیزیکی بخشی از خطرات احتمالی محصولات تراریخته بر انسان است که از سوی منتقدان و با استناد به نتایج برخی آزمایشات برشمرده می‌شود؛ محصولاتی که این روزها دولتهای بیش از 38 کشور دنیا آن را ممنوع کرده‌اند.

 مخالفت محیط زیست با واردات محصولات تراریخته

معاون پژوهشی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: محیط زیست با واردات محصولات تراریخته کاملاً مخالف است اما اینجا بحث تولید مطرح است. کتاب فناوری و ایمنی زیستی چاپ 1379 سازمان حفاظت محیط زیست از سال‌های گذشته تا‌کنون روی این موضوع متمرکز بوده است. این کتاب ضمن تعریف زیست‌فناوری به اهمیت رویکرد احتیاط‌آمیز و ایمنی زیستی محصولات دستکاری شده ژنتیکی پرداخته است.

در سال 1992 (سال 1371) یک کنفرانس جهانی مهم درباره محیط زیست و توسعه پایدار به‌نام کنفرانس ریو برگزار شد که به اجلاس زمین شهرت یافت و در آن کنوانسیون تنوع زیستی متولد شد. پس از چهار سال در گردهمایی کنفرانس تنوع زیستی، اعضا از رشد زیست‌فناوری بدون پیش گرفتن رویکرد احتیاط‌آمیز، به‌عنوان یک دغدغه جهانی ابراز نگرانی کردند.

 در این نشست تأکید بر آن بود که کشورهای مختلف جهان با هم روی یک سازوکار قانونی برای استفاده ایمن از محصولات دستکاری شده ژنتیکی با ملاحظه مخاطرات احتمالی که ممکن است روی تنوع زیستی و استفاده پایدار از آن داشته باشد کار کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ